Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Varför läcker batteriet?

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Varför läcker batteriet?

    Helt obegripligt varför batteriet satt igång och läcka nu, allra helst som det verkar läcka när bilen står oanvänd. Syranivån i cellerna är normal och det är bara på ena sidan av batteriet som jag ser att det läckt.
    Måste kommit ur luftningshålen och det är ju ett på varje sida.



    Övre kylarslangen av silikon som bara varit på plats sen i våras är helt urgröpt och bara att kasta. Jag trodde nog att silikon var resistent mot det mesta men tydligen inte mot batterisyra. I och för sig bättre att det lade sig på slangen än karossen

    Byta batteri eller koppla in avluftningsslangen eller vad gör man? Vad beror det på?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Varför läcker batteriet?

    Det skall gå en slang från batteriets avluftning som som skall mynna ut under bilen.

    Ska verkligen kylarslangen ligga an mot batteriet? Det måste ju leda till problem att värma batteriet från sidan med 90-gradigt eller varmare kylvätska.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Varför läcker batteriet?

    du kanske ska kolla hur den laddar också...........det ska inte komma syra ur ventilationen under normala omständigheter. Antingen laddar det för mycket så det kokar eller så värmer din kylarslang upp det så mycket att det kokar av den anledningen men det låter långsökt.

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Varför läcker batteriet?

    Efter att ha lyft ur batteriet ser jag det är blött under och den enda fukten jag hittar på batteriet verkar komma från skarven på batterihöljet strax ovanför där det är fullt med batterisnö på slangen.

    Jag har inte tappat batteriet i backen men har å andra sidan bara haft bilen i drygt ett år. Förra året var det batterisnö på batteriplattan och i vinter har bilen stått med batteriet urtaget. Trodde det var en gammal grej att det bildats oxid på batteriplattan men det verkar stämma med att batteriet läcker.
    Har aldrig varit med om nåt sånt förr. Nån?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Varför läcker batteriet?

    Ditt batteri är ju skadat i vilket fall, men jag hade ett Tudor Gel-batteri som hade ett fabrikationsfel vilket ledde till att "gelvätskan" liksom ångade bort.

    Stod på laddning över natten, jag kopplar in o skall starta och hela batteriet exploderar.

    Enda skadan blev att gummiböjen till spjällhuset fick en skada, samt klet som man tvättar bort med Bikarbonat och vatten, snabbt som attan. Då slipper man frätskador.

    Batteriet blev fullt med gas under laddningen, därför sa det pang.

    Så byt ut det, eller försök få denna skada på nån garanti genom Excide. Hävda att de va nytt när du köpte bilen. 3 år har jag för mig garantin ska gälla vid uppvisande av kvitto, normalt. Men kolla med dom.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. varför läcker det???
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 19:37
  2. hej undrar varför man inte jordkabel till batteriet +grovlek
    Av jetor_88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •