Sidan 1 av 21 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 414

Ämne: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

  1. #1

    Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Fan vad trött jag blir på dessa kattjävlar som springer runt och pissar och skiter överallt
    Nu har jag även fått bilen repad 2 gånger sedan Januari senast i dag (1/7) kul att man lagt ner 5000 spänn på rekond och fått ha bilen repfri i hela 3 veckor *NOT* kattfan som repat bilen har halsband så jag ska försöka fånga in den och kräva ägaren på erstättning.
    Förra gången kattfan klättra på bilen så fick även grannen sin 2 dagar gamla bil repad av samma katt och han var inte direkt förtjust han heller.

    Bilen står i garage och det är ett mysterium hur kattfan lyckats ta sig in där
    Folk får gärna ha katter men låt inte mig ta konsekvenserna av deras liv och leverne. Vill jag t.ex ha bilen repad så vill jag göra det själv...... Funderar starkt på att lägga ut lite "godis" i garaget

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Har inte heller fattat vitsen med ett "husdjur" som man släpper ut fritt. Jag kastar saker på katter som kommer in i trädgården och hoppas att dom ska lära sig att hålla sig borta. Dock är det ju så att katter är ett av världens mest korkade djur. Fullständigt förprogramerade och helt oförmögna att lära sig ett skit om det inte har direkt anknytning till något av autopilotprogramen...
    Deras loja attityd misstas ofta för intelligens av någon konstig anledning. En människa som gav samma intryck skulle ju knappas anses som intelligen.
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har inte heller fattat vitsen med ett "husdjur" som man släpper ut fritt. Jag kastar saker på katter som kommer in i trädgården och hoppas att dom ska lära sig att hålla sig borta. Dock är det ju så att katter är ett av världens mest korkade djur. Fullständigt förprogramerade och helt oförmögna att lära sig ett skit om det inte har direkt anknytning till något av autopilotprogramen...
    Deras loja attityd misstas ofta för intelligens av någon konstig anledning. En människa som gav samma intryck skulle ju knappas anses som intelligen.
    Oj, det var många ord om katters intelligens.
    Att katter, och likaså många andra djur, lever på instinkt snarare än intelekt är något som är rätt välkänt, men det är kanske nytt för dig?
    Att säga att katter inte kan lära sig någonting verkar konstigt, du måste ha stött på utvecklingsstörda katter, för inte bara katter, utan många djur där ute, lär sig saker.
    Förstår du hur du ser ut när du jämför en katts intelligens med en människas?

    Till TS: Inte för att du ska behöva det, men det finns ju medel som man lägger ut som håller katter borta, t.ex. Get off FY.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Vad gör dig helt säker på att det är katten som repat bilen? Spår?

    Har haft en drös med kattspår på bilarn genom åren men aldrig sett att de skadat lacken.

    Fredrik; Känns som du tänkt till ordentligt! Travis har en bra poäng.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Jag har isf garanterat utvecklingstörda katter hos mig.

    Alla mina grannar har katter. Jag är inringad av dessa pestråttor.
    Det lustiga är att min trädgård är deras "frizon" där all aktivitet verkar bedrivas. Respektive trädgård är ju deras revir, men i min trädgård, som tyvärr i detta fall är en riktigt lekpark på 4000kvm, där det är det fritt fram sedan min hund gick vidare till de sälla jaktmarkerna.
    De ligger de på min altan, på mina bilar, skiter överallt, slåss etc.

    Toppningen var för någon månad sedan när jag hade M6an ute på uppfarten i ett par timmar (Vilket jag alltid undviker map. ovan problem) när jag kört in Saaben i garaget för lite meckning.

    Kör in M6an på kvällen och allt ter sig vara frid och fröjd.
    När jag gått ur bilen och går in i huset ser jag i vinkel, men lysrörsbelysningen att det verkar vara smuts på huven. Vilket sällan händer
    Tittar lite närmare och ser att det är fina "svintospår" av kattassar. Dvs inga klor bara att kattjäveln har hasat runt på huven.

    Har tyvärr inga bevis i form av kort som jag kan gå till grannarna med, och vad skulle det hjälpa om jag sade att jag accepterar inte att deras husdjur förstör min egendom.
    Skall de säga till katten att den inte får?
    Då blir man snarare betraktad som grannskapets galning.

    Lurar på kameraövervakning på min uppfart av andra orsaker, varvid kattasen även kommer kunna identifieras om skador uppstår. Så får de ansvariga ta konsekvensen.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    46

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Katter har jag aldrigt haft problem med. Däremot dom förbannade hundarna som pinkar på allt dom ser.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Oj, det var många ord om katters intelligens.
    Att katter, och likaså många andra djur, lever på instinkt snarare än intelekt är något som är rätt välkänt, men det är kanske nytt för dig?

    Att katter gör det i större utsträckning än andra "husdjur" tycker jag är uppenbart.



    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Att säga att katter inte kan lära sig någonting verkar konstigt, du måste ha stött på utvecklingsstörda katter, för inte bara katter, utan många djur där ute, lär sig saker.
    Förstår du hur du ser ut när du jämför en katts intelligens med en människas?
    Att jag endast skulle stött på utvecklingsstörda katter känns ju som något osannolikt. Beteendet är dock exakt det samma. Syrran har katt. Som alla andra katter blir den galen om man stoppar in foten under mattan och viftar lite. Jag är helt övertygad om att den inte förstår att det är min fot utan tror på fullaste allvar att det är ett byte. Brorsan har hund, en dobberman och genom åren har jag umgåtts med ett stort antal jakthundar. Intelligens på en helt annan nivå än kattens.

    Men jag söker fortfarande svar på frågan varför man har ett "husdjur" som man låter ränna runt i andras trädgård. Som sagt, jag kastar saker efter kattjävlarna i min trädgård. En vacker dag träffar jag med sekatören.
    Hade folk haft något annat husdjur lika löst rännande hade det också varit ett problem. Syrrans katt är en innekatt. Det verkar ju fungera och verkar ju även ge henne någon form av utbyte...
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    2 dagar fick jag ha nya porschen innan den lev bebodd av någon katt i grannområdet...

    repor på takluckan där den legat och vad som verkar vara ha lekt med någon spindel el liknande för det är vääääldigt många små små repor, samt en repa på bakre flygeln där den hoppat upp för att sedan vandra över heeela bilen. finns tydliga spår av var den gått... har bilen förvarad i ett väldigt närliggande garage, men det tar endå 10 min att gå pga omvägar, så jag brukar ha den i carporten de få dagar jag har den hemma... kommer tyvär leda till att jag är tvungen att bygga garage, för bilen vill jag ju kunna ha tillgänglig.

    Kan även passa på att nämna att det inte bara är katterna som är problemet, utan att det är min granne som lägger ut lite mat var och varannan kväll, så det är tyvär ett problem även för själva ägarna som ibland inte ens kan få hem sina katter över flera veckor pga min !(#)¤%=¤%( granne...

    Detta skapade problem med råttor senaste vintern, och miljövårdsnämnden har blivit informerade om problemet och försökt prata med grannen vid ett flertal tillfällen men utan framgång...

    Så andras intressen i form av kattägande behöver inte alltid vara själva problemet utan hur folk generellt sett agerar i området.

    Undrar vad det kan kosta att bygga om en carport till garage... paneler, ngn form av ventilation, och en garageport... byggd på asfalt och med trätak klätt med asfaltsmatta och plåtdetaljer runt omkring :S
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    20-25 tusen + bygglov.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Enligt uppgift ska en rejäl vattenpistol med ättiksvatten fungera bra. Efter 3-4 gånger fattar den och går någon annanstans.

    Grannkatter verkar vara det värsta med att bo i hus, en hund som betett sig liknande sätt hade blivit skjuten på studs.
    Utan Saab

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Min förra granne bad kommunen hjälpa till, då placerar en kommunjägare ut kattfällor.

    sedan tog grannen fällan med katten i och dränkte den i vattentunnan....kanske inte helt lagligt om den har halsband, men men....
    //Dennis Stendahl

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Katter fanns före bilen.

    Går väl inte och lägger fällor för lastbilar för att de släpper ut avgaser så man måste hosta ibland...host host. Det är i ägarna till katterna ansvaret ligger. Inte på katterna!

    Har två katter och en finfin Saab själv.

    mvh

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    94

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Kattklor är för mjuka för att repa billack, däremot kan dom repa vaxlagret. (och dessutom är klorna infällda när dom inte jagar eller vässar klorna mot ngt strävt.)

    Fågelfötter och taggbuskar mm. är värre..
    Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av chrilleus
    Kattklor är för mjuka för att repa billack, däremot kan dom repa vaxlagret. (och dessutom är klorna infällda när dom inte jagar eller vässar klorna mot ngt strävt.)

    Fågelfötter och taggbuskar mm. är värre..
    Tvivlar på det efter att ha sett en å annan bil. Det går djupare ner än i vaxlagret kan jag säga, speciellt på en lite matt bil och för att inte tala om bilar som bara är några veckor gamla med lite mjuk lack...
    Polera bort det går ofta men hur kul är det och stå och polera bort lack på en nästan ny bil?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Vad gör dig helt säker på att det är katten som repat bilen? Spår?

    Har haft en drös med kattspår på bilarn genom åren men aldrig sett att de skadat lacken.

    Fredrik; Känns som du tänkt till ordentligt! Travis har en bra poäng.
    Det finns tydliga tassavtryck på bilen + att katten sprungit ut ur garaget när jag öppnat porten. Fullt med grus och skit på blöta tassar repar garanterat en lack

  16. #16

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av chrilleus
    Kattklor är för mjuka för att repa billack, däremot kan dom repa vaxlagret. (och dessutom är klorna infällda när dom inte jagar eller vässar klorna mot ngt strävt.)

    Fågelfötter och taggbuskar mm. är värre..
    Jag VET att kattklor repar, har ju förfan hänt mig 2 gånger nu annars skulle jag ju inte skriva att dom repar lacken utan bara lackskyddet vilket är lika jävligt det för man får ju göra om behandlingen tidigare än man räknat med

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Jag förstår din irritation, men vad ska ägaren göra åt det? Att hålla reda på en katt går inte på samma sätt som med en hund, och ägaren kan inte heller lastas på samma sätt. Du är nog så illa tvungen att skaffa garage antar jag. Att lösa det på något sätt som innefattar att permanent skada eller ta bort katten hoppas jag att du låter bli. Du tappar all respekt som människa i mina ögon då i alla fall.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  18. #18
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag förstår din irritation, men vad ska ägaren göra åt det? Att hålla reda på en katt går inte på samma sätt som med en hund, och ägaren kan inte heller lastas på samma sätt. Du är nog så illa tvungen att skaffa garage antar jag. Att lösa det på något sätt som innefattar att permanent skada eller ta bort katten hoppas jag att du låter bli. Du tappar all respekt som människa i mina ögon då i alla fall.
    Som jag förstod så står bilen i garage

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Beeos
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag förstår din irritation, men vad ska ägaren göra åt det? Att hålla reda på en katt går inte på samma sätt som med en hund, och ägaren kan inte heller lastas på samma sätt. Du är nog så illa tvungen att skaffa garage antar jag. Att lösa det på något sätt som innefattar att permanent skada eller ta bort katten hoppas jag att du låter bli. Du tappar all respekt som människa i mina ögon då i alla fall.
    Som jag förstod så står bilen i garage
    Ok. Då får man väl kattsäkra garaget. Någonstans kommer den ju in. För jag har fortfarande svårt att se hur husse ska kunna förklara för katten att den ska hålla sig därifrån.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  20. #20

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag förstår din irritation, men vad ska ägaren göra åt det? Att hålla reda på en katt går inte på samma sätt som med en hund, och ägaren kan inte heller lastas på samma sätt. Du är nog så illa tvungen att skaffa garage antar jag. Att lösa det på något sätt som innefattar att permanent skada eller ta bort katten hoppas jag att du låter bli. Du tappar all respekt som människa i mina ögon då i alla fall.
    Vad ägaren ska göra! skämtar du?
    Det är ju för helvete ägarens ansvar att ha uppsikt över katten
    Kattägaren har ju ingen uppsikt över katten och jag får kostnader pga av detta och jag kräver ersättning av kattägaren.

    Att jag ska behöva skaffa garage bara för att folk inte kan hålla reda på sina jävla katter fine om dom betalar för garaget, fattar inte varför vi som INTE äger katter ska behöva betala för kattägarna...

    Hur husse eller matte gör för att hålla sin katt i från MITT garage är ju knappast mitt problem. Har man inte större intresse över vart katten är så kanske man inte borde ha katt.

    Jag är redigt förbannad då det här har kostat mig 10 000 spänn som jag velat lägga på annat

    Jag vill inte ha någons respekt utan det jag vill är att FÅ HA MINA GREJER I FRED och om priset är att en för mig helt okänd person tappar respekten för mig så är det BILLIGT och jag köper det alla dagar i veckan

    BTW så står min bil alltid i ett garage och det är där kattfan tillbringar sin tid

Liknande ämnen

  1. Apple kopierar andras design igen...
    Av Roger #2378 i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 11:30
  2. Ändras etanolhalten i E85 efter vinterförvaring?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 01:30
  3. Vad kan ändras med Tech2 i 9-3 -07?
    Av tur-ture i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:42
  4. Fråga om inlämingar som ändras i skolan?
    Av Mopack i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •