Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?

  1. #1
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?

    Hejsan. Jag har en saab 99 som jag eventuellt ska ha som ren projektbil. Bilen står tyvärr 50 mil norrut, hemma hos svärmor, så det kommer inte att vara nåt som slängs ihop på några månader tyvärr.

    Funderingarna då? Jo, i nuläget så sitter det en 99hk förgasarmotor i den, som jag inte vet om den funkar ens. Tankarna går ju så klart till ett eventuellt motorbyte/uppgradering. En T16 kan man ju så klart trycka ner med skohorn och vaselin, men det känns för vanligt samt trångt och bängligt med rördragning och IC och allt.

    Min plan är isf att trycka ner en 2.1 i16, då 140hk sug känns som det kan vara relativt enkelt och lite roligare. Detta vet jag är gjort på en annan 99 som finns på Garaget.
    Vidare utvecklingstankar går då till projektet att folk stoppar i vev, stakar och kolvar från 9000 2.3 i 2.0 motorerna med lite svarvning och så. Då undrar jag, hur skulle gå att kombinera 9000 vev och stakar, med 2.1ans kolvar och block? det torde väl bli en 2.5l sugis då va?

    Allt går ju, bara man vill. Det vet jag, men frågan är hur mycket som skulle kunna jävlas rent passformsmässigt. Nån som haft samma tankar som mej? Nån som gjort det rent av kanske?

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?

    Ja Tony418 kombinerade väl 2,1block och 2,3vev och stakar. Tror han fick ta ur lite ur växellådan, så visst går det.

    Tycker det dock verkar trist med sugmotor. 2,1:an och T16 tar ju lika mycket plats och kräver samma mods förutom IC:n då. Tar du en og900S motor så slippar du ju IC. Med vatteninsprutninig och APC kan det ju bli sprutt ändå..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92

    Re: Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?

    Sugmotor på 170 hk på 2.1 liter låter roligast.

    Satsa på kamaxlar och högre komp grenrör avgasrör.
    fixa insprutningen på ngt sätt.

    Varva mer än 7500, växla ner en 5 växlad låda med 30-31.

    Niklas

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?

    Jo jag tycker en riktigt stark sugmotor vore kul att känna på litegrann. Klart roligast om man kunde klämma ner 2.3 vev och stakar i 2.1 blocket och således få en 2.4l. Sen som sagt vassare kammar, lättare svänghjul, portad topp med matchat insug och Extraktor, mm. Nåt bränslechip av nåt slag. Eller måste man skaffa nåt eftermarknadssprut tro?

    Kanske till och med fixa DI på grejerna. Sen får man väl köra orginallåda till den rasar..

    Det är iaf en potent mix som får mej att bli jävligt sugen på att verkligen genomföra det, även om det egentligen är mycket jobb och många svordommar innan man får uppleva nöjet med grejerna.

    Sen Turbo har jag ju i bruks og900an. hehe
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring 1, 9 tid motorn...
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 21:19
  2. Funderingar kring 99/900
    Av ZoM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •