Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 97

Ämne: iPhone wiki

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: iPhone wiki

    Perfekt, det gick!
    Tyvärr så är ju Apple och iTunes inte helt kompatibelt med mig som användare.... skulle uppgradera till iOS5 igår och den börjar automatiskt synka, backup, synka lite till och så håller den på hela natten. Resulterade i att jag inte fick iOS5 och att alla mina kontakter blev dubbla (vissa trippla) därför att den läst in någon gammal jävla synk-backup.

    Suck vad sjukt trött man blir på Apples förbannade automatiserade "jag vet bättre än dig vad du vill" tänk!!
    Mvh Timmy

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Perfekt, det gick!
    Tyvärr så är ju Apple och iTunes inte helt kompatibelt med mig som användare.... skulle uppgradera till iOS5 igår och den börjar automatiskt synka, backup, synka lite till och så håller den på hela natten. Resulterade i att jag inte fick iOS5 och att alla mina kontakter blev dubbla (vissa trippla) därför att den läst in någon gammal jävla synk-backup.

    Suck vad sjukt trött man blir på Apples förbannade automatiserade "jag vet bättre än dig vad du vill" tänk!!

    Jag gissar att dina problem med iTunes beror på att du inte ägnat några få minuter till att bläddra igenom inställningarna i iTunes och där göra de val som du tycker passar dina önskemål. Då kan man lätt få iTunes att göra som man vill och undvika problem. Och förklaringar och tips på hur man ställer in och vad de olika valen gör finns lätt att hitta rätt framför näsan i iTunes, men ytterst få verkar bry sig att läsa.

    Orkar man inte ens ställa in iTunes som man vill ha det så tycker jag det är märkligt att skylla på Apple....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: iPhone wiki

    Hjälpsamt och trevligt svar i vanlig ordning...
    Till hans försvar: alla har inte "full koll" på hur saker och ting fungerar, att bara anta att han inte brytt sig om att göra dom nödvändiga inställnigarna och komma med spydiga svar hjälper ingen...
    Det finns faktiskt folk som inte är så insatta och har den kollen som ibland krävs för att få saker och ting att fungera som man vill.

    Trist att du alltid ska ta till den tonen så fort någon kommer med något negativt om apple och dess prylar, jag själv har både macar och padda men tycker för det inte att apples prylar är en gudagåva till mänskligheten, visst dom är bra men dom är absolut inte felfria (även om man har koll på hur man ska konfigurera saker och ting.

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Hjälpsamt och trevligt svar i vanlig ordning...
    Till hans försvar: alla har inte "full koll" på hur saker och ting fungerar, att bara anta att han inte brytt sig om att göra dom nödvändiga inställnigarna och komma med spydiga svar hjälper ingen...
    Det finns faktiskt folk som inte är så insatta och har den kollen som ibland krävs för att få saker och ting att fungera som man vill.

    Trist att du alltid ska ta till den tonen så fort någon kommer med något negativt om apple och dess prylar, jag själv har både macar och padda men tycker för det inte att apples prylar är en gudagåva till mänskligheten, visst dom är bra men dom är absolut inte felfria (även om man har koll på hur man ska konfigurera saker och ting.

    Tja, nu var ju tanken att just vara lite hjälpsam, att upplysa om att det finns lättförståelig hjälp att ställa in iTunes i iTunes och det är lätt att hitta.

    Men jag orkar inte skriva allt själv i klartext gång efter gång, utan hoppas att folk kan tänka sig att läsa igenom en smula själva.

    Om man sen inte orkar det så tycker jag att det är dumt att skylla ev, problem på Apple, när dessa ev. problem oftast lätt hade kunnat undvikas med någon minust kikande i manualen och några musklick. Kan inte se varför det skulle vara annat än logiskt?

    Alla måste inte ha full koll, alla är barn i början. Men just då kan det ju vara läge att kika en smula i denna lättillgängliga och överskådliga manual kan man ju tycka, då den i första hand är till för de som inte vet eller kan. De som kan och vet behöver ju inte läsa i den...
    Sierra 2,3 Aero

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Hjälpsamt och trevligt svar i vanlig ordning...
    Till hans försvar: alla har inte "full koll" på hur saker och ting fungerar, att bara anta att han inte brytt sig om att göra dom nödvändiga inställnigarna och komma med spydiga svar hjälper ingen...
    Det finns faktiskt folk som inte är så insatta och har den kollen som ibland krävs för att få saker och ting att fungera som man vill.

    Trist att du alltid ska ta till den tonen så fort någon kommer med något negativt om apple och dess prylar, jag själv har både macar och padda men tycker för det inte att apples prylar är en gudagåva till mänskligheten, visst dom är bra men dom är absolut inte felfria (även om man har koll på hur man ska konfigurera saker och ting.

    Tja, nu var ju tanken att just vara lite hjälpsam, att upplysa om att det finns lättförståelig hjälp att ställa in iTunes i iTunes och det är lätt att hitta.

    Men jag orkar inte skriva allt själv i klartext gång efter gång, utan hoppas att folk kan tänka sig att läsa igenom en smula själva.

    Om man sen inte orkar det så tycker jag att det är dumt att skylla ev, problem på Apple, när dessa ev. problem oftast lätt hade kunnat undvikas med någon minust kikande i manualen och några musklick. Kan inte se varför det skulle vara annat än logiskt?

    Alla måste inte ha full koll, alla är barn i början. Men just då kan det ju vara läge att kika en smula i denna lättillgängliga och överskådliga manual kan man ju tycka, då den i första hand är till för de som inte vet eller kan. De som kan och vet behöver ju inte läsa i den...
    Eller så kan du tala om för Brandten i klartext var i hjälpen han kan hitta informationen om vilka inställningar han ska göra så han slipper få trippla kontakter i sin telefonbok samt att det inte ska ta hela natten att synka. Jag misstänker att dessa alternativ inte finns att kryssa ur i några inställningar!

    Jag vet att vi haft denna diskussion förut, varför du måste försvara Itunes med näbbar och klor då det uppenbarligen har kraftiga brister. Detta visades inte minst nu när många ville uppdatera till IOS5 och väldigt många fick stora bekymmer, wipe:ade telefoner med mera. Inte acceptabelt om du frågar mig, men du kanske kan tala om för alla drabbade användare att titta i Itunes hjälpen, så kanske dom hade sluppit få error 3002 eller 3200 och wipeade telefoner? Är inte hela grejen med Itunes att det ska vara enkelt och inte krångla till det i onödan? Uppenbarligen fungerar det inte för en stor del av användarna.

    Själv vet jag hur det fungerar, ungefär som en filhanterare på ecstasy, men jag har lärt mig att hantera det. IOS5 kommer bli en befrielse då man inte längre behöver koppla in sig till itunes för att uppdatera. Det märks att Apple har tagit till sig lite av kritiken iallafall iom att man i fortsättningen slopar 100% Itunes-tvång. Bra Apple!
    2007 9-3 Aero 2,8T

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Tja, nu var ju tanken att just vara lite hjälpsam, att upplysa om att det finns lättförståelig hjälp att ställa in iTunes i iTunes och det är lätt att hitta.

    Men jag orkar inte skriva allt själv i klartext gång efter gång, utan hoppas att folk kan tänka sig att läsa igenom en smula själva.

    Om man sen inte orkar det så tycker jag att det är dumt att skylla ev, problem på Apple, när dessa ev. problem oftast lätt hade kunnat undvikas med någon minust kikande i manualen och några musklick. Kan inte se varför det skulle vara annat än logiskt?

    Alla måste inte ha full koll, alla är barn i början. Men just då kan det ju vara läge att kika en smula i denna lättillgängliga och överskådliga manual kan man ju tycka, då den i första hand är till för de som inte vet eller kan. De som kan och vet behöver ju inte läsa i den...
    Eller så kan du tala om för Brandten i klartext var i hjälpen han kan hitta informationen om vilka inställningar han ska göra så han slipper få trippla kontakter i sin telefonbok samt att det inte ska ta hela natten att synka. Jag misstänker att dessa alternativ inte finns att kryssa ur i några inställningar!

    Jag vet att vi haft denna diskussion förut, varför du måste försvara Itunes med näbbar och klor då det uppenbarligen har kraftiga brister. Detta visades inte minst nu när många ville uppdatera till IOS5 och väldigt många fick stora bekymmer, wipe:ade telefoner med mera. Inte acceptabelt om du frågar mig, men du kanske kan tala om för alla drabbade användare att titta i Itunes hjälpen, så kanske dom hade sluppit få error 3002 eller 3200 och wipeade telefoner? Är inte hela grejen med Itunes att det ska vara enkelt och inte krångla till det i onödan? Uppenbarligen fungerar det inte för en stor del av användarna.

    Själv vet jag hur det fungerar, ungefär som en filhanterare på ecstasy, men jag har lärt mig att hantera det. IOS5 kommer bli en befrielse då man inte längre behöver koppla in sig till itunes för att uppdatera. Det märks att Apple har tagit till sig lite av kritiken iallafall iom att man i fortsättningen slopar 100% Itunes-tvång. Bra Apple!
    Men snälla nån.....

    Ditt inlägg, även om du kanske missar det, visar ju på en del av det jag skrev tidigare, att folk inte verkar orka bry sig att läsa och sen ändå gnäller för att nåt blir fel...

    Jag skrev i förra inlägger varför jag inte skrev ut allt i klartext, såg du inte det utan ska ändå klaga på att jag inte gjorde det?

    Nu är inte detta nedanstådende riktat till just Branten, eller dig heller egentligen, utan generellt.

    Men, efter att ha p g a mitt intresse av teknik och Apples grejor ägnat massor av timmar på olika forum för att följa div. diskussioner i ämnet, och skriva spaltkilometrar för att råda och hjälpa de som har problem, så känner jag ibland att det är lönlöst på nåt sätt.

    Detta för att det verkar krylla av folk som inte orkar bry sig det minsta själva, som vill ha allt serverat på silverfat och fast de får det ändå inte orkar bry sig eller ens läsa det. Hur kul tror du det är att skriva en lång text om vad som kan göras för att finna och lösa ev. problem, och sen skiter folk i det och frågar exakt samma sak TVÅ inlägg nedanför, inte sällan exakt samma kille man personligen citerat och svarat. Eller så kan det hända att de inte orkar göra det man skriver att de mpåste göra, för det tycker det är jobbigt och frågar vidare fast de redan har korrekt svar framför näsan, för de hoppas att allt ska lösa sig utan att de behöver göra något alls. Ja exemplen är många.

    I vissa fall kan det verkligen vara klurigt, och då känns det mer meningsfullt att hjälpa de med problem att hitta rätt. Men i många fall känns det rent meningslöst då svaren kan stå i en kort jäkla mening rakt framför näsan på dem på första sidan i Hjälpen, bara de orkat klicka på Hjälp och läsa 10 sekunder i första stycket typ...

    Just därför skriver jag ibland att lösningen på deras problem finns i Hjälpen, bara de hade orkat bry sig om att läsa någon minut i denna. För jag orkar inte alltid sitta och leta hitta svar citera länka kopiera till alla som inte själva orkar bry sig om ens det lilla för att de grejor de skaffat och använder ska fungera som de vill. Det är ju inte så sällan folk skriver om problem och påstår att de minsann sökt som fan men inte hittat något svar, och så slår man in ett enda logiskt sökord på deras problem och 0,2 sekunder senare så finns ett klockrent svar i första sökträffen. Då undrar man allvarligt på om de sökt över huvud taget själva...


    När det nu gäller Apple, så är det märkligt att folk inte verkar begripa att även om Apple är välkända sedan länge att lägga ner mycket energi på att få sina produkter att bli lättanvända även för folk som inte är så himla insatta eller tekniska, så kan de omöjligt få allt att funka absolut problemfritt på alla sätt, därför att det kommer alltid att finnas folk som inte klarar av ens det mest enkla och uppenbara. Det kommer alltid att finnas folk som krånglar till det för sig själva, hur enkelt det än är. Det ser man tydligt bara genom att läsa dessa trådar om Apple-grejor.

    Och Apple har verkligen lyckats med att få sina grejor att bli enkla att använda, generellt sett alltså, vilket kan ses i den välkända klyschan "det bara funkar" som upprepas av allt från media till användare, men även i tester och reviews. Det är givetvis en överdrift för det kan krångla även med Apple. Men uttrycket har givetvis en grund i att det generellt sett ändå upplevs som att det funkar enklare smidigare snabbare och med mindre problem och jobb med Apples grejor även om grejorna i sig kan vara väldigt avancerade på sitt sätt.

    När det gäller uppdateringarna här om dagen så hade massor av folk problem ja, även jag. Många satt på nätet och gormade på Apple för att det krånglade. Men nu kanske det är så att allt detta krångel kanske inte ska eller kan skyllas på enbart Apple....

    För hur ska Apple kunna ha 100% koll på hela kedjan, från sin egen programmering av uppdateringarna, vis sina servrar hela vägen ut till slutanvändarens produkt??? Hur ska Apple kunna styra och råda över om folk har sega internetuppkopplingar? Då halva världen verkade sitta och updatera en hel radda grejor från Apple dessa dagar så är det inte konstigt att det går trögt och kan blir felmeddelanden och problem därför att servrar och nät är överbelastat. Lägg sen till det faktum att det kryllar av folk som kastar sig på dessa uppdateringar glada i hågen och förväntansfulla, UTAN att han kollat upp det minsta vad de ska eller borde göra INNAN de kör igång. När de väl kommit igång och kanske fått problem så är det DÅ dags att i panik börja fråga om varför deras musik är borta, kontakter inte hittas, hur det och det kan ha hänt, om det finns säkerhetskopiering någonstans m.m.

    Hade de orkat vara lite rädda om sina grejor, sina musik de skrapat ihop, så skulle de kanske ha orkat med ett par tre musklick och 1-5 min ögnande i iTunes Hjälp som finns mitt framför näsan på dem, så hade i 9 fall av 10 problemen undvikits.

    Många klagar på iTunes, men jag är bergfast i min övertygelse om att det mesta av denna klagan lätt hade kunnat undvikas om folk hade läst bara en gnutta i Hjälpen, därför att nästan alla problem är orsakade av användaren själv och inte p g a att Apple gjort fel, men undantag finns givetvis.

    Det blir liksom lite dumt att klaga på bilen för att man kört i diket i en kurva för det gick för fort, och man inte trampat på bromsen för man inte visste att den fanns för man inte orkat öppna bilens bruksanvisning och läsa i den om viktiga saker.....

    Alla är barn i början, och jag hjälper generellt sett gärna till att reda ut problem om jag kan, men orkar inte alltid skriva saker som borde vara så självklara att vem som helst borde begripa själva var de kan och borde hitta svar på sina frågor så att problemen hade undvikits.

    Jag kan för övrigt upplysa om att jag inte är en Apple fanboy, även om jag ofta får det kastat på mig. Även jag kan ha kritik till Apple, men i de flesta fall när det strulat med Applegrejor för mig så har det visat sig att problemet är mig själv och inte Apple.

    Även jag hade vissa problem med några av alla uppdateringar här om dagen, t ex en av mina ATV2 ville inte klara uppdateringen utan konstrade hela natten och gick inte att få till för än nästa dag. Sitter jag och gastar om det och kastar skit på Apple...? Nej, för jag begriper att problemet i första hand hade med överbelastade servrar och nät att göra. Istället sitter jag nästan förundrad över hur smidigt det mesta ändå avlöpte med alla de uppdateringar jag skulle göra när miljontals andra satt och pressade på för att göra samma sak runt om i världen. Makalöst att det över huvud taget fungerade.

    Sen tror jag inte att det i första hand handlar om att Apple skulle ha gjort om iTunes så det inte längre behövs lika mycket till allt man ska göra, för att de tagit till sig av kritik. Det kan givetvis vara en del av det, men det mesta handlar nog om vanlig utveckling som ligger i tiden. Den utveckling vi nu sett hade garanterat kommit i alla fall även om så inte en kotte klagat, därför att vi fortfarande är på väg mot ett trådlöst samhälle.
    Sierra 2,3 Aero

  7. #47
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    iPhone wiki

    Inte för att det tillför tråden just som sådan. Men jag håller med Tony i detta fall, generellt så springer folk bara på saker utan att stannat upp ett ögonblick i tänka efter oavsett om det nu gäller telefoner el bilar. I detta fall med iOS5 som inte är en liten uppdatering utan byte av generation s/w. Har man sysslat med pc i många år så är man skeptisk iaf jag när det gäller den typen av uppgraderingar och läser först gör sen. Många klagar på iTunes jag använder det sällan men tycker det är föredömligt enkelt bara man läser det som faktiskt står.

    Tråkigt att det strulade för dig Brandten hoppas det löste sig. Jag hade inga problem alls. En kompis till mig fick problem när han skulle uppdatera damens sin Ip4 då det fanns två olika enheter i iTunes. Hon fick alla appar från båda lurarna = 14 sidor med appar. Så visst skiter det sig ibland. Lösningen i detta fall var två användarkonton på datorn med två iTunes en till var lur.

    Trevlig dag på er


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Inte för att det tillför tråden just som sådan. Men jag håller med Tony i detta fall, generellt så springer folk bara på saker utan att stannat upp ett ögonblick i tänka efter oavsett om det nu gäller telefoner el bilar. I detta fall med iOS5 som inte är en liten uppdatering utan byte av generation s/w. Har man sysslat med pc i många år så är man skeptisk iaf jag när det gäller den typen av uppgraderingar och läser först gör sen. Många klagar på iTunes jag använder det sällan men tycker det är föredömligt enkelt bara man läser det som faktiskt står.

    Tråkigt att det strulade för dig Brandten hoppas det löste sig. Jag hade inga problem alls. En kompis till mig fick problem när han skulle uppdatera damens sin Ip4 då det fanns två olika enheter i iTunes. Hon fick alla appar från båda lurarna = 14 sidor med appar. Så visst skiter det sig ibland. Lösningen i detta fall var två användarkonton på datorn med två iTunes en till var lur.

    Trevlig dag på er


    //B
    TapaTalk
    Fantastiskt, lite medhåll och förståelse, tack tack...


    Om jag bara går till mig själv, så är jag intresserad av att lära mig hur mina nya saker fungerar, hur de ska användas, vilka funktioner som finns och gör vad m.m.

    Jag tar mig en runda och knappar mig runt i apparaten, och ser jag något som jag inte vet vad det är, vad det gör eller hur det ska användas så kollar jag upp det och då är det naturligt att först kika igenom manualen. Oftast finns infon där och sen kan jag välja hur jag vill ha det inställt eller om jag vill använda det eller inte.

    Väldigt många verkar inte bry sig om att göra detta utan sparkar igång och sen är det massor de inte vet om sin nya apparat, även sådant som borde vara basic och lätt att ta reda på hur det ska vara eller vad det gör.

    Svarade på ett sådant ilägg på ett annat forum alldeles nyss.
    En kille berättade att hans iPhone hela tiden sparade minst två bilder varje gång han fotade och undrade varför och om det gick att stänga av. Jag anade direkt att det hade med att HDR-funktionen var aktiverad därför att den skapar en bild av flera exponeringar och sätter samman dessa till en bild, samt sparar även en orörd originalbild, alltså två sparade bilder totalt.

    Min gissning stämde, och killen blev glad för hjälpen. Men, han hade lätt kunnat hitta svaret och undvika problemet OM han kikat ett par minuter i manualen, t ex under Kamera......
    Sierra 2,3 Aero

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: iPhone wiki

    Kram på er

    Ett litet tips i iOS5:
    slå på hjälpmedlen. Där finns t.ex. en inställning som gör att man kan välja olika vibreringsmönster (anpassade vibrationer), och till med skapa egna som sen kan associeras med kontakter. Då kan man smidigt nog känna i fickan vem som ringer

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Kram på er

    Ett litet tips i iOS5:
    slå på hjälpmedlen. Där finns t.ex. en inställning som gör att man kan välja olika vibreringsmönster (anpassade vibrationer), och till med skapa egna som sen kan associeras med kontakter. Då kan man smidigt nog känna i fickan vem som ringer

    Hel jävla värdelöst av Apple, har ju inga fickor på mina byxor.....






    Dessa länkar kan kanske vara intressanta för de som vill se vad som kan göras med iOS5

    http://www.macstories.net/tutorials/ios ... -features/

    http://tech-pr0n.wonderhowto.com/blog/7 ... 5-0130579/
    Sierra 2,3 Aero

  11. #51
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Hel jävla värdelöst av Apple, har ju inga fickor på mina byxor.....
    Inte du kanske men vi andra (miljoner IP ägare) som inte springer runt i långkalsingar hela dagarna.
    Fast det här med vibrationer ser jag mer som ett kvinnligt nöje el finess...
    Gillar nya iOS:et även om det som nu är nytt borde mkt redan funnits där förr.
    Men jag e nöjd.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: iPhone wiki

    Tony 418: Tack för dina svar i den här tråden, jag tar som sagt åt mig av det och erkänner att jag inte läst manualen för t.ex iTunes för att lyckas synka ordentligt. Tycker heller inte att det är allt för spydiga svar (förutom det ena ) du ger utan jag förstår dig helt och fullt. Så..... nu när den biten är avklarad.

    När jag stoppar i kabeln får jag frågan: Vill du uppdatera?
    Svarar jag ja på den så börjar den ju automatiskt med backup osv... som tar en jäkla tid och som inte avslutas när jag tog telefonen efter 10h. Antog då att det var något fel, att programmet hängt sig eller något i den stilen och ryckte ur telefonen. Då ser jag att det finns både två och tre kontakter av vissa personer.

    Hittar inte så mycket andra inställningar än dessa och ser inte där hur man kan stänga av att den ska synka tillbaka min kontaktlista.












    Mvh Timmy

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Tony 418: Tack för dina svar i den här tråden, jag tar som sagt åt mig av det och erkänner att jag inte läst manualen för t.ex iTunes för att lyckas synka ordentligt. Tycker heller inte att det är allt för spydiga svar (förutom det ena ) du ger utan jag förstår dig helt och fullt. Så..... nu när den biten är avklarad.

    När jag stoppar i kabeln får jag frågan: Vill du uppdatera?
    Svarar jag ja på den så börjar den ju automatiskt med backup osv... som tar en jäkla tid och som inte avslutas när jag tog telefonen efter 10h. Antog då att det var något fel, att programmet hängt sig eller något i den stilen och ryckte ur telefonen. Då ser jag att det finns både två och tre kontakter av vissa personer.

    Hittar inte så mycket andra inställningar än dessa och ser inte där hur man kan stänga av att den ska synka tillbaka min kontaktlista.












    Först vill jag säga att jag som jag skrev, gissade att dina problem kan ha sin orsak i att du inte ställt in iTunes ordentligt för att du inte läst manualen. Jag kan ju ha fel i min gissning men du säger ju själv nu att du inte läst i manualen.


    De bilder du lagt in visar bara hur själva iTunes ska jobba, men du har ju även inställningar i iTunes för varje enskild enhet som du ska synka. Har du kollat vilka val du har ibockade där och vad de gör m.m.?

    När man kopplar in sin i-enhet till iTunes så dyker den upp i listan för enheter till vänster. Klickar man på den så får visas en sida med Sammanfattning över den aktuella enheten. I överkanten på den sidan har man flera flikar, Info Ringsignaler Program o s v.

    På dessa sidor finns det en massa val att göra, vissa sidor har så många val att man inte ser alla utan att scrolla nedåt.

    På många av alternativen står det hjälptexter som många tyvärr inte läser, vilket kan ge dem problem.

    Om du kikar på fliken Info, hur har du kryssat i där? Du har väl antagligen kört igång iCloud nu? Då ska du i flera fall inte ha kryss i valen för att synka på denna sida, därför att det kan orsaka att det visas dubletter i enheten, vilket står klart och tydligt angivet. Har du något ikryssat där så kan det ju ev. vara roten till dina problem. Så kolla den saken.
    Sierra 2,3 Aero

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: iPhone wiki

    Ah, där har jag tittat förut också och jag har följande inställningar:
    Summary: Ingen är ibockad förutom "Manually manage music and videos"
    Info: Allt är grått, dvs inget är ibockat så ingenting borde synka med min outlook där.
    Apps: Ja, inte så mycket man kan göra där. 78 apps har jag iallafall.
    Music: Ej ibockad synk.
    Movies: Ej ibockad.
    TV Shows: Ej ibockad.
    Photos: Ej ibockad.

    Jag har gått igenom alla dessa flikar på de jag visade tidigare och ser ingenstans att man kan bocka i "när jag kopplar in min iphone och väljer update, ta en backup och läs sedan tillbaka bakcupen automatiskt eftersom Apple tycker att det borde vara så-bock"

    Jag vill ha en "koppla i sladden, få en popup "har du tagit backup? ja/nej -> uppdatera telefonen? ja/nej."

    Det är det jag menar med att det är så automatiserat och Apples "jag vet bäst tänk" irriterar mig.
    Mvh Timmy

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: iPhone wiki

    Ni som synkar era iPhones, hur lång tid tar den här processen egentligen.
    Har visserligen ganska mycket saker på telefonen, men den borde väl inte stå över 2h på några få % av säkerhetskopieringen?!

    Mvh Timmy

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: iPhone wiki

    Tony 418: Det är det här mina inlägg handlar om och här är det jag letar efter för att förklara för dig vad jag menar med att jag inte hittar inställnigen som du hävdar finns någonstans?



    Vart kan jag göra inställning där man INTE säkerhetskopierar innan uppdatering?
    Det är ju den här processen som lägger tillbaka alla kontakter på min telefon som gör att det blir dubletter.
    Mvh Timmy

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Tony 418: Det är det här mina inlägg handlar om och här är det jag letar efter för att förklara för dig vad jag menar med att jag inte hittar inställnigen som du hävdar finns någonstans?



    Vart kan jag göra inställning där man INTE säkerhetskopierar innan uppdatering?
    Det är ju den här processen som lägger tillbaka alla kontakter på min telefon som gör att det blir dubletter.

    Varför skulle du vilja att den inte säkerhetskopierar då? Det är väl bara bra att den säkerhetskopierar allt så att allt sen kan återställas som det var, eller...?


    På den rutan står det ju även att det hela kan ta mer än en timmer eller ännu längre.
    Sierra 2,3 Aero

  18. #58
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ah, där har jag tittat förut också och jag har följande inställningar:
    Summary: Ingen är ibockad förutom "Manually manage music and videos"
    Info: Allt är grått, dvs inget är ibockat så ingenting borde synka med min outlook där.
    Apps: Ja, inte så mycket man kan göra där. 78 apps har jag iallafall.
    Music: Ej ibockad synk.
    Movies: Ej ibockad.
    TV Shows: Ej ibockad.
    Photos: Ej ibockad.

    Jag har gått igenom alla dessa flikar på de jag visade tidigare och ser ingenstans att man kan bocka i "när jag kopplar in min iphone och väljer update, ta en backup och läs sedan tillbaka bakcupen automatiskt eftersom Apple tycker att det borde vara så-bock"

    Jag vill ha en "koppla i sladden, få en popup "har du tagit backup? ja/nej -> uppdatera telefonen? ja/nej."

    Det är det jag menar med att det är så automatiserat och Apples "jag vet bäst tänk" irriterar mig.
    Du verkade missa sidan INFO, har du något ikryssat där??

    Där finns val för om email, kontakter m.m. ska synkas via iTunes, och där står också att om det redan synkas via iCloud så och man även synkar via iTunes så kan det medföra att de visas dubletter på enheterna.

    Att det tas en automatisk säkerhetskopia varje gång är väl bara en fördel, bättre det än att folk börjar klaga på att det inte görs det för de glömde att göra det själva....?
    Sierra 2,3 Aero

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Summary: Ingen är ibockad förutom "Manually manage music and videos"
    Info: Allt är grått, dvs inget är ibockat så ingenting borde synka med min outlook där.
    Apps: Ja, inte så mycket man kan göra där. 78 apps har jag iallafall.
    Music: Ej ibockad synk.
    Movies: Ej ibockad.
    TV Shows: Ej ibockad.
    Photos: Ej ibockad.
    Det kan vara bra... men som sagt, av någon anledning så lägger den tillbaka säkerhetskopian efter avslutad process, vilket resulterar i att mina kontakter (som jag synkar via Exchange) blir dubbla.

    Sedan undrar jag om man någonstans kan se vilka program det rör sig om?


    Tog ju bort en massa program i iTunes biblioteket som jag antar försvann från min telefon, men det kan ju inte vara dessa den tjatar om i den här popupen?

    För vad det är värt, så uppskattar jag att du orkar ta dig tid att svara på alla konstiga frågor.
    Mvh Timmy

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: iPhone wiki

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ni som synkar era iPhones, hur lång tid tar den här processen egentligen.
    Har visserligen ganska mycket saker på telefonen, men den borde väl inte stå över 2h på några få % av säkerhetskopieringen?!


    Synkningen tar normalt inte särskilt lång tid alls, givetvis beroende på hur mycket man fyllt sin enhet. Jag har ca 150 appar och en hel del musik på mina enheter.

    När jag körde in iOS5 så tog säkerhetskopieringen väldigt lång tid på min iPad2, flera timmar vill jag minnas. Nu när allt är klart så tar en synk vilken alltid börjar med en säkerhetskopiering, ca 2-5 min över WiFi. Detta beror ju då på att Apple nu antagligen bara går EN stor fullständig säkerhetskopia först, vilket tar lång tid. Därefter så säkerhetskopierar den BARA ev. ändringar man gjort och inte hela klabbet igen. Dessa ändringar läggs sen till i ett register med den ursprungliga hela SK'n så att man sen kan välja vilken i ordningen man vill återställa till.

    Har man då inte gjort några stora ändringar i sin enhet så går det fort att synka, mer och större ändringar tar mer tid.
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Starta en mek wiki?
    Av hjertis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 23:22
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 00:21
  3. Ny "wiki" info om SAAB
    Av Loffe i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 15:06
  4. Test av wiki om SAAB
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 09:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •