Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta ut orginalstereo mot after market

  1. #1

    Byta ut orginalstereo mot after market

    Tänkte se om det är lätt att byta ut orginalstereon mot t.ex. denna http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ ... d-DPX503UY är detta något man lär lämna in bilen för att göra ? Har en saab 9-5 -99 med AS3 ljud i.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Citat Ursprungligen postat av Missanpassad
    Tänkte se om det är lätt att byta ut orginalstereon mot t.ex. denna http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ ... d-DPX503UY är detta något man lär lämna in bilen för att göra ? Har en saab 9-5 -99 med AS3 ljud i.
    Det tar tar lite tid och lite mod kanske men borde inte klassas som svårt. Jag kan inte tala för just denna jag byggde om och modade så jag har enkel DIN istället för dubbel DIN. Du kan se lösningen på garaget.org länken nedan. Om du vill ha kvar hela AS3 systemet har jag adaptern du behöver för eftermarknadsstereo, den är ny, så hör av dig om du är intresserad av den.
    Lycka till!
    Mvh
    Johanna

  3. #3

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Citat Ursprungligen postat av Jom_
    Citat Ursprungligen postat av Missanpassad
    Tänkte se om det är lätt att byta ut orginalstereon mot t.ex. denna http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ ... d-DPX503UY är detta något man lär lämna in bilen för att göra ? Har en saab 9-5 -99 med AS3 ljud i.
    Det tar tar lite tid och lite mod kanske men borde inte klassas som svårt. Jag kan inte tala för just denna jag byggde om och modade så jag har enkel DIN istället för dubbel DIN. Du kan se lösningen på garaget.org länken nedan. Om du vill ha kvar hela AS3 systemet har jag adaptern du behöver för eftermarknadsstereo, den är ny, så hör av dig om du är intresserad av den.
    Lycka till!
    Mvh
    Johanna
    Okej vadä r det för adapter som gäller då ? Tänkte ha kvar själva ljudet bara huvudenheten jag vill byta men då har jag inte hittat någon huvudenhet som känns bra än finns det några bra ställen att kolla på på huvudenheter som tar 7 högtalare med DIN 2 då ?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Citat Ursprungligen postat av Missanpassad
    Citat Ursprungligen postat av Jom_

    Det tar tar lite tid och lite mod kanske men borde inte klassas som svårt. Jag kan inte tala för just denna jag byggde om och modade så jag har enkel DIN istället för dubbel DIN. Du kan se lösningen på garaget.org länken nedan. Om du vill ha kvar hela AS3 systemet har jag adaptern du behöver för eftermarknadsstereo, den är ny, så hör av dig om du är intresserad av den.
    Lycka till!
    Mvh
    Johanna
    Okej vadä r det för adapter som gäller då ? Tänkte ha kvar själva ljudet bara huvudenheten jag vill byta men då har jag inte hittat någon huvudenhet som känns bra än finns det några bra ställen att kolla på på huvudenheter som tar 7 högtalare med DIN 2 då ?
    Den ser ut så här:

    Så den svarta delen monterar man org. AS3 anslutningen i och de andra är bara montera som vanligt i nya huvudenheten.
    Se på BRL.se det är hos dem jag har köpt min. Jag tror det finns en Dubbel Din Alpine och en Pioneer en prispressade enheter Pioneer har fler utgångar om du vill bygga vidare utan AS3 systemet. Men om du skall behålla AS3 systemet så borde Alpinen fungera, men kolla med dem för 100%. Jag har en Alpine enhet den är också prispressad som jag är hur nöjd som helst med, men den är ju enkel DIN, man kan ju sätta ett fack i det andra utrymmet, men förstår att du vill ha dubbel DIN.
    Jag har sett Pioneer stereon i några Saabar så kollar du runt på garaget så borde du hitta några på hur det kan se ut.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Ursäkta att jag lånar tråden

    Jom vart har du fått tag på den där adaptern? skulle också vilja driva mitt as3 steg med eftermarknadsstereo dock är bilen en ng900 men de kanske är samma kontakt?


    Mvh Jakob
    Saab 900 Talladega -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Citat Ursprungligen postat av westgard
    Ursäkta att jag lånar tråden

    Jom vart har du fått tag på den där adaptern? skulle också vilja driva mitt as3 steg med eftermarknadsstereo dock är bilen en ng900 men de kanske är samma kontakt?


    Mvh Jakob
    Hej
    Jag köpte min på BRL.

    Intresserad av att köpa min?

    Mvh
    Johanna

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Citat Ursprungligen postat av Jom_
    Så den svarta delen monterar man org. AS3 anslutningen i och de andra är bara montera som vanligt i nya huvudenheten.
    Den går inte att montera i någon 9-5 med AS2 eller AS3! Ser ju ut som den adaptern man ska använda om man ska byta stereo i Saab ng900/og9-3 & kunna använda originalslutsteget!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Jom_":1t00n0yl
    Så den svarta delen monterar man org. AS3 anslutningen i och de andra är bara montera som vanligt i nya huvudenheten.
    Den går inte att montera i någon 9-5 med AS2 eller AS3! Ser ju ut som den adaptern man ska använda om man ska byta stereo i Saab ng900/og9-3 & kunna använda originalslutsteget![/quote:1t00n0yl]
    Hej
    Jag har haft den provmonterad, så den fungerar ihop med 9-5 AS3.
    Du har rätt det är den här adaptern som skall användas när man skall byta stereo i Saab ng900/og9-3 och använda originalslutsteget pga. att det är AS-system i ng900/og 9-3.
    Mvh
    Johanna

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    [quote=Jom_]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":15pl1n2k
    Den går inte att montera i någon 9-5 med AS2 eller AS3! Ser ju ut som den adaptern man ska använda om man ska byta stereo i Saab ng900/og9-3 & kunna använda originalslutsteget!
    Hej
    Jag har haft den provmonterad, så den fungerar ihop med 9-5 AS3.
    Du har rätt det är den här adaptern som skall användas när man skall byta stereo i Saab ng900/og9-3 och använda originalslutsteget pga. att det är AS-system i ng900/og 9-3.
    Mvh
    Johanna[/quote:15pl1n2k]
    Hur har du fått ihop det då!?!? Kontakterna ser ju inte alls ut så på AS2/3 huvudenheterna, som jag fattar det kopplar du in dig på dom kontakterna som annars sitter i huvudenheten, eller har jag missat nåt? Sitter det en 8 polig kontakt i originalslutsteget kanske & du menar att det är där du kopplar in den 8 poliga kontakten, där har jag nämligen aldrig varit & pillat & kan inget säga om hur det ser ut!

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Möjligen passar den i en 9-5 med AS1+, men det passar med 100% säkerhet INTE i en 9-5 med AS2/3. Finns ingen rund DIN-kontakt i det systemet överhuvudtaget.
    I AS2/3 på 9-5 är huvudenheten likadana. Skillnaden ligger i steget som kan driva 7 eller 9 högtalare (AS2/3). Ingången på steget är en stor, bred kontakt med minst 20 kontakter, och från/till huvudenheten är det en 3-delad kontakt där de 2 nedre delarna är som "vanlig" ISO och en kontakt som är något bredare och som innehåller kopplingen till I-bus, bland annat.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Tilläggas kan, att till AS2 och AS3 (på 9-5 då) kan man inte så lätt byta huvudenhet och behålla originalsteget. Det är nämligen balanserade ingångar på steget och få (om någon) eftermarknadsenhet har balanserade utgångar.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    41

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Hej igen
    Jag förklarar vad jag menar med bilder istället:
    Baksidan av original huvudenheten:


    Det är denna ingången i original huvudenheten som ersätts med adaptern:

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Och, det där är en as1-enhet, inget annat. Vänd på den så ser vi att den bara har cd, inte cd/mc.

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Byta ut orginalstereo mot after market

    Bara för att förtydliga ännu mer!

    Så här ser baksidan ut på AS2/3 enheten!


Liknande ämnen

  1. Byta orginalstereo i 9-3ss med CANBUS Interface ?
    Av Telle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 20:27
  2. Byta orginalstereo till en JVC KW-XG701
    Av mille_tirup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 16:08
  3. Byta ut Saab 9-3ss orginalstereo?
    Av w_e_s_s_e i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •