Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 900 2.0T -97 läcker motorolja höger fram

  1. #1

    900 2.0T -97 läcker motorolja höger fram

    Hallå kära SAAB:are!

    Backade in på parkeringen igår & fick syn på ett fint oljespår som droppat/runnit ut på asfalten. Stänger av bilen & det blir en fin pöl på höger framsida ca 10 cm framför drivaxeln. Det slutar att droppa när bilen blir kall & har sen dess inte droppat ut något mer.

    Felsökningsprocessen har dock försvårats en hel del, det har runnit olja på insidan av höger framfälg (19" baby ) vilket resulterat i att egentligen halva motorrummet är mer eller mindre nedstänkt, vilket gör det svårt att se vartifrån det har kommit från början. Det verkar ha träffat remmarna med, så det har stänkt rejält överallt.

    Jag bytte motorolja för ca en månad sen & har nu ca 25% kvar, hade fullt innan så det är därför jag misstänker att det rör sig om motorolja och att lukt & färg på oljan ser ut som motorolja.

    Vill bara klargöra att den senaste färden inte var någon "plattan i mattan-åktur" heller, så det är därför jag tycker det är lite konstigt att det helt plötsligt pissar ut olja.

    finns det någon därute som kan ha någon aning om vad det är som är läcker?

    Bonus fråga: Tog bort vevhusventilation grejjen nyss, en vit rund sak & testade att blåsa i slanganslutningarna med munnen. Det går att blåsa från båda håll utan något motstånd alls. Normalt?

    Tacksam för svar

  2. #2

    Re: 900 2.0T -97 läcker motorolja höger fram

    tänkte bjuda på en liten updatering!

    Har letat som en galning, inte hittat något läckage.

    Haft motorn igång på tomgång i en kvart, inget läckage.

    Körde lugnt en kortare sträcka & tillbaks, varvade upp den ett tag, ändå inget läckage...

    Vad tror ni om detta, är helt säker på att jag inte har inbillat mig heller. Vad är det egentligen som läcker undrar man ju?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 042

    Re: 900 2.0T -97 läcker motorolja höger fram

    Har du fyllt på olja. Det är både dumt och onödigt att varmköra med bara 25% kvar i tråget.

    Fast de e ju din motor, inte min som tur är.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: 900 2.0T -97 läcker motorolja höger fram

    jo, jag har fyllt på olja såklart :P Dessutom var det inte 25% kvar i tråget, utan på stickan (runt 1 liter gick det väl i med andra ord.) Har ändå inte fått läckage än..

    Kalla mig gärna pessimist, men jag tvivlar på att det här är ett fel som åtgärdar sig själv :P

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    680

    Re: 900 2.0T -97 läcker motorolja höger fram

    Det låter exakt som det var på min 9000 (A50-9. Brusten topplockspackning på vänster sida framifrån (dvs ingen risk för vattenläckage till oljan). Oljan stänker över drivremmen som börjar slira, gummipartiklar slits loss och fastnar i spännaren, remmen slappar och börjar gnissla. Den ökade friheten i remmen skadar lagret i generatorn = generalhaveri.

    (OK detta var en pessimistisk syn på det hela, men det var så min 9000 gick åt h-e. Se i alla fall till att det inte ligger olja på drivremmen!)

Liknande ämnen

  1. Läcker motorolja [9-3ss-04]
    Av Saab_Björn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 21:52
  2. [LÖST] Vad skiljer mellan ABS-Givarna höger fram och höger bak? 9000
    Av mågis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •