Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "gifta" in tankarmaturen?

  1. #1

    "gifta" in tankarmaturen?

    jag har problem med att min tankmätare inte fungerar som den ska, provade idag med en annan tankarmatur men har fortfarade samma problem, men så kom jag på att jag sett något skriva att man måste "gifta" in saker. kan det vara det som är problemet?
    för när jag tankar så tar sig mätaren högst bara upp till 1/4 och sedan så sjunker den hastigt när jag kör ner till strax innan det röda. där stannar den till det är så lite bensin i bilen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Vilken bil har du?
    Har på 9-3ss haft problem med att mätningen inte sker korrekt och det har varit en uppdatering som har gått ut mjukvaruuppdatering till verkstäderna.

  3. #3

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    glömmer alltid skriva vad det gäller för bil.
    men en 9-5a 99a kombi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Lätt hänt!
    Men min 9-5 -98 var mätare klockren på, funkade verkligen perfekt.... Men hur var det innan du bytte armatur? Kanske måste kallibreras på något sätt?

  5. #5

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    orsaken till att jag bytte var ju för att jag trodde att den var trasig för den visade fel men så visade de ju sig att det inte alls är något fel på armaturen uten det måste ju antingen sitta i instrumentbrädan eller så är det något annat galet

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Nej man gifter inte in tankarmaturen, det du däremot måste se till är att du sätter tillbaka armaturen rätt i enlighet med markeringarna som finns. Annars kommer den mycket riktigt mäta fel.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Man kan "kalibrera" den genom att böja i stången som flötet sitter på...
    Fredrik J

  8. #8

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    vi har testat med att sätta en litet tråd på flötet och sen testat å höja och sänka och då fungerar mätarn utmärkt

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av sheridan
    vi har testat med att sätta en litet tråd på flötet och sen testat å höja och sänka och då fungerar mätarn utmärkt
    Knäck lite i den då. Det är ju en ståltråd. När jag bytte bränslepump på min köpte jag en från skroten som legat på hyllan ett tag och flottören blivit lite böjd. Mätaren visade fel och jag fick ta loss och justera.
    Fredrik J

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Om jag inte minns fel så är det olika nummer på själva "sensorn" Står väl VDO eller vad det nu var och lite siffror. Sitter som en liten "pil" som går mot en "skena" med elektriska kontakter.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: "gifta" in tankarmaturen?

    Hade problem på min förra bil med att de visade fel. Dock en 9K men samma princip.
    Första ja provade var att byta mätaren i displayen, men blev ingen skillnad alls, mer än att bilen hade gått 4000 mil mindre
    Efter de provade jag med en armatur från en kompis som skrotade sin 9K, och ja visste att hans mätare visade rätt, plus att jag hade bytt hans bränslepump bara några 100 mil innan an skrota den Och vipps så funka mätaren klockrent. Vi jämförde armaturerna och de va inte mkt som skilde, mätar stickan var några mm för mkt böjd uppåt (vilket resulterade i att mätaren visade fel, för mkt bränsle, så när mätaren visade att ja hade 12-15L kvar, så va de inte långt kvar tills de va slut i tanken).
    Så efter detta kunde ja lita på mätaren igen
    Men som sagt, väldigt viktigt att man monterar rätt med markeringarna
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

Liknande ämnen

  1. "Gifta ur" Trionic box ur en 9000 innan flytt till ny bil??
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 10:47
  2. "Gifta in" annan ECU med CAN-USB i en 9-5:a
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 12:03
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 15:27
  4. Tech2 "gifta in Styrbox"
    Av LiNDA78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 20:12
  5. Måste man "gifta" in acc-panel?
    Av alex79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •