Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Hade våran 9-5:a -1999 stående med halva bilen utanför garaget idag. Så skulle jag backa in den, och över en liten kant. Vilket medför att man fick gasa lite. Och det bara bolmade blå rök i garaget efter jag fått in den. Men den ryker inte annars.

    Turbon som sagt sitt? Eller kan det vara motorn med?

    Uppdateringssatsen sitter på. Servad var 1000:e mil med ny olja och filter.
    15 000 mil har den gått i dagsläget.

    Aero turbon, går sen sätta dit på en 2,0t? Vet man behöver slangar osv.
    Men hur beter den sig när den inte är mappad med den turbon? Bilen är förövrigt chippad, steg 1.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Har den gått mellan 18-25 tusen mil så kan det nog vara dags för en ny snigel på grenröret

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Aj.
    Glömde skriva det. 15 000 mil har den gått.
    Det jag oroar mig mest över är motorn. Har läst att när turbon går är det första indikationen på oil slugde. Det är precis det jag inte vill höra. Vi gör ju så mycket vi kan för att undvika det. Och att få det beskedet då är inte kul.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Om det är turbon så är det i ett tidigt stadie så det bör inte vara något problem för motorras enligt min erfarenhet.Men om du byter turbo så passa på uppdatera oljefällan samt plocka av sumpen å kolla olje silen vid behov byt/rengör NYA olja rör till Turbon en del säger även att man skoll kolla rören i ventilkåpan så att de inte är täppta.Mvh Björn

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av 9kt16
    Om det är turbon så är det i ett tidigt stadie så det bör inte vara något problem för motorras enligt min erfarenhet.Men om du byter turbo så passa på uppdatera oljefällan samt plocka av sumpen å kolla olje silen vid behov byt/rengör NYA olja rör till Turbon en del säger även att man skoll kolla rören i ventilkåpan så att de inte är täppta.Mvh Björn
    Oljefällan, är det denna?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/vevhu ... e1200.html

    Den är bytt sedan tidigare.

    Måste sumpen plockas av? Det går inte ta ventilkåpan och få en bild av hur motorn kan se ut på så vis?

    Nya rör till turbon blir det ju när aero turbon monteras.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Jag sitter vid mobilen nu kollar imorgon vid datorn Björn.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Tror det finns en nyare version hos Saab denna var från 2006 ja jag kollade via mobilen

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av 9kt16
    Tror det finns en nyare version hos Saab denna var från 2006 ja jag kollade via mobilen
    Och det var då den senaste versionen kom...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Ok det var inte vad Saab sa när jag köpte sist

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av 9kt16
    Ok det var inte vad Saab sa när jag köpte sist
    Det finns ju en version til, men den kom på bilar från M04 & framåt, men det är lite mer än bara ändrade backventiler, oljefällor osv, dom ändringarna medförde tex ett annat motorblock! Men till dom första motorerna kom senaste 2006 & det är den som finns hos Speedparts! Att din saabhandlare säger att version 6 inte är den senaste tycker jag är märkligt, men det kan ju va en person som har 0 koll, såna finns det ju tyvärr lite varstans på många arbetsplatser! Jag tror du kommer få det svårt om du ska leta upp en senare version till bilar från M98 - M04! Men överbevisa mig gärna, jag erkänner om jag har fel

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Aj.
    Glömde skriva det. 15 000 mil har den gått.
    Det jag oroar mig mest över är motorn. Har läst att när turbon går är det första indikationen på oil slugde. Det är precis det jag inte vill höra. Vi gör ju så mycket vi kan för att undvika det. Och att få det beskedet då är inte kul.
    Turbobyte behöver inte betyda något mer än att turbon är dålig. Tidiga GT17 aggregat brukar tyvärr inte överleva så länge även om motorn är sludge fri.

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Aj.
    Glömde skriva det. 15 000 mil har den gått.
    Det jag oroar mig mest över är motorn. Har läst att när turbon går är det första indikationen på oil slugde. Det är precis det jag inte vill höra. Vi gör ju så mycket vi kan för att undvika det. Och att få det beskedet då är inte kul.
    Turbobyte behöver inte betyda något mer än att turbon är dålig. Tidiga GT17 aggregat brukar tyvärr inte överleva så länge även om motorn är sludge fri.

    Okej. Bra att få höra det.
    Vid varm motor ligger oljenivån på MIN. Vid kallmotor i mitten ungefär.
    Bilen har gått lite mer än 800 mil sedan senaste oljebytet. Dvs. det är dags för ett oljebyte snart igen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    11

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Jag fick byta min turbo på vår 95 -03 som gått ca 12700mil.

    Och jag var tyvärr dum nog att inte byta en när jag såg att vår blå rykte.. Så det vart ett riktigt ras och värsta James bond molnet bakom bilen..
    Saab 95 2,3T Vector sportkombi

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Kraftig blårök vid kallstart nu.
    Gasa till bilen, och det skvätte ut något svart ur avgasröret, som satte sig fast i markteglet. Och har inte gått bort. Motorolja?

    Mellan tummen och pekfingret, hur många mil från totalras är jag?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Jag kanske är helt ute och cyklar, men min bil ryker också vid kallstarter (för det mesta) och det har jag avfärdat som kondens i avgassystem då det nästan uteslutande kommer vid kallstarter efter korta körningar. När jag gasar på i det läget så spottar bilen ur sig en sotig sörja som jag tror är just sot och vatten (bad en kompis gasa när jag höll papper bakom avgasröret).

    Jag är absolut ingen expert, nästan helt ovetandes, men uppkommer problemet med röken om du kör en lång runda, låter den stå över en natt och startar den? Vad jag har förstått kan det vara hemskt svårt att se skillnad på blå och vit rök om man verkligen inte upplevt båda.

    Ber om ursäkt om jag har helt fel, jag bara hoppas att det inte är turboras på G på varken din eller min bil.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Jag kanske är helt ute och cyklar, men min bil ryker också vid kallstarter (för det mesta) och det har jag avfärdat som kondens i avgassystem då det nästan uteslutande kommer vid kallstarter efter korta körningar.
    Fast att det kommer vit rök när man startar är ju nåt man ser när det är kallt ute, min ryker ju tex aldrig nu när det är varmt ute!

    Ryker din även under denna perioden av året har du troligen nåt som är galet... tex att turbon läcker igenom lite olja under tiden bilen står som förbränns vid start!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Har läst att när turbon går är det första indikationen på oil slugde.
    Var har du läst det? Låter fel i mina öron, det KAN vara så, men en GT17 kan ju ge upp lite hur som haver känns det som.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Jag kanske är helt ute och cyklar, men min bil ryker också vid kallstarter (för det mesta) och det har jag avfärdat som kondens i avgassystem då det nästan uteslutande kommer vid kallstarter efter korta körningar.
    Fast att det kommer vit rök när man startar är ju nåt man ser när det är kallt ute, min ryker ju tex aldrig nu när det är varmt ute!

    Ryker din även under denna perioden av året har du troligen nåt som är galet... tex att turbon läcker igenom lite olja under tiden bilen står som förbränns vid start!

    Sorry att jag hijackar tråden, men detta var ju lite intressant. Så jag borde alltså inte avfärda min vita rök som kondens? Bilen drar faktiskt nästintill ingen olja alls, så vad kan då vara problemet? Nu börjar ju jag också bli orolig.. Men eftersom mitt problem bara uppkommer efter korta körningar så tänkte jag att det inte var några problem. Vet du föresten om ett eller några hål i avgassystemet kan göra så att det tränger in vatten som sedan förbräns när katalysatorn värmer, för det vet jag att jag har?

    Tackar hjärtligt för upplysningarna.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    Hej

    Har nästan exakt samma problem som du med min 9-3:a 01:a, 185 hk
    Den ryker till ordentligt vid kallstart, men man kan inte se någon märkabar rökutveckling under körning. Den dra ingen speciell olja eller vatten eller går upp i värme.
    Hur kan man på ett smidigt sätt felsöka turbon?
    Har fått gjort ett kompressionsprov vilket var ok, Skulle det vara vatten från toppen så skulle kompressionen i kolvarna vara sämre sas det.
    Vad gör man härnäst?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?

    upp..

    Bilen ryker vitt vid start, har sedan tidigare avfärdat det som kondens, men tydligen uppstår inte sånt på sommaren.. Vad kan det vara? Förlorar ingen olja ALLS, ryker bara ca 5 sekunder efter kallstart, vit rök som luktar avgaser/bensin. Någon?
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

Liknande ämnen

  1. Blårök vid kallstart!
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 21:26
  2. 95 -04. Blårök vid kallstart.
    Av berggren129 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 19:45
  3. Blårök vid kallstart
    Av Nissvandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 01:47
  4. blårök vid kallstart???
    Av wengan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •