Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Värde Saab 9-3 Aero -01?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75

    Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Jag har lyckats köpa en Saab 9-3 Aero 2001. Bilen har rullat 2100 mil och har endast haft en ägare. ALLA papper finns kvar, även produktinformationen.

    Det finns inte ett fel på bilen.

    Hur mycket kan en sådan bil vara värd?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av deamhan
    Jag har lyckats köpa en Saab 9-3 Aero 2001. Bilen har rullat 2100 mil och har endast haft en ägare. ALLA papper finns kvar, även produktinformationen.

    Det finns inte ett fel på bilen.

    Hur mycket kan en sådan bil vara värd?
    Det är ju skitsvårt att värdera en sådan bil. Man kan ju liksom inte jämföra med t ex en MY10 som, rullat 2100 mil eftersom din bil ändå är tio år gammal, men den är ju avsevärt mycket mer värd än random og9-3 Aero med 15k mil.

    Ska du börja vinterköra den?

    Edit: Jag kan väl gissa på 100-120k. Mer blir nog svårt att få oavsett. Och du måste ju nästan hitta en samlare. Vilken Svensson köper inte en 5-6 år nyare bil för samma summa?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Hej,

    Kul att få tag på en sån bil.

    Fråga dig själv: hur mycket hade du betalt, vilken var din smärtgräns för att köpa.

    Jag som vanlig Svensson som gillar Saab, hade inte gett så mycket mer än en vanlig trots jag gillar modellen skarpt och har en äldre själv. Men mer än 60-70k hade jag nog aldrig sträckt mig utan letat nyare bil mer mer mil i stället.

    Jag förstår att man undrar men du får försöka njuta av bilen i stället.

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Just nu är det nog svårt att få några enorma summor för den, om man inte har enorm tur och lyckas hitta precis rätt köpare.

    Men med en så pass fin bil, låga mil och få ägare så kommer den nog att bli värd pengar. Men det kan handla om 10-15 ja till och med 20-30 år innan det händer, och frågan är väl om man vill och har möjlighet att ställa undan den så länge.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Runt 55-60 tkr enligt kvd.se

    Fast personligen skulle jag dra mig väldigt mycket för att köpa mig en SAAB innan dom visat att det finns en uthållig överlevnadsförmåga i detta bolag.

    Per L
    9-3Aero -00 ägare (troligen inte värd många tusenlappar i dagsläget trots skicket)

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Först och främst, grattis till bilen! Att hitta väldokumenterade bilar med få ägare och mil är aldrig fel.

    Vad gäller värdet så är den värd precis så mycket som du betalade för den, varken mer eller mindre. Detta gäller fram till dess att någon köper den av dig då det nya priset visar vad bilen är värd. Ungefär så mycket är den värd enligt min mening i alla fall. Detta om man inte har otur och det är ett försäkringsbolag som får värdera den. Då är den plötsligt värd mycket mindre av någon anledning...

    Per L - För mig personligen räcker det att Saab visar att de verkligen vill överleva och det visar de väldigt tydligt anser jag.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    vad spelar det för roll på en snart 12år gammal bil om saab som bolag överlever eller inte? bilen stannar ju bara inte pga av den anledningen. Prisbilden på bilen ifråga kommer garanterat inte att påverkas då det förmodligen är en entusiast som köper den. Jag själv skulle nog kunna tänka mig att ge max 65-70k om den är i fint skick i övrigt.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Jag tror att värdet på den bilen är minst 60000 om den är i "mint kondition".

    En sann entusiast skulle nog kunna betala betydligt mer för en rostfri 9-3 aero med de miltalen.

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    9-3Aero -00 ägare (troligen inte värd många tusenlappar i dagsläget trots skicket)
    Hej Per,
    Skall vi säga att jag kommer med 5000:- kontant imorgon så frigör jag dig från din oro? Jag gillar ju inte höra att folk mår dåligt.
    Är det full tank från Shell, som är ett stabilt företag kan jag ge ytterligare 1000:-

    PMa adress så ses vi imorgon.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Jag har väl inget omedelbart behov av att sälja min SAAB. Tvärs om så "sitter jag väl fast" med den nu med tanke på allt som är så oklart med SAAB och framtiden.
    Och jag trivs rätt bra med den trots alla onödiga typfel som finns på den (pixlar, oil sludge, kamkedja, bussning till drivknut mm). Är man konspiratoriskt lagd så kan ju dessa fel vara ett resultat av SAAB:s historiskt dåliga ekonomi.

    Skulle det sedan bli fel på den och reservdelarna vara slut hos SAAB (kan det bero på dålig ekonomi igen?) så har jag en annan bil jag kan åka med.

    Och är man bara beredd på risken att tappa ovanligt mycket i värde på sin bil och dessutom riskera att få problem med reservdelsförsörjningen så är det väl inget fel att köpa sig en SAAB nu!

    Per L

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag har väl inget omedelbart behov av att sälja min SAAB. Tvärs om så "sitter jag väl fast" med den nu med tanke på allt som är så oklart med SAAB och framtiden.
    Och jag trivs rätt bra med den trots alla onödiga typfel som finns på den (pixlar, oil sludge, kamkedja, bussning till drivknut mm). Är man konspiratoriskt lagd så kan ju dessa fel vara ett resultat av SAAB:s historiskt dåliga ekonomi.

    Skulle det sedan bli fel på den och reservdelarna vara slut hos SAAB (kan det bero på dålig ekonomi igen?) så har jag en annan bil jag kan åka med.

    Och är man bara beredd på risken att tappa ovanligt mycket i värde på sin bil och dessutom riskera att få problem med reservdelsförsörjningen så är det väl inget fel att köpa sig en SAAB nu!

    Per L
    Allvarligt talat, du kör en 12 år gammal bil.
    Farsan skrotade en Ford Mondeo från -97 för två veckor sedan. Han fick inte ett skit trots att Ford är ett "stabilt" bolag.
    Reservdelar? Det finns ju hur många som helst på skroten.
    Fredrik J

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    det finns ju mer än 2st personer som äger saabar i sverige och resten av världen bevisligen. så reservdelar "tillochmed nya" kommer nog att finnas även fast de inte tillverkas på order av saab. Så att ha brist på reservdelar som argument för värderingen "några tusen" känns lite tamt.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Man ska när det gäller og9-3 även tänka på att många delar finns som reservdelar i lager för beräknat framtida behov d.v.s. leverantören behöver inte tillverka fler. Saab har redan betalat och prylarna ligger på en hylla i Nyköping. Därav värdet på reservdelsbolaget...
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Jag har väl i och för sig inget emot att någon köper sig en SAAB i tron att allt kommer att vara bra i famtiden även om firman i fortsättningen kommer att ha dålig ekonomi eller i värsta fall blir tvungen att lägga ner.

    Fast jag måste ju erkänna att jag har litet svårt för att förstå logiken i resonemanget!

    Och jag vet att det går rätt bra att hålla en bil rullande med begagnade delar. Jag har själv en 40 år gammal BMW som gått 74.000 mil som jag håller rullande på detta sätt. Fast rätt var det är så "måste" man köpa nytt. Senast var det P-satser till huvudbroms- och huvudkopplingscylindrarna som jag fick tag på nya. Gången innan var det en P-sats till kopplingens slavcylinder som jag inte fick tag på nytt. Och jag har onekligen litet svårt att tro att saknade reservdelar inte kommer att påverka prisbilden på en bil.

    Läs här på forumet om både det ena och det andra som f.n. är slut hos SAAB. Själv fick jag för ett år sedan hitta en egen lösning på att laga ett servostyrningsrör/slang som var restad under lång tid. Bussningen till vänster drivknut i diffen var också restad under lång tid. Jag tror att detta bara är början på ett än större elände i framtiden innan det vänder och blir bättre igen. För det brukar det ofta bli efter en period när bilägarna reagerat kraftigt på brister.

    Per L

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Fortfarande OT men jag kan mycket väl tänka mig att i händelse att Saab faktiskt kastar in handduken så kan det nog på sikt bli svårt att få tag på vissa delar, speciellt vissa ovanliga elektroniska komponenter tex som det kanske inte planerats för någon större åtgång på.

    Sedan är det nog lite skillnad på att hålla i gång en 25-40 gammal bil idag än vad det kommer att bli att hålla i gång en något sånär modern "nutida" bil i framtiden då man blir mer och mer beroende av datorer och märkes specifika instrument för programmering och felsökning.

    I övrigt skulle jag inte vara särskilt orolig för att köpa en äldre Saab som en og9-3 idag då de oftast i allafall inte är så dyra att man skulle förlora några stora summor på ett eventuellt ännu lägre värde vid en konkurs.

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Värde Saab 9-3 Aero -01?

    Flyttar tråden till Verkstäder, försäkringar och köpråd där vi också diskuterar värderingsfrågor...

    Mvh/
    Kongo
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Är det så illa? Värde på Saab 9-5 Aero
    Av SKalli i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 20:43
  2. Värde Saab 9000 Aero -95?
    Av viktor9k i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 19:16
  3. Värde på en saab 9000 aero 93
    Av pluPP_n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 14:04
  4. Värde saab 9-3 aero
    Av spacklarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •