Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Klämskydd på fönsterhissar? NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Klämskydd på fönsterhissar? NG9-3

    Råkade ut för en liten incident igår när jag och min sambo var ute och åkte. Hon satt i baksätet med vår son, och skulle slänga ut något genom fönstret (givetvis skräp som var biologiskt nedbrytbart ) Jag tänkte vara lite skojig och hissa upp fönstret igen när hon skulle kasta ut skräpet (som inte på något sätt var skadligt för naturen ) men helt plötsligt blir det ett jäkla liv där bak. Då ser jag i ytterbackspegeln att hennes hand är utanför rutan. Jag hade alltså hissat upp rutan och klämt hennes handled...
    Enligt volymen på hennes ljudliga läte så fanns det inte något som helst klämskydd på fönsterhissen utan den kämpade för att komma helt i stängt läge. Som tur var så hade jag vett nog till att snabbt släppa knappen och hissa ner rutan igen, så hon fick loss handen...

    Finns det inte något som helst klämskydd som borde hindra denna typ av olyckor? Borde inte hissen stannat när den stötte på motstånd och kanske till och med hissats ner igen? Vet att det finns något som heter klämskydd på komfortlåsningen (vilket jag tyvärr inte har) men en sådan säkerhetsdetalj borde väl finnas på alla moderna bilar med elhissar? Eller var skyddet ur funktion på just den rutan? Nu har inte min sambo varit så sugen på att testa om det är lika illa på alla rutor, så jag får istället ställa frågan här

    Bilen det gäller är en 9-3 -08. Finns som sagt var ingen komfortlåsning installerad på bilen. Om det är det som krävs för att få ett riktigt klämskydd så känns det ju som det är ett måste nu när lillgrabben börjar växa upp. Än så länge är det rätt lugnt för han fyller tre veckor idag så än så länge låter han nog knapparna till fönstret vara

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Klämskydd på fönsterhissar?

    Klämskydd funkar bara när man kör express-funktionen, dvs att man lyfter knappen till läge 2 så att hissen kör upp rutan på egen hand.

    Har din bil inte klämskydd så förutsätter det att man aktivt kör upp rutan genom att hålla inne knappen och då ska man ju såklart hålla kolla på vad som är i vägen...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •