Sidan 2 av 21 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 414

Ämne: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag förstår din irritation, men vad ska ägaren göra åt det? Att hålla reda på en katt går inte på samma sätt som med en hund, och ägaren kan inte heller lastas på samma sätt. Du är nog så illa tvungen att skaffa garage antar jag. Att lösa det på något sätt som innefattar att permanent skada eller ta bort katten hoppas jag att du låter bli. Du tappar all respekt som människa i mina ögon då i alla fall.
    Katter måste inte springa ute. Man kan ha dom inne hela tiden.
    Respekt? Jag saknar helt respekt för människor som inte begriper att deras beteende och ovanor ger medmänniskor problem. Att ska behöva gå så långt att man har ihjäl katten för dessa människor är naturligtvis tråkigt men fullt förståligt. Som sagt, jag kastar vad jag har i händerna på kattjävlarna.
    Kattfälla lät intressant. Man kan ju fånga den och ta med sig kräket nästa gång man åker till svärmor. Släppa ut den där.
    Fredrik J

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag förstår din irritation, men vad ska ägaren göra åt det? Att hålla reda på en katt går inte på samma sätt som med en hund, och ägaren kan inte heller lastas på samma sätt. Du är nog så illa tvungen att skaffa garage antar jag. Att lösa det på något sätt som innefattar att permanent skada eller ta bort katten hoppas jag att du låter bli. Du tappar all respekt som människa i mina ögon då i alla fall.
    Katter måste inte springa ute. Man kan ha dom inne hela tiden.
    Respekt? Jag saknar helt respekt för människor som inte begriper att deras beteende och ovanor ger medmänniskor problem. Att ska behöva gå så långt att man har ihjäl katten för dessa människor är naturligtvis tråkigt men fullt förståligt. Som sagt, jag kastar vad jag har i händerna på kattjävlarna.
    Kattfälla lät intressant. Man kan ju fånga den och ta med sig kräket nästa gång man åker till svärmor. Släppa ut den där.
    Så när din nyfödda dotter skriker, elelr senare i livet springer på mig så kaffet spills ut, vilket kan ge en problem, ska jag med en människofälla sätta dit henne så hon inte kan ta sig ur och köra ut och sätta henne ute i skogen? För då har ju hon ingen respekt mot mig eller hur?

    Trådskaparen är väl inte en feg jävel som sitter på forum hela dagarna, utan kan ta reda på var denna katt hör hemma och med munnen PRATA med ägaren...svårt? Ja för en efterbliven men inte för en som kan köra Saab.

    mvh

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    94

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av chrilleus
    Kattklor är för mjuka för att repa billack, däremot kan dom repa vaxlagret. (och dessutom är klorna infällda när dom inte jagar eller vässar klorna mot ngt strävt.)

    Fågelfötter och taggbuskar mm. är värre..
    Jag VET att kattklor repar, har ju förfan hänt mig 2 gånger nu annars skulle jag ju inte skriva att dom repar lacken utan bara lackskyddet vilket är lika jävligt det för man får ju göra om behandlingen tidigare än man räknat med
    Tvivlar inte på att du fått repor, men det lär väl snarare vara från grus/annat junk under tassarna. Ville bara få fram att en katt inte knallar omkring med konstant utfällda ritsnålar..
    Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02

  4. #24

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av viktor9k
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Katter måste inte springa ute. Man kan ha dom inne hela tiden.
    Respekt? Jag saknar helt respekt för människor som inte begriper att deras beteende och ovanor ger medmänniskor problem. Att ska behöva gå så långt att man har ihjäl katten för dessa människor är naturligtvis tråkigt men fullt förståligt. Som sagt, jag kastar vad jag har i händerna på kattjävlarna.
    Kattfälla lät intressant. Man kan ju fånga den och ta med sig kräket nästa gång man åker till svärmor. Släppa ut den där.
    Så när din nyfödda dotter skriker, elelr senare i livet springer på mig så kaffet spills ut, vilket kan ge en problem, ska jag med en människofälla sätta dit henne så hon inte kan ta sig ur och köra ut och sätta henne ute i skogen? För då har ju hon ingen respekt mot mig eller hur?

    Trådskaparen är väl inte en feg jävel som sitter på forum hela dagarna, utan kan ta reda på var denna katt hör hemma och med munnen PRATA med ägaren...svårt? Ja för en efterbliven men inte för en som kan köra Saab.

    mvh
    Skillnaden mellan ett barn och en katt är att det går att lära ett barn en katt går ju för fan inte att lära något mer än vart den får mat, försök lära en katt att inte skita och pissa i barnens sandlådor....
    Vet att det kostar minst 8000 för min hyresvärd att byta sand i dessa "allmäna kattlådor" som står i lekparkerna avsedda för barn.

    Jag kommer upplysa ägaren om att kattfan kommer att försvinna om han/hon inte rättar sig efter reglerna

  5. #25
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Se till å inte dra alla katter över en å samma kant nu, Rasism!
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #26
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Skall man ha ett husdjur får man handtera det därefter, med koppel och/eller uppsikt. Punkt.

    Gällande ansvar är lagen enkel. Ägaren har ansvaret för ett husdjurs efterverkningar.

    Så istället för att döda katten plågsamt, (Kattfans fullständigt autonoma beteende är ju inget stackarn kan påverka, så varför döda den?)
    En fälla vore ju kalas. Jag kan direkt gå till rätt granne och fråga om han vill ha tillbaks sin katt som jag utav någon konstig anledning hade på min trädgård.

    Behöver ju inte ens flytta fällan bara bjuda in grannen att hämta katten så är ju diskussionen gällande "vems katt gjorde vad" i samband med ev. skada avklarad.
    Efter ett par inbjudningar att hämta sin katt torde ju situationen bli en anings besvärande för en normaluppfostrad....

    Gällande paralleller med hundar, barn så är de felaktiga och ovidkommande.
    Dessa går att lära och uppfostra. Samt de brukar komma i paketlösningar med en (ibland begränsat men ändock) intellektuellt högre stående varelse inom 5 meters radie, som tillrättavisar vid felaktigt beteende. Saknas den förmågan kan man omedelbart konfrontera ägaren.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  7. #27
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Att begära att katter ska hållas kopplade/under uppsikt är knappast för mycket, en granne till mig har haft sina 2 katter kopplade antingen i en längre lina i trädgården(såklart svårt i hyreshus) eller i ett vanligt koppel för små hundar vid promenad så länge jag kan minnas.

    I detta fallet beror det på oro att katterna ska bil överkörda, snarare än skador på andras bilar. Men att TS vill ha och bör få ersättning förutsatt att han kan påvisa vilken katt som orsakat skadan kan jag inte förstå att folk motsätter sig...

    Men att ha ihjäl eller skada katten är för mig lika oförståeligt, den vet ju inte bättre. Ska någon ha skit och åsamkas skada så är det tamigfan kattägaren!!! Samma med hästägare som inte kan hållas ansvariga för något överhuvudtaget, förra året trampade en grannes häst in på tomten och gjorde ett ordentligt hål i både gräsmatta och dränering. Det var inte deras fel, den förstod ju inte bättre, hade däremot min hund nafsat dem i handen hade den avlivats på plats..

    Luddigt deluxe, men blir sjukt upprörd av dessa ämnen
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Enligt rättspraxis så behöver ägare av kattor inte hålla dessa under uppsikt när de vistas utomhus och kattor kan/får spatsera över andras tomter på väg till sin toalett i sandlådan på barnens lekplats.

    Det finns flera rättsfall angående detta och det är upp till grannarna att se till att katterna inte kan ta sig in hos dom........tyvärr ser det ut på det viset i nuläget.....

    Här är en dom.
    http://www.lulea.se/download/18.142a...28/kattdom.pdf
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #29
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Enligt rättspraxis så behöver ägare av kattor inte hålla dessa under uppsikt när de vistas utomhus och kattor kan/får spatsera över andras tomter på väg till sin toalett i sandlådan på barnens lekplats.

    Det finns flera rättsfall angående detta och det är upp till grannarna att se till att katterna inte kan ta sig in hos dom........tyvärr ser det ut på det viset i nuläget.....

    Här är en dom.
    http://www.lulea.se/download/18.142a...28/kattdom.pdf
    Läser man det sakligt är det som vi skriver.
    Ägarens ansvar
    Som parentes att det tydligen är helt ok att saklöst döda en katt på din tomt, om jag fattar paragrafen rätt.
    Avgörandet i detta fall gäller om allergi kunde påvisas för att katten passerat trädgården, vilket är lite mer abstrakt och svårbevisat.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Nja, enligt tidigare lagar så var det OK att döda en annans katt på egen tomt men inte nu längre. (Från 1979 eller nåt sånt).

    Man kunde inte heller mena att det pga allergi borde förbjudas för katter att springa på andras tomter.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Jag har keffet på igen, fortsätt skriva nu!! hehe

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Om man tar bort en katt som besvärar blir det ju knappast rättssak. Bevisläget är ju något svårt för kattägaren. Samma sak om kattfan fraktas bort tiotalet mil. Men återigen, är det någon som begriper nöjet i att ha ett "husdjur" som är hos grannarna och lever rövare?
    Fredrik J

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Jag kan tänka mig att många katter som helt plötsligt försvinner gör det efter att någon tröttnat rejält och fått nog. Tyvärr kommer det väl till det när folk som inte älskar katter är helt rättslösa.
    Utan Saab

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Jag förstår vad ni menar men att ha ihjäl en katt för att den repat din bil tycker jag är lite drastigt det finns andra sätt prata med ägaren ist om ex att skaffa skrämmare eller köp en rottweiler:*)

  15. #35

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Jag hade ett liknande problem med en katt för ca 20år sedan och det löste jag genom att helt enkelt avliva katten.
    Kattägaren i det här fallet kommer att få samma val som den för 20år sedan, lös problemet eller så gör jag det själv

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jag hade ett liknande problem med en katt för ca 20år sedan och det löste jag genom att helt enkelt avliva katten.
    Kattägaren i det här fallet kommer att få samma val som den för 20år sedan, lös problemet eller så gör jag det själv
    Nu skämtar du väl hoppas jag?

    Vad säger du till grannens barn då? Din missan repade min bil, vill du ha tillbaka huvudet?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  17. #37

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jag hade ett liknande problem med en katt för ca 20år sedan och det löste jag genom att helt enkelt avliva katten.
    Kattägaren i det här fallet kommer att få samma val som den för 20år sedan, lös problemet eller så gör jag det själv
    Nu skämtar du väl hoppas jag?

    Vad säger du till grannens barn då? Din missan repade min bil, vill du ha tillbaka huvudet?
    Vad jag säger beror ju på vad det är för fråga, jag har inget svar att ge förens jag fått en fråga.
    Och Nej jag skämtar inte

  18. #38
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    "Avliva katten, annars mördar jag den åt dig." Är det så grottmänniskorna här tänker?
    Det var ingen som läste mitt inlägg om att det faktiskt finns andra sätt än avlivning som får katterna att hålla sig borta?
    I min familj hade vi en gång fyra katter. Ett par av dem tyckte om att ligga i grannens utemöbler, vilket grannen inte uppskattade, så han bad oss försöka göra någonting åt det så vi lade ut Get off fy i deras trädgård så att katterna inte ville gå dit.
    Enkelt, billigt och ingen behövde offra sitt liv.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Nu skämtar du väl hoppas jag?

    Vad säger du till grannens barn då? Din missan repade min bil, vill du ha tillbaka huvudet?
    Vad jag säger beror ju på vad det är för fråga, jag har inget svar att ge förens jag fått en fråga.
    Och Nej jag skämtar inte
    Du har alltså dödat en katt?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  20. #40
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Question Re: Varför ska andras ”intresse” kosta mig pengar....

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    "Avliva katten, annars mördar jag den åt dig." Är det så grottmänniskorna här tänker?
    Det var ingen som läste mitt inlägg om att det faktiskt finns andra sätt än avlivning som får katterna att hålla sig borta?
    I min familj hade vi en gång fyra katter. Ett par av dem tyckte om att ligga i grannens utemöbler, vilket grannen inte uppskattade, så han bad oss försöka göra någonting åt det så vi lade ut Get off fy i deras trädgård så att katterna inte ville gå dit.
    Enkelt, billigt och ingen behövde offra sitt liv.
    Håller med, jag är inte ute efter att avliva utvecklingstörda katter.
    Jag är djurvän!
    Ser hellre att ägarna håller efter sina djur.

    Undrar dock vad kan det kosta att hälla en dos Fy på 4000kvm mellan varje regnskur?
    Jag vill inte ha de bajsande aggressiva bilrepande asen någonstans i min trädgård.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Apple kopierar andras design igen...
    Av Roger #2378 i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 11:30
  2. Ändras etanolhalten i E85 efter vinterförvaring?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 01:30
  3. Vad kan ändras med Tech2 i 9-3 -07?
    Av tur-ture i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:42
  4. Fråga om inlämingar som ändras i skolan?
    Av Mopack i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •