Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Information om T7 MAF

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    4

    Information om T7 MAF

    Är det någon som har teknisk information om luftmängdsmätare på T7 9-3 00-02 och 9-5.
    Får upp felkod p0101 och nollar jag felet via datorn (OBD) så kommer det tillbaka ca 50 mil senare eller så. När motorlampan är släckt så vill bilen gå rätt dåligt på tomgång och vill stanna. Bilen känns lite slö också. Motorlampan har oftast tänts på motorväg i 120 jämn fart. Bilen har gått 22000 mil.
    Såg ren ut men rengjorde den med CRC MAF cleaner utan förbättring. Har trycksatt systemet men tycktes inte hitta någon läcka. Har heller inte plockat av något på bilen tidigare och köpte den när den gått 9000 mil.

    Jag håller normalt på med elektronik och jag undrar om någon därute har detaljerad information om själva luftmängdsmätaren. Dom 3 små motstånden i luftflödet har jag mätt upp och även kommit fram till att där är 2 dioder från + och F anslutningen till - polen.
    Uppmätte 9,7 ohm på dom 2 översta motstånden i flödet som är parallellkopplade och 156 ohm på den nedersta som är "ensam" så att säga. Detta i ca 25 graders temp. Är detta normalt?
    Sen fick jag fram att där var ett 16 ohms motstånd från mittelledaren i luftflödet till - polen i kontakten. Dioderna mätte jag fram till ca 715mv till + anslutningen och till F utgången 663mv.

    Förutom det jag mätt fram finns det andra komponenter i den svarta plasten med anlslutningen?

    Tacksam för all feedback då jag gärna ser att MAF är kass innan jag köper en ny eller beg. Behövs "schemat" jag mätt fram så kan jag lägga upp en bild om det behövs.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Information om T7 MAF

    Hej!

    P0101 = Luftmassemätare felaktig funktion

    Om du har provtryckt och det var tätt så är det nog bara och köpa sig en ny lr fungerande beg.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    4

    Re: Information om T7 MAF

    Jag hade mätt LMM och hittade inget fel på den. Letat efter läcka och har nu hittat felet. Slangen till intercoolern såg uppifrån ut att sitta på helt korrekt. men när man kände på undersidan så satt slangen på snett på röret och jag kunde sticka in ett finger mellan stosen på IC och slangen från turbon.

    Har nu kört 400 mil helt utan problem och motorn har aldrig gått så bra. troligen har slangen varit fel på satt sen fabrik då jag aldrig rört något där.

Liknande ämnen

  1. LMM Information T7 9-3
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:20
  2. Information om T5 styrdon
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 17:50
  3. Hjälp med Sid!!! Information
    Av Tommyh82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:05
  4. Requesting DI information
    Av keithg i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •