Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Startproblem efter att ha kört genom vattenpöl OG9-5

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Du behöver ett någorlunda laddat batteri för mätningen, batterispänningen ska inte sjunka kraftigt när du mäter.

    På en -05 så behöver du titta i instruktionsboken för att hitta var säkringarna är, eller så hämtar du säkringsdoslock från en -04 på skroten (ta locken både från instrumentbrädans säkringslock och motorrummets säkringslock).

    Kommentera vilka punkter nedan som det hänger upp sig på så kan jag förklara.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ... På en 9-5:a är det så lyckligt att du kan mäta hur mycket ström bensinpumpen drar direkt från elcentralen.

    Gör så här:
    0. Hela proceduren görs med tändningen AVSLAGEN, och i elcentralen på instrumentbrädans sida.
    1. Lokalisera säkringen för bränslepumpen och lambdasonderna, bör vara säkring 19 för pumpen och 15 för lambdasonderna.
    2. Edit: detta moment behövs inte - Dra ur säkringen till lambdasonderna (dessa kommer annars att få matning samtidigt, kanske, vet ej hur det är kopplat i Trionic-styrdonet).
    3. Lokalisera en permanent 12V-matning, förslagsvis den till elbakrutans relä, bör vara säkring 24
    4. Ställ multimetern på strömmätning 10A eller 20A och flytta sladdarna till rätt uttag för detta på multimetern, samt placera multimetern på stabilt underlag där du lätt kan läsa av den.
    5. Mät strömmen när du sätter den ena testpinnen på bränslepumpens säkrings testuttag och den andra på elbakrutas säkrings testuttag, detta behöver du två händer till, sätt inte testpinnarna någon annanstans än på just dessa säkringar:

    6. Får du runt 3 A så har du troligen slangbrott i tankarmaturen (gäller för standardpumpen). Vid 0A så går inte pumpen, får du runt 6A är bränslesystemet sannolikt helt och upprätthåller 3 bars bränsletryck.
    7. Flytta tillbaka sladdarna till testpinnarna till sin vanliga plats innan du glömmer det för att undvika senare tråkigheter.
    8. Sätt tillbaka säkringen för lambdasonderna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips och förslag. Tyvärr verkar det som om motorn fick en chock och gav upp (snart gått 30.000 mil dessutom). Verkstad har mätt dålig kompression och något om vevaxeln som inte vill vara med längre. Lutar åt att den går till skroten.... eller har ni några andra förslag?

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Det faktum att den ursprungligen gick på startgas gör att jag inte tror att att det finns ett stort mekaniskt fel på motorn.

    Om det kommer in vatten i motorn så skulle jag kunna förstå att man tryckt sönder någon cylinder, men annars?

    Är den grundläggande felsökningen av bränslesystemet, luftvägarna och avgas som jag beskrev gjord, resultat? Det ska inte behöva ta många minuter för ett proffs att göra det (undantaget om något har rostat fast).

    Vad är detaljerna? Öppnade han luftvägarna innan kompressionstestet (man kommer att få fel resultat om luftvägarna är blockerade)?

    Är det en cylinder som har dåligt komp? I annat fall skulle jag inte koppla det med problemen.

    På en B2x5-motor kan man få generellt dålig kompression pga. fastsotade kolvringar och kommer ofta tillsammans med hög oljeförbrukning, har bilen det?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Fast det händer inte "över natt" direkt och onormal oljeförbrukning borde ha märkts tidigare.
    Att bilen ens har gått på startgas antyder precis som Långmilare säger att motorn torde vara fullt funktionsduglig.
    Sundsvall är på tok för långt bort för att jag skulle åka och hjälpa (typ 100 mil ), men är det något vi här på forumet lärt oss är att det inte går att lita på de flesta verkstäder. De orkar inte felsöka korrekt, eller är de inkapabla.
    En B2X5-motor är trots allt rätt simpel: bränsle och tändning. Finns de 2, då går motorn, även med dålig kompression på någon cylinder. Är kompressionen så dålig på alla cylindrar att den inte vill starta så hade du aldrig fått den tända på startgas heller, och då hörs det _tydligt_ när du vevar på starten. Det låter som att det inte finn något motstånd alls så den snurrar för snabbt.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det faktum att den ursprungligen gick på startgas gör att jag inte tror att att det finns ett stort mekaniskt fel på motorn.

    Om det kommer in vatten i motorn så skulle jag kunna förstå att man tryckt sönder någon cylinder, men annars?

    Är den grundläggande felsökningen av bränslesystemet, luftvägarna och avgas som jag beskrev gjord, resultat? Det ska inte behöva ta många minuter för ett proffs att göra det (undantaget om något har rostat fast).

    Vad är detaljerna? Öppnade han luftvägarna innan kompressionstestet (man kommer att få fel resultat om luftvägarna är blockerade)?

    Är det en cylinder som har dåligt komp? I annat fall skulle jag inte koppla det med problemen.

    På en B2x5-motor kan man få generellt dålig kompression pga. fastsotade kolvringar och kommer ofta tillsammans med hög oljeförbrukning, har bilen det?
    Ska fråga han mer specifikt vad han har gjort men det är mycket annat på den (småsaker dock) som behöver fixas men jag börjar bli lite trött på att det alltid är något som felar . Tror Ni att det finns någon som är intresserad att köpa bilen eller måste den gå till skroten? Den är i fint skick och mycket som är nytt på den.

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Enligt verkstaden har kamkedjan hoppat/kuggat samt att minst tre cylindrar har dålig kompression.
    Vet inte om detta går att åtgärda...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-08-20 klockan 15:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #67
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Klart det går att åtgärda.
    Låter dock väldigt spännande att du sög in så mycket vatten att du krökte stakarna i 3 cylindrar. Det borde formligen sprutat ut vatten ur tändstiftshålen och luftfiltret varit dyngblött.
    Att du dessutom fått kamkedjan att kugga över. Ja, visst, om som sagt du fyllde cylindrarna med vatten. Om inte låter detta otroligt.

  8. #68
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 356
    Spännande, men du har fått den att starta på start gas ?
    Har det kommit så mycket vatten att katalysatorn är dränkt
    och täpper till .....

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Vet inte det. Den gick igång på startgas i början men inte nu längre.
    Frågan är om det är lönt att reparera bilen?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-08-27 klockan 16:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    LÖST!

    Det var vevaxelgivaren som inte satt ordentligt i motorblocket!
    Kedjan är dock lite sliten men med tanke på att bilen har gått så pass långt, så är det normalt.
    Tur att jag skeppade bilen till en Saab-verkstad då istället för att skrota den.
    Tack för alla kommentarer angående felsökning!

Liknande ämnen

  1. Startproblem efter kört tom tank NG9-3 BioPower
    Av blazeoarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-10, 13:38
  2. [LÖST] Startproblem, kört fast i felsökningen NG9-3 1,8t BioPower
    Av magtel82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-23, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •