Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Startproblem efter att ha kört genom vattenpöl OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hur djup bedömer du pölen? Ingen elektronik sitter speciellt lågt i en og9-5 så om du inte dränkt den så bör ingen elektronik tagit skada. Har du kollat i luftburken om luftfiltret är blött? Det är en rätt bra indikator på om den sög in vatten eller inte.
    Har nu kollat luftfiltret och det ser jättefint ut. Ser ingen antydan att det har varit vatten där. Bytte iof filtret nu under sommaren. Men, det ser varken svält eller konstigt ut.

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det är goda nyheter, då har det troligen inte kommit in vatten i motorn.
    Vad hände när du körde genom pölen? Stannade motorn direkt, började den gå illa eller bara startade den inte nästa gång du skulle ha igång den?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Den gick kanske 30 meter sedan började den att bluddra. Senare i en korsning så försökte jag att hålla igång motorn genom att trycka in gasen lite, men sedan dog den. Försökte att starta den men den ville inte tända igång.
    Lät den stå i några timmar och försökte starta den mha startgas och då gick den någon minut för att sedan dö.
    Nu efter tre dagar, försökte jag att starta den igen, men icke. Lät lite konstigt så därför tog jag ut stiften för att se hur de mådde.
    Kollade oljestickan och den såg okej ut med.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-07-21 klockan 10:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Hm, om den inte sugit i sig vatten så fattar jag inte riktigt varför den skulle bluddra och lägga av.
    Var det väldigt blött i motorrummet så det kan ha kommit vatten på elektronik?
    Den enda motorstyr-del som sitter lågt i motorrummet är vevaxelgivaren, men med tanke på dess placering så borde den tåla väldigt mycket vatten på sig.
    Startar den på startgas alltså? I så fall funkar ju allt utom soppapumpen. Inte för att jag förstår varför den skulle lägga av, eller kan det ha gått en säkring för att det blev blött ovanpå tanken där anslutningarna sitter? I vilket fall, på bränsleledningen fram i motorrummet sitter en en ventil under en plastkork, ganska exakt som en däcksventil. Om du slår på tändningen så skall pumpen pumpa upp tryck till bränsleledningen. Om du tar något och petar i ventilen så skall det komma en dusch med soppa. Om det inte gör det så går inte pumpen.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 316
    Medlem#
    8758
    Bränslepumpen delar säkring med O2-sensorernas förvärmning - har du tittat om säkringen gått? Man kan också enkelt koppla ur O2-sensorerna, bådas kontaktdon sitter lättillgängliga högt upp i motorrummet.

    Det är rätt vanligt att isolationen på ledningarna till den bakre sensorn som sitter efter katalysatorn ger sig - notera i så fall att ledningarna inte enkelt går att laga eftersom de även fungerar som luftslangar.

    Edit: Om man får in större mängder vatten i bränslefiltret proppar det till så det blir tvärstopp.

    Om bränslepumpen har spänning när motorn roterar så prova att strömmäta pumpen så här (men eftersom O2-sensorerna är misstänkta i det här fallet så bör du nog koppla ur dem vid mätningen för att inte riskera multimetern) och rapportera vad du får för resultat: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399[/QUOTE]

    Här är kontaktdonen för O2-sensorerna (den 4-poliga till vänster/framåt på panelen är för främre O2-sensorn, den till höger/bakåt är bakre O2-sensorn): https://saabwisonline.com/images/960...2/e254r054.jpg
    (från https://saabwisonline.com/c8/wis/9-5...ontrol-system/)
    Senast redigerat av Långmilare den 2024-07-21 klockan 01:36.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Tack för svar

    Ska testa lite saker nu; b.la. byta tändstift m.m. Återkommer.
    Senast redigerat av Ante75 den 2024-07-21 klockan 12:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Okej, nu har jag kollat säkringarna, och de är okej. Pumpen går (den är ju även helt ny). Bytt tändstift med.
    När jag försöker starta bilen så är det enbart startmotorn som går runt men den tänder inte, inte ens med startgas.
    Kan det vara tändkassetten eller vevaxelgivaren? Andra förslag?

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 316
    Medlem#
    8758
    Vad får du för ström?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Inte ens med startgas antyder ju helt klart problem med motorstyr.
    Första du skall kolla är om varvräknaren lyfter lite när du vevar på starten. Om den inte rör sig alls är det vevaxelgivaren.
    Om den rör sig får du kolla om stiften blir blöta.
    Om du har blöta stift och varvräknaren rör sig så hade jag bytt tändkassett.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Hej.
    Har nu testat att koppla batteriet till en annan bils men den vill ändå inte starta igång.
    Varvräknaren rör sig ytterst lite, knappt märkbart, när jag försöker att starta motorn.
    Tittat nu på stiften och de ser torra och fina ut nu efter några försök (de är ju även helt nya).
    Btw, tändkassetten är en "E". Har suttit i några år men fungerat bra hittills.
    Har inte mätt strömmen än.

  11. #31
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Citat Ursprungligen postat av Ante75 Visa inlägg
    - Får inga felmeddelanden heller.
    Hvilken kodeleser benyttet du?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Ingen. Men bilen brukar väl varna med någon indikator om något är fel, eller?

  13. #33
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Det skulle man tro normalt er tilfelle, men ditt tilfelle er jo ikke det. Jeg ville nok ha tatt en sjekk med en (enkel) kodeleser som et minimum kan "kaste" motorkoder.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Tror dock att det inte har med något filter eller bränslet att göra. Har en ny vevaxelgivare som jag kan prova att byta till.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 316
    Medlem#
    8758
    Om inte den nya vevaxelgivaren är Saab eller Bosch skulle jag låta bli att byta. Speciellt som bilen initialt tände på startgas.

    Du behöver felsöka först.

    Om vevaxelgivaren är korrekt ser du om du kör startmotorn (med bra batteri) genom att varvräknaren seglar upp efter att du kört startmotorn 5-10 sekunder. Detta ska synas tydligt.

    Bränslesystemet kontrollerar man genom att mäta strömförbrukningen enligt länken ovan. Det avslöjar oftast om du har problem i pumpen, tankarmaturen, bränslefiltret eller bränsleregulatorn. Det finns många möjliga fel i bränslesystemet när pumpen fortfarande går.

    Sedan skulle jag prova med att låna en känt fungerande tändkassett, för det är definitivt en möjlighet att det kommit in vatten där, dels om någon av dess gummipackningar inte är perfekt, dels om man plockat upp och ner kassetten när det varit blött. Alternativt kan man ta ut kassetten och hoppas på att misstänkt vatten inne i den hinner torka på en dag, sitter den monterad så får man i praktiken ingen luftväxling.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Varvräknaren rör sig ytterst lite när jag har försökt starta bilen. Knappt alls.
    Tändkassetten har jag låtit legat för sig torrt, dock finns ingen antydan till väta vare sig i den eller runt stiften.
    Ska mäta med imorgon.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 316
    Medlem#
    8758
    Hur länge körde du startmotorn?

    Hade du synlig väta på tändkassetten?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Länge.... gånger flera.
    Ingen antydan till väta på TK:n.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 316
    Medlem#
    8758
    Storleken på utslaget är inte intressant, utan att den tydligt rör på sig uppåt efter c:a 5 sekunder.

    Man kan också bekräfta att vevaxelgivaren ger signal genom att mäta på bränslepumpssäkringen, den spänningsätts bara någon sekund när man slår på tändningen eller när man har signal från vevaxelgivaren. Så om man har kontinuerlig spänning där när motorn roterar så ger vevaxelgivaren signal. (På vissa årsmodeller av 9000 behöver man mäta på det sättet.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    69
    Medlem#
    -
    Ska kolla upp det :-)
    Men, om den inte startar på startgas, så är det väl ändå något med motorstyrsystemet, eller kanske både och?

Liknande ämnen

  1. Startproblem efter kört tom tank NG9-3 BioPower
    Av blazeoarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-10, 13:38
  2. [LÖST] Startproblem, kört fast i felsökningen NG9-3 1,8t BioPower
    Av magtel82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-23, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •