Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: spårkänslig 93ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    spårkänslig 93ss

    Har sedan jag monterade sommarfälgarna märkt att bilen blivit mer spårkänslig och vill " vandra över hela vägen" då man åker i farter kring 110-120. Samt även fått ett litet klonk ljud i bakvagnen då jag kör över brunnslock och ojämnheter. Så jag köpte mig ett fjäderbensstag från maptun, gjorde en fyrjulsinställning och tyckte inte det blev någon större skillnad. Hade 18" fälgar på då och satt skitdäck både fram och bak. så jag Köpte mig ett par 17" twin spoke fälgar med contactsport 3 på framdäcken och dunlop sp däck bak. Men tycker inte bilen blivit mindre känslig.

    Då jag lämnade in bilen på hjulinställningen bad jag snubben som jobbar där, kolla lite extra efter glapp i länkarmar osv. Då besiktningsgubben sa att länkarmarna bak var lite dåliga.
    Det enda snubben hittade var att bussningarna på båda sidorna bak var slitna och att klonkljudet kom ifrån dom, men att det inte var panik att byta ut dom.

    DÅ till frågan: kan bussningar göra så att bilen blir lite inaktiv och vill röra sig lite själv? eller är det något stag, länkarm eller liknande som jag behöver byta?

    Bilen är sänkt med bilstein dämpare och eibach fjädrar. Sitter fjäderbensstag och är chippad.

    9-3 aero ss 03a.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: spårkänslig 93ss

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Har sedan jag monterade sommarfälgarna märkt att bilen blivit mer spårkänslig och vill " vandra över hela vägen" då man åker i farter kring 110-120. Samt även fått ett litet klonk ljud i bakvagnen då jag kör över brunnslock och ojämnheter. Så jag köpte mig ett fjäderbensstag från maptun, gjorde en fyrjulsinställning och tyckte inte det blev någon större skillnad. Hade 18" fälgar på då och satt skitdäck både fram och bak. så jag Köpte mig ett par 17" twin spoke fälgar med contactsport 3 på framdäcken och dunlop sp däck bak. Men tycker inte bilen blivit mindre känslig.

    Då jag lämnade in bilen på hjulinställningen bad jag snubben som jobbar där, kolla lite extra efter glapp i länkarmar osv. Då besiktningsgubben sa att länkarmarna bak var lite dåliga.
    Det enda snubben hittade var att bussningarna på båda sidorna bak var slitna och att klonkljudet kom ifrån dom, men att det inte var panik att byta ut dom.

    DÅ till frågan: kan bussningar göra så att bilen blir lite inaktiv och vill röra sig lite själv? eller är det något stag, länkarm eller liknande som jag behöver byta?

    Bilen är sänkt med bilstein dämpare och eibach fjädrar. Sitter fjäderbensstag och är chippad.

    9-3 aero ss 03a.
    Jag har fina bussningar runt-om hela bilen, 5600mil, min spårade som satan med 18" (slitna däck), likaså med mina dubbfria 18" vinterdäck, dock inte lika mkt med 19" som jag har nu. Men det är förmodligen inte bussningarna som är problemet.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: spårkänslig 93ss

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Har sedan jag monterade sommarfälgarna märkt att bilen blivit mer spårkänslig och vill " vandra över hela vägen" då man åker i farter kring 110-120. Samt även fått ett litet klonk ljud i bakvagnen då jag kör över brunnslock och ojämnheter. Så jag köpte mig ett fjäderbensstag från maptun, gjorde en fyrjulsinställning och tyckte inte det blev någon större skillnad. Hade 18" fälgar på då och satt skitdäck både fram och bak. så jag Köpte mig ett par 17" twin spoke fälgar med contactsport 3 på framdäcken och dunlop sp däck bak. Men tycker inte bilen blivit mindre känslig.

    Då jag lämnade in bilen på hjulinställningen bad jag snubben som jobbar där, kolla lite extra efter glapp i länkarmar osv. Då besiktningsgubben sa att länkarmarna bak var lite dåliga.
    Det enda snubben hittade var att bussningarna på båda sidorna bak var slitna och att klonkljudet kom ifrån dom, men att det inte var panik att byta ut dom.

    DÅ till frågan: kan bussningar göra så att bilen blir lite inaktiv och vill röra sig lite själv? eller är det något stag, länkarm eller liknande som jag behöver byta?

    Bilen är sänkt med bilstein dämpare och eibach fjädrar. Sitter fjäderbensstag och är chippad.

    9-3 aero ss 03a.
    Jag har fina bussningar runt-om hela bilen, 5600mil, min spårade som satan med 18" (slitna däck), likaså med mina dubbfria 18" vinterdäck, dock inte lika mkt med 19" som jag har nu. Men det är förmodligen inte bussningarna som är problemet.

    Att 9-3orna spårar är jag fullt medveten om. Dock vill jag bli av med att bilen rör sig över hela vägen. Känns ungefär som att det blåser som satan hela tiden, fast det är vindstilla. Var riktigt snuskigt att åka 40 mil från sthlm till sundsvall igår.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: spårkänslig 93ss

    Ingen som vet något om detta? Ifall det kan vara något stag, länkarm, bussning eller liknande som ger detta symptom?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: spårkänslig 93ss

    Har du satt dit Twinspoke så är det ju fel ET. Dessa har mig veterligt ET49 medans SS/SC ska ha ET41. Du får en smalare spårvidd än vad som är tänkt. 16mm är mer än man tror i dessa sammanhang.

    Har märkt att denna modell gillar å vara lite mer bredfotad så att säga.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: spårkänslig 93ss

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har du satt dit Twinspoke så är det ju fel ET. Dessa har mig veterligt ET49 medans SS/SC ska ha ET41. Du får en smalare spårvidd än vad som är tänkt. 16mm är mer än man tror i dessa sammanhang.

    Har märkt att denna modell gillar å vara lite mer bredfotad så att säga.
    Råkade skriva fel. Är 5 spoke twin jag köpt. Sitter väl orginal på aero ss/sc? Stog ET 40 i dom har jag för mig.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: spårkänslig 93ss

    är det verkligen ingen som vet vad som kan vara felet?
    Vill verkligen bli av med detta fel, men vet inte hur jag ska göra..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: spårkänslig 93ss

    Ett långskott. När jag bytte däck till EfficientGrip o la i samma tryck som jag hade i Sportcontact. 2.7 lr så. Bilen blev i det närmaste okörbar, ålade sig riktigt obehagligt med släng på bakvagnen.
    När jag la i 2.2 så betedde den sig mer normalt även om de däcken är mjukare.
    Så, testa lite olika däcktryck om du nyligen bytt däck eller fyllt på.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: spårkänslig 93ss

    [quote="Sid"]Ett långskott. När jag bytte däck till EfficientGrip o la i samma tryck som jag hade i Sportcontact. 2.7 lr så. Bilen blev i det närmaste okörbar, ålade sig riktigt obehagligt med släng på bakvagnen.
    När jag la i 2.2 så betedde den sig mer normalt även om de däcken är mjukare.
    Så, testa lite olika däcktryck om du nyligen bytt däck eller fyllt på.[/quote

    Tack för tipset, det ska jag prova...
    Har varit i kontakt med en annan verkstad ang hjulinställning och denna kille verkade vara mer insatt i i det hela. Bara hoppas dom får till detta nu..

Liknande ämnen

  1. Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04
    Av stasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 23:46
  2. Spårkänslig, eller?
    Av Tsimila i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 09:48
  3. Spårkänslig Viggen
    Av Hammula i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •