Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Orkeslös 9-5 Aero nu med FILM#uppdaterad#

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Orkeslös 9-5 Aero nu med FILM#uppdaterad#

    Råkade radera mitt gamla inlägg då jag skulle redigera det lite oopppsss

    Nåväl
    Bilen är en 9-5 Aero-00
    Problemet är jag har inget laddtryck eller bara grundladd.
    Jag har kollat vaccumslangar
    Provat en annan MV
    Bytte stiften i den då de gamla vart helt slut lite förbättring men inte mycket bilen gick renare. Dock så känns lite småhugg alt ryckningar i den ibland.(har köpt den denna helg så jag vet inte jätte mycket om den)
    Lånade ett diagnos instrument (Mekonomen) hittade inga felkoder i Bränsle/tändning.
    Det är inge Check engine lampa tänd.
    Jag kollade även så att WG klockan rörde sig samt att den satt fast på WG luckans arm som den skulle. Kollade även att turbon inte kärvade vilket den inte gjorde.
    Vad jag däremot hittade i diagnosen var förekomsten av misständningar på allas cylindrar samt även knackningar på allas cylindrarna dock så hörs inte de.
    MEN knacksensorn visade ett skumt värde på Volt signalen typ 0volt kan det vara denna som e boven???
    Eller är det något med Tändkassetten??
    Är lite lost just nu vill vänta med att lämna in den på SAAB men om det inte är löst inom de närmsta dagarn så får det bli så
    Hälsningar Björn

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Dåligt Ladd tryck eller inget alls 9-5 Aero

    Har idag bytt tändkassett samt en annan MV OM den andra jag provade inte var ok.
    Men samma fel bara grundladd.Dock kändes det ett ögonblick som om den ville ladda mer men reglerade ner om den fick en knack signal.
    Är det ingen som har en idé Mvh Björn

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Dåligt Ladd tryck eller inget alls 9-5 Aero

    Har bytt LMM nu ingen skillnad.
    Bytte tillbax då kom laddtryck(enligt mätaren)Men orkeslös alltså känns som det saknas kraft i den.
    Någon som har en idé

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471

    Re: Dåligt Ladd tryck eller inget alls 9-5 Aero

    prova med att koppla/ryck bort översta slangen på mv:n (ev plugga slangen) och kör en runda. Går den då mkt bättre är det de berömda blåa backventilerna som sagt upp sig.

    Trådar om de blåa backventilerna finns det gott om.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Dåligt Ladd tryck eller inget alls 9-5 Aero

    Nja mycket bättre är att ta i lite högre laddtryck enligt mätaren men fortfarande orkeslös.
    Samt att den blinkade CE när jag drog den lite högre i registret.Det gör den inte med R slangen inkopplad.Har gjort en liten film så ser ni laddtryck å fartökning jag börjar från 0 på ettans växel givetvis fullgas hela tiden

    http://www.youtube.com/watch?v=1fHJVLa6A2Y

    EDIT Har kollat de blå backventilerna.Den som sitter först på slangen fungerar som den skall men den som sitter efter på slangen upp mot spjällhuset verkar vara kass då jag kan både blåsa å suga i den.Skall kolla om jag hittar såna som är hela på skroten i morgon åter kommer med resultat mvh Björn

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Dåligt Ladd tryck orkeslös 9-5 Aero nu med FILM

    Annars så gör du modden med VW backventlier istället. De som finns på skoten kan funka, men de verkar vara en vanlig åkomma att de pajar så frågan är hur länge de håller.

    Skulle du fortfarande inte få bukt på problemet men har nya backventliter på så funderar jag på om det är reglerventilen som sitter framme vid kylaren som inte jobbar som den skall. Du kan ju plocka bort den och spruta in en massa W-40 eller 5-56 för att smörja samt att rengöra den. Saka av den noga.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Dåligt Ladd tryck orkeslös 9-5 Aero nu med FILM

    katalysator problem kan du ha, dvs trasig så de bli motstånd för avgaserna (för mycket)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Dåligt Ladd tryck orkeslös 9-5 Aero nu med FILM

    Har tändkassetten varit dålig kan visst katalysatorn ta stryk, antar att det hamnar oförbränt bränsle i katen.
    Förra ägaren till min 9-5 fick iaf höra detta från SAAB i Gävle när katen brann upp strax efter byte av tändkassett.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Dåligt Ladd tryck orkeslös 9-5 Aero nu med FILM

    problem med backventiler kan du nog stryka på en gång om man kikar på din turbomätare. Ser ut som att bilen får den mängd luft som ska begäras.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Dåligt Ladd tryck orkeslös 9-5 Aero nu med FILM

    Jag har inte haft problem med tändkassetten bytte bara för att utesluta den. Ang kat så tror jag inte det skulle visat sig på bilprovningen är nybes för någon vecka sen detta har nog varit ett tag jag köpte bilen i fredags men kan skruva bort downpipen å kolla om det blir någon skillnad men jag tror inte det men det är värt att prova .
    Manic. Har du någon idé? Jag är öppen för förslag . Björn

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Orkeslös 9-5 Aero nu med FILM#uppdaterad#

    Jag har nu kopplat förbi de blå backventilerna.Det var inte de.Har även bytt alla vaccumslangar.Det var inte de heller.
    Är det någon som har en Idé.
    Kan det vara en täppt kat??Frågan är om jag får ladd som jag har när den e täppt.
    Det känns som om den går som den skall upp till 3000 varv sen "motarbetar" den sig själv den orkar inte varva ut med bibehållet drag. Enligt ladd mätaren i bilen så behåller den samma tryck hela tiden där felas det inget. Så idéer någon
    //Björn

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Orkeslös 9-5 Aero nu med FILM#uppdaterad#

    Du köpte alltså denna bil för cirka två veckor sedan och vet inte mycket om den?
    Du böt stift och säger att dessa var "tokslut", på vilket sätt var de tokslut?

    Vet du med säkerhet vilken mjukvara det sitter i den? Är det ett original eller något trimprogram?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Orkeslös 9-5 Aero nu med FILM#uppdaterad#

    Stiften som satt i hade gått 11 tusen mil platina med stort gap å lite beläggningar på. Ang program så är det standard Aero i

Liknande ämnen

  1. Orkeslös 9-5 aero utan CE-lampa
    Av tummen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 12:36
  2. Saab 9-5 aero orkeslös.
    Av Tommy90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 01:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •