Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Byte bränslefilter OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    11

    Byte bränslefilter OG9-5 -99

    Hejsan!

    Ska byta mitt bränslefilter men har en fundering...

    Måste bensin tanken vara tom när jag gör detta? eller kommer all bensin rina ut så jag måste fånga upp det? eller går det bara att klämma åt med något så att bensiner inte rinner ut?

    Har en 9-5 2.0t -99
    Tacksam för svar )

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844

    Re: Byte bränslefilter

    det är bara bensinen mellan pump och fuilrail som rinner ut kanske blir 1-2 dl ställ en hink under när du lossar banjo kopplingarna till filtret så går det bra

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Byte bränslefilter

    Hej!

    Hehe nej det är ju en pump som pumpar bensinen till motorn så länge du har bilen avstängd så kommer inte all bensin att rinna ut.

    Men du bör släppa på trycket i systemet innan du skruvar loss, leta redan på vilken säkring bensinpumpen har, starta bilen och ta bort säkringen låt motorn stanna av sig själv. Nu ska det vara minimalt med tryck kvar i systemet men akta ögonen, det kan spruta till lite när du lossar på filtret ha ett uppsamlings kärl till hands för att samla upp den bensin som rinner ut.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    11

    Re: Byte bränslefilter

    Kanon!

    Tackar så mycket för det snabba svaret!


  5. #5

    Byte av bränslefilter

    Någon som kan instruera en lite om hur man byter bränslefilter? Framförallt vart det sitter? Har en 9-5 2.0t -99 letade ett tag men hittade det inte.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Byte av bränslefilter

    Hej!

    Den sitter på passagerar sidan precis framför bakhjulet, bör sitta ett svart plast hölje över.

    Bytet är enkelt, börja med att ha bilen igång och dra säkringen för soppapumpen för att släppa på trycket i systemet låt bilen dö av sig självt. Lyft upp bilen bak så du kommer åt under, plast höljet kan sitta med buntband så klipp av dessa och dra bort höljet. Skuva bort banjobultarna har för mig det är 22mm och 19mm, du får hålla emot på filtret då det är som en stor mutter på filtret ja du kommer se. En del bensin kommer det rinna ur så ha ett uppsamligskärl redo. Se till att köpa nya packningar 4 st ska det vara.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Byte av bränslefilter

    Den delen är enkel. Sen sitter filtret fast med ett metallband och en skruv i karossen. Den skruven kan vara "aningen" rostig och ha sett sina bästa dagar på en -99:a. Jag fick ta den med vinkelslipen på min -00:a...
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  8. #8

    Re: Byte av bränslefilter

    Tackar för svaren ska ge mig in på detta i veckan nu, en fråga till bara. Vilka packningar är det som ska vara till? Köpte på biltema och då var bara själva filtret med så att säga och har ingen aning om vilka packningar som ska vara dit.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Byte av bränslefilter

    Sorry.. miss av mig att glömma metallbandet.

    Packningar köper du enklast från SAAB kostar inte många kronor och du får rätt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10

    Re: Byte av bränslefilter

    Allright annars stämmer detta in: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e3409fb1a6 ?

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Byte av bränslefilter

    Japp den funkar utmärkt, kör själv med samma sats.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12

    Re: Byte av bränslefilter

    Kan rekommendera att du köper satsen från Speedparts!
    Själv så glömde jag beställa brickorna, så fick köpa på Saab och de var riktigt dyra! Du får samma brickor från Speedparts, koppar med gummitätning i "mitten" och då får du ju även banjobultarna!

    Mvh Joel
    Saab 9-5 Aero -01, Steg 3

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    12

    Re: Byte av bränslefilter

    Fick byta mitt filter då de var sönderrostat, köpte vanliga kopparbrickor på Auto Experten och de blev tät, kostade nästan inget men se till att göra rent anläggningsytorna på bultarna ordentligt!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Byte av bränslefilter

    Citat Ursprungligen postat av Joel_90
    Kan rekommendera att du köper satsen från Speedparts!
    Själv så glömde jag beställa brickorna, så fick köpa på Saab och de var riktigt dyra! Du får samma brickor från Speedparts, koppar med gummitätning i "mitten" och då får du ju även banjobultarna!

    Mvh Joel

    Dom monteringssatserna jag har köpt på Speedparts har inte haft gummitätningen. Det har endast varit kopparbrickor. Har dock fungerat lika bra för det.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: Byte av bränslefilter

    Citat Ursprungligen postat av Missanpassad
    Tackar för svaren ska ge mig in på detta i veckan nu, en fråga till bara. Vilka packningar är det som ska vara till? Köpte på biltema och då var bara själva filtret med så att säga och har ingen aning om vilka packningar som ska vara dit.
    Kopparbrickor följer med i Biltemas, de ligger i förpackningen under gummituttarna på ändorna av filtret.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byte bränslefilter

    Jag tänkte byta filtret idag och stack ner till OKQ8s GDS-hall. Jag gjorde som det stod i Haynes; tog bort säkringen och försökte starta några gånger (vilket då inte lyckades, startmotorn försökte fåfängt). Jag lossade sedan bultarna och det rann bränsle och rann och rann och rann... Bra mycket mer än de 1-2 dl som nämndes ovan. Till slut drog jag åt bultarna igen och bytte inte. Jag kom ändå inte åt bulten som håller fast metallbandet runt filtret, eftersom skenan jag körde upp på var i vägen. Iofs kanske jag hade kunnat få bort den utan att se, men jag vill inte riskera att inte få tillbaka den igen.

    Hursomhelst, jag har två frågor:

    1) Vad kan det bero på att bränslet aldrig slutade rinna?

    2) Vet någon om en GDS-hall i stockholmsområdet med 4-punktsupphissning istället för att man kör upp på skenor; så att man kan komma åt bättre?

  17. #17

    Re: Byte bränslefilter

    1) Startade inte bilen när du plockat ut säkringen kan det tyda på trasiga backventiler på soppapumpen. Då tappar den trycket när soppapumpen inte går. Får du alltid nöta lite på startmotorn innan bilen startar ? (med säkringen inkopplad)

    2) Vet ingen sådan GDS hall, men varför krångla till det? Man behöver ju knappt ens lyfta bilen för att komma åt filtret eftersom det sitter på sidan av bilen. Är ju bara att ta en garagedomkraft och lyfta lite under dragkroken/bogseröglan längst bak så finns det gott om plats att sticka in händerna. Du behöver ju inte sticka in huvudet under bilen. Så himla mycket soppa kan det omöjligen rinna ut, då det bara är det som finns i filtret plus slangar. Kanske mer än 2 dl, men aldrig mer än 1 liter.
    Själv hade jag dock problem med att bulten som håller själva filtret hade rostat så det inte gick att få på en hylsa. Löst det genom att såga ett jack i den och lossa med en skruvmejsel. Tålamodsprövande...
    Tror även att det är rätt bra att göra rent runt anslutningarna innan man lossar så man inte får in skit i systemet. Gärna med tryckluft om det finns tillgängligt.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byte bränslefilter

    1) Nej, jag brukar inte ha problem att starta bilen.

    2) Jag var på GDS-hallen för att uppgradera vevhusventilationen och tänkte passa på att byta bränslefilter samtidigt, eftersom jag nyligen har BioPower-konverterat bilen. Jag vill gärna se vad jag håller på med och jag har tyvärr inget garage att vara i; på parkeringen vill jag helst inte hålla på och mecka under bilen. Det var inget högt tryck, men det slutade bara aldrig att rinna soppa, höll på i minst 10-15 minuter innan jag drog åt bultarna igen. Nästa gång jag försöker mig på det vill jag plats med en hink under, vilket jag inte hade nu. Fick hämta ett par använda oljefilter, som andra hade lämnat kvar, att ställa under bränslefiltret och de fylldes upp ett par-tre gånger var.

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226

    Re: Byte bränslefilter

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    1) Startade inte bilen när du plockat ut säkringen kan det tyda på trasiga backventiler på soppapumpen. Då tappar den trycket när soppapumpen inte går. Får du alltid nöta lite på startmotorn innan bilen startar ? (med säkringen inkopplad)
    Vilken säkring är det du menar här ?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Byte bränslefilter

    Säkringen till bränslepumpen skulle jag tippa, vet dock inte vilket nummer det är på den.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Byte av bränslefilter OG9-3
    Av SaabKillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 00:00
  2. [LÖST] Byte av bränslefilter OG900 -92
    Av olkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •