Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Hemska störningsljud!

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Hemska störningsljud!

    Installerat 6,5" i dörrarna och knött ner ett steg bakom handskfacket.
    Det låter skit! Musiken är iofs bra, högtalarna spelar fint, men störningarna är bedrövliga!
    Använder dubbelskärmad RCA-kabel, men det blir ingen skillnad med den mot oskärmad RCA.
    Verkar som om störningarna kommer via strömkabeln. Jorden är kollad, har en väldigt bra jordpunkt under/framför mittkonsollen vid torpedväggen.
    Vad göra?
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899

    Re: Hemska störningsljud!

    det går väl endel el där, säkringscentralen osv. kanske är nåt sånt som är för nära själva steget?
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Har testat med att plocka ur steget och spela med det i knät, ingen som helst skillnad!
    Bl.a. därför tror jag att det har med strömkabeln att göra.
    Har fuskat lite och kopplat på samma ström som stereon (liiitet steg), ska nog dra en rejäl strömkabel från batteriet nästa vecka...
    Kan man störa av strömkabeln från batteriet? (se http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=64558)
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    På min 9000CS -96 har jag monterat slutsteg i skuffen och jordat i fästet för ryggstödet (gångjärnet). jag har störningar från innetemperaturgivaren till ACC-systemet. Störningarna låter som generatorvin fast mycket tystare, störningen upphör när jag plockar ur kontakten till ACC-panelen så att fläkten i tempgivaren tystnar. Störningen kommer in från stereon och letar sig vidare genom systemet. Är det någon som har förslag på lösning?

    @ Marcus J
    Kan det vara sammaproblem som du har? Prova att ta ur lågnivåkabeln ur stereon om störnigarna upphör kan det vara likvärdiga med mina.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    På min 9000CS -96 har jag monterat slutsteg i skuffen och jordat i fästet för ryggstödet (gångjärnet). jag har störningar från innetemperaturgivaren till ACC-systemet. Störningarna låter som generatorvin fast mycket tystare, störningen upphör när jag plockar ur kontakten till ACC-panelen så att fläkten i tempgivaren tystnar. Störningen kommer in från stereon och letar sig vidare genom systemet. Är det någon som har förslag på lösning?

    @ Marcus J
    Kan det vara sammaproblem som du har? Prova att ta ur lågnivåkabeln ur stereon om störnigarna upphör kan det vara likvärdiga med mina.

    J.K Nilsson
    Drar jag ur RCA-kablarna ur steget eller stereon blir det knäpptyst! Kan starta bilen, tokvarva, slå på och av alla strömkällor jag vill utan ett enda knäpp i dörrhögtalarna även om stereon och steget är på. Så det du säger låter ju helt klart intressant...
    Hur 17 ska man skärma av detta då? Har ju dubbelskärmad RCA-kabel, behövs ett störningsfilter också, eller hjälper inte det heller? Har hört att man kan linda in en del störningskällor med folie, men jag kan ju inte linda in ACC:n, och defenitivt inte stereon!
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Vid lägsta volym (nivå 0) på stereon hörs inte vinet, det hörs som tydligast vid nivå 1, alltså liten volym.

    Funderar på att linda folie runt kablaget till tempgivaren men jag vet inte riktigt hur jag kan jorda undan den skärmen sen.

    Jag har inte provat med störningsfilter på strömmen till stereon, men det borde inte hjälpa då störningarna inte hörs via det i stereon inbyggda slutsteget.

    Vi kanske skall göra ett upprop för att se om nån haft liknande problem och löst detta.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Men mitt störningsljud verkar inte vara volymberoende utan snarare konstant oavsett volym, spelar jag tillräckligt högt hörs det inte utan överröstas av musiken.
    När RCA-kablarna är inkopplade låter det så fort jag slår på stereon, t.o.m. elantennen hörs när den går upp eller ner. Dessutom finns ju generatorljud, vilket ökar och minskar med varvtalet.
    Trodde först det berodde på kabelstammen bakom handskfacket, men eftersom störnigarna finns kvar och inte minskar ö.h.t. om jag lyfter ut steget och kablaget måste det vara något annat.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Jag menade, men skrev inte, störningsvolymen är konstant men överröstats av musiken när jag spelar över normal samtalston/volym.

    Lite mysko är det allt. När jag spelar med volym på stereon men har pausat musiken så försvinner störningarna, störnignarna finns alltså så länge det kommer musik/ljud ur stereon.

    @Marcus J
    Jag tror att störningarna i ditt fall kommer av dålig strömförsörjning, d.v.s att störningarna letar sig in genom pluskabeln som kommer från "resten" av elsystemet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    @Marcus J
    Jag tror att störningarna i ditt fall kommer av dålig strömförsörjning, d.v.s att störningarna letar sig in genom pluskabeln som kommer från "resten" av elsystemet.

    J.K Nilsson
    Alltså för klen strömkabel. Lösningen bör då vara att dra in den där bautaströmkabeln jag har liggandes i garderoben och koppla direkt på steget, istället för att, som nu, tjuva ström via stereons strömkabel. Det var i.o.f.s. en provisorisk lösning mest för att kolla att allt annat funkade...
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    @Marcus J
    Jag tänkte mer på att strömkabeln kan fånga upp störningar på vägen till förbrukaren om den går genom bilens elsystem men högre spänning kan iofs också hjälpa till att underttrycka störningar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    @Marcus J
    Jag tänkte mer på att strömkabeln kan fånga upp störningar på vägen till förbrukaren om den går genom bilens elsystem men högre spänning kan iofs också hjälpa till att underttrycka störningar.

    J.K Nilsson
    Jo, förstod det. Det är troligen en kombination av båda orsakerna i mitt fall. Ska dra in den stora kabeln i morgon och se om det blir bättre.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Jag tror att störningsproblemet kommer ifrån att stereon inte har tillräckligt
    bra jordning, då jordar den via lågnivåkablen och resten kan man ju räkna ut själv.

    en del lågnivåkablar tycker inte om brytnig, om kablen viks så ändras avståndet mellan
    skärmen och ledaren så kan det bli konstiga signaler, vilket bildar störningar.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Jag tror att störningsproblemet kommer ifrån att stereon inte har tillräckligt
    bra jordning, då jordar den via lågnivåkablen och resten kan man ju räkna ut själv.

    en del lågnivåkablar tycker inte om brytnig, om kablen viks så ändras avståndet mellan
    skärmen och ledaren så kan det bli konstiga signaler, vilket bildar störningar.
    När du säger det så låter det rysligt om jag når stereochassiet med mittledaren i signalkabeln.

    Här skall provas att jorda stereo när tillfälle ges.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Har nu dragit rejäl strömkabel direkt från batteriet till steget. Hjälpte inte... Kanske liiite, men inte speciellt.
    Börjar misstänka att det är något jag inte kan göra något åt. Men än har jag inte gett upp!

    Kan jag koppla stereons ström och jord på samma ställen som stegets? Misstänker att jag får störningar från stereon via RCA-kabeln, då stereon är inkopplad på bilens vanliga ledningsnät, och där är det ju en och annan riktigt tjock kabelhärva...

    Eller hjälper ett störningsfilter på RCA:n?
    All makt åt Thengil!

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Marcus J>

    Löser du problemet, så skriv här, snälla!

    Har på pricken samma problem som dig....
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Saxat från min egen hemsida

    "Generatorvin"

    Många gånger när man installerat ett slutsteg till bas eller framsystem så kan man få in störningar. Många gånger så hjälper det att byta upp sig till bättre lågnivåkablar. Men i vissa fall så verkar inget hjälpa. Här är några saker som kan hjälpa.

    1. Korsa aldrig lågnivåkablarna med någon anna strömförande kabel.

    2. Se till att jorda slutsteg och huvudenhet samt radio antennen på samma punkt.

    3. Kolla att högtalarpolerna (kontakterna) inte jordar i något utan är ordentligt isolerade.

    4. Se till att eventuella filter inte sitter monterade allt för nära någon elektronikbox i bilen.

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    1. Korsa aldrig lågnivåkablarna med någon anna strömförande kabel.
    Kollat!

    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    2. Se till att jorda slutsteg och huvudenhet samt radio antennen på samma punkt.
    Ej gjort. Elantenn ej möjlig att jorda i samma, men ska jorda stereon och steget i samma jordpunkt. Ska jag bara klippa jordkabeln i ISO-kontakten?

    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    3. Kolla att högtalarpolerna (kontakterna) inte jordar i något utan är ordentligt isolerade.
    Kollat!

    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    4. Se till att eventuella filter inte sitter monterade allt för nära någon elektronikbox i bilen.
    Inga filter finns.
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    38
    Har testat med att plocka ur steget och spela med det i knät, ingen som helst skillnad!
    Bl.a. därför tror jag att det har med strömkabeln att göra.
    Har fuskat lite och kopplat på samma ström som stereon (liiitet steg), ska nog dra en rejäl strömkabel från batteriet nästa vecka...
    Kan man störa av strömkabeln från batteriet? (se http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=64558)
    Har inte läst allt ni skrivit så noga.. men i korthet ska du inte stjäla ström på mitten av en kabel som det går stora strömmar i(pga att det sitter nåt som slukar den i andra ändan). Strömmarna kan att skapa ett "rippel"(ett snabt svaj på spänningen) pga resistansen i kabeln.

    Om den lilla enheten(som stjäl strömmen) har dålig PSRR(power supply rejection ratio, alltså hur pass bra enheten hanterar svajjig matning i princip) så kommer "ripplet" i matningen att fortplanta in i signalvägen och ut på högtalarna, då förstärkt via enheten.

    Det kan vara en anledning. Annan vanlig orsak till störningar du inte kan skärma är att du har en eller flera jordslingor, dvs du har jordat samma system på flera olika punkter, detta är det jobbigaste felet och kan vara ett helsika att hitta, framför allt i sammansatta system.

    Börja med en separat strömkabel som första tips iaf.

    /hasse
    Saablar vilken bra bil!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    38
    Har nu dragit rejäl strömkabel direkt från batteriet till steget. Hjälpte inte... Kanske liiite, men inte speciellt.
    Börjar misstänka att det är något jag inte kan göra något åt. Men än har jag inte gett upp!
    ah ok det hade du testat.. läste vidare nu.. ska fundera lite mer så får du tips imorgon.

    mvh /hasse
    Saablar vilken bra bil!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Om det är antennen som stör så kommer du märka det och du bara pluggar ur den ur stereon.

    Det jag tror du har problem med är antingen dålig jord (jordkabeln ska vara av samma dimension som strömkabeln) eller att lågnivåkablarna ligger nära eller tillsamans med några strömkablar eller någon strybox som tillhör bilen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •