Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tjuvar och annat löst pack?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Tjuvar och annat löst pack?

    Fick inbrott i min polares bil där min jacka låg med husnycklar och plånbok (lyckligtvis utan körkort) dock med ett annat kreditkort

    Bilen var en honda crv, hyfsat ny, iallafall tillräckligt ny för att ha båda gps och back kamera på stor och fin display i mitt konsolen. På något sätt hade dessa jävla fått upp vänster passagerare dörr på nolltid utan minsta märke på bilen och så att resten av bilen förblev låst :/ Finns det någon känd svaghet i denna modellens mekanism som möjliggör detta? :S

    Vi fick ju anmäla detta till polisen så klart. Där föreslog de för mig att eftersom jag hade ett kreditkort i jackan så kan de via namnet på den hitta min villa och ihop med nyckeln försöka göra ytterligare inbrott :S Det rekommenderades att jag skulle via försäkringen få låsen bytta Nu skedde detta i en annan stad ca 70 km från min egen. Jag har inte hunnit prata med försäkringen ännu eftersom alla som faktiskt kan något på försäkringen slutar tidigare än vad jag har kunnat nå de.

    Jag funderar här på läget här, liksom om man är den typen av tjuv som öppnar en låst bil på nolltid, mitt på dagen på en ganska trafikerad parkeringsplats, hur mycket extra triggad blir man att försöka råna en villa "bara" för att man har nyckeln? Ur den synpunkten så är väl en villa ganska tillgänglig redan? Man kan ju lätt knäcka någon ruta eller i deras fall kanske tom få upp låset utan nyckel :S Om de nu är sugna på att eskalera till villa inbrott så hittar de väl något närmare? eller skiter i fall de har nyckel eller inte, vad tror ni?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Hej!

    Om du vill byta lås hemma så är det inte så värst svårt tar kanske 20min per dörr om man inte gjort det förut, högt räknat då.

    Låscylindrar med nycklar finns att köpa lite varstans, spara kvitto för senare bråk med försäkringsbolaget.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Vad säger försäkringsbolag om att man har nycklar på vift om det skulle bli inbrott & ingen åverkan är gjord på dörrar eller fönster? jag hade nog sett till att få låsen utbytta mest för att vara helt säker på att det inte blir tjafs!

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Om du inte har ett extremt ovanlig namn skulle jag tippa att risken för att de lyckas lista ut var du bor enbart med ditt namn som ledtråd är väldigt liten.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Som sagts ovan, själva låskolven är inga dyra grejor egentligen om man inte har en jävla massa dörrar. Ett par hundra kanske...
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Nog är det väl fan att man inte får ha grejerna ifred?

    Vaknade i morse och hittar 9-5'an med inslagen ruta på förarsidan. Dom har snott GPS'en och en iPod, samt mynthållaren vid handbromsen!
    Varför i helvete snor man mynthållaren, den kan ju knappast kosta mer än 50:- på Saab och passar bara i 9-5!

    Fick 1500:- för GPS och iPod genom försäkringen, men självrisken för rutan är på 2000:- så jag backar fortfarande 500:- (plus en GPS och iPod fattigare) samt att bilen blir stående några dagar.
    Helvete om man bara kunde få ta några sådana där idioter på bar gärning någon gång!

    Ledsen om jag kapar tråden, behövde nog bara skriva av mig lite!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Synliga grejer blir tyvärr snodda. Med tanke på hur lätt man blir av med saker känns det som att var och varannan person man möter är en tjuv....
    Utan Saab

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Lika lågt stående är ju dom som köper grejorna på blocket veckan efter. Man köper inte stöldbegärliga grejor som saknar kvitto. Bakom varje tjuv finns det en hälare och en svensson som handlar...
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Oftast missbrukare som man helt enkelt låter hållas då straffvärdet för varje enskilt brott är så lågt och Polisen oftast då långt bort från att ta dom på bar gärning. Som skattebetalare ser jag hellre att missbrukare straffas med behandling för sitt missbruk. Om och om igen, så fort de påträffas drogade eller berusade ska de in på behandlingshem igen. Då är vi skyddade. Som det är nu betalar vi deras uppehälle med socialbidrag samtidigt som de begår brott för att få tag på extrapengar för att finansiera sitt missbruk. Dessa människor bidrar inte med någonting till samhället, tvärtom, och kommer knappast att ändra sitt beteende självmant. Därför ska de isoleras från övriga delar av samhället, som är de som är i verkligt behov av skydd, till dess att de visar att de klarar av att leva nyktert från droger och alkohol.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Jag sket i att cabba up nyligen och gick och tog ett glas på ett ställe. När jag kom tebax så hade de norpat min nya fina kvalitets-aux-kabel. Hur som, om de tog din mynthållare så är det väl för att snibben själv har en 9-5a?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Hur som, om de tog din mynthållare så är det väl för att snibben själv har en 9-5a?
    Kanske tänkte han stjäla en...
    Fredrik J

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Hur som, om de tog din mynthållare så är det väl för att snibben själv har en 9-5a?
    Kanske tänkte han stjäla en...
    Samtliga Saab 9-5 har startspärr. Dessa går inte att stjäla, utan alla förkomna bilar är försäkringsbedrägeri.

    / Mvh IF Bilförsäkring
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Kanske tänkte han stjäla en...
    Samtliga Saab 9-5 har startspärr. Dessa går inte att stjäla, utan alla förkomna bilar är försäkringsbedrägeri.

    / Mvh IF Bilförsäkring
    Han kanske tänkte stjäla en nyckel...
    Fredrik J

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Samtliga Saab 9-5 har startspärr. Dessa går inte att stjäla, utan alla förkomna bilar är försäkringsbedrägeri.

    / Mvh IF Bilförsäkring
    Haha ja det där är lite små roligt, man betalar för att ha Stöld med på försäkringen men blir bilen stulen så får man inte ett öre för bilen har ju startspärr och är helt omöjlig att stjäla bra där

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Om man blir bestulen på nyckeln trots att man haft den inom rimlig uppsikt gäller väl ändå försäkringen? Bilnycklar har ju blivit mer och mer stöldbegärliga.
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Man kan ju dra upp en bil på ett släp och köra iväg, utan nyckel till bilen man stjäl.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Kanske tänkte han stjäla en...
    Samtliga Saab 9-5 har startspärr. Dessa går inte att stjäla, utan alla förkomna bilar är försäkringsbedrägeri.

    / Mvh IF Bilförsäkring
    Jag visste inte att försäkringsbolagen hade folk som "hängde ut" på våra forum, är det del av dit arbete att vara på forumet här eller var det bara ett sammanträffande att du jobbar på IF?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Om du inte har ett extremt ovanlig namn skulle jag tippa att risken för att de lyckas lista ut var du bor enbart med ditt namn som ledtråd är väldigt liten.
    Jag har faktiskt ett sjukt ovanligt namn :P Två träffar på Eniro, ett för hem och ett annat för jobbet :P Försäkringsbolaget är inkopplat och de kommer att byta låset med.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om man blir bestulen på nyckeln trots att man haft den inom rimlig uppsikt gäller väl ändå försäkringen? Bilnycklar har ju blivit mer och mer stöldbegärliga.
    Det är säkert olika, men jag har förstått att självrisken blir mycket högre om bilen stjäls med nyckeln, typ 25 000 kr men att försäkringen ändå gäller....

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Tjuvar och annat löst pack?

    Vet inte men det borde ju bero på hur man blev av med nyckeln. Säg att du blir misshandlad och rånad på nyckeln eller om du förvarar den bakom godkänt lås och den trots det blir stulen.
    Någon som vet/har erfarenhet om vad som gäller vid t.ex. bilrån? 25000 i självrisk?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Tjyvar är ett attans pack, men.....
    Av Tony 418 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 03:41
  2. Tjuvar luft(!!??)
    Av Mizha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 19:06
  3. Byta Pack boxarna till driv axlarna.
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 14:17
  4. J*vla Tjuvar!
    Av MrGyntro i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •