Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Drar mycket soppa, dålig ork och går hackigt?

  1. #1

    Drar mycket soppa, dålig ork och går hackigt?

    Hej på er!

    Jag har en 9-5 '99, som strular lite och tänkte höra om man kan få lite råd om vad det kan vara. Ska försöka förklara fenomenen så gott jag kan.

    Dels "hoppar/hackar" den vid låga varv, samt att den hoppar till vid gaspådrag resp. gassläpp vid låga hastigheter. Det blir alltså ingen mjuk acceleration utan den hoppar iväg kan man säga. Samma fenomen om man släpper gasen vid låga varv.
    Dessutom är det nästan att den dör när man frikopplar och ska stanna vid ex. en korsning. Varvet går ner till ca 500 innan innan det går upp till normalt varvtal igen. Har inte märkt nåt konstigt med tomgången i övrigt.
    Har även märkt att den drar mer soppa än vanligt (känns så iaf) och att den luktar lite "surt" om avgaserna. Upplever även att den är väldigt orkeslös på låga varv.

    Vad kan detta bero på? Har läst mig till att det ev. kunde vara luftmassemätaren som spökar?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Re: Drar mycket soppa, dålig ork och går hackigt?

    Hej! Jag skulle gissa på att det är så som du tror att det är Luftmassemätaren då det du beskriver var något jag hade på min gamla 9000. Om du har någon som du kan låna och testa bilen med så är det super bra! Då jag har för mig att en ny kan kosta en del!
    Och om inte det fungerar så kanske tänd modulen är något som är värt att testa också om du har någon som har en likadan bil.

    Lycka till!!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  3. #3

    Re: Drar mycket soppa, dålig ork och går hackigt?

    Tack för ett bra svar, mycket uppskattat! Jag ska absolut kolla upp LMM'en. Men kan man se ifall den strular, eller är det bara ett test med en annan som fungerar?

Liknande ämnen

  1. 9-5 drar för mycket soppa!
    Av nillow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 11:20
  2. Drar mycket soppa
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 13:44
  3. 900 i 88:a drar mycket soppa, vad göra ?
    Av lillefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •