Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bra medel (hårt sittande smuts)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Bra medel (hårt sittande smuts)

    Hej! Jag har ett mindre irreterande problem. Vet inte om det beror just på detta men förra året körde jag en vecka för mycket innan servicen med knappt några bromsklossar kvar alls på vänster fram (idiotiskt i now). Saken är den att jag nu har en hinna med hårt smuts kanske från bromsarna - vänster framdäck och bakåt på karossen som sitter som fan och man känner tydligt att smutsen spridit sig från vänster framdäck. Har provat nästan alla avfettnins medel men inget funkar. Bilen är svart och 09 blev den lackförseglad så det ska ju inte vara problem igentligen att få bort det. Så finns det något bra medel eller måste man köra rubbing??

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Kallavfettning.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Ok ska prova det

  4. #4

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Köp karosslera eller en kaross svamp det tar bort smutsen garanterat men det kan behövas en liten polering efter.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Snowclean Mac 124 är ganska vasst. Tror även det säljs under namnet Lahega Prickbort.

    Hjälper inte det får du polera bort det.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Smartab Tar remower eller som den heter i konsumentförpackning på typ mekonomen Poweravfettning


  7. #7

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Kall avfettning eller tar remover tar inte flygrost, bäst resultat blir helt klart med lera eller kaross svamp som sagt, leran/svampen tar även bort alla föroreningar i lacken vilket gör att polering och vaxning ger ett mycket bättre resultat. Så först avfettning, tvätt, tork och sen lera/svamp då är din lack helt jätteren och len som en barn rumpa!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Kall avfettning eller tar remover tar inte flygrost, bäst resultat blir helt klart med lera eller kaross svamp som sagt, leran/svampen tar även bort alla föroreningar i lacken vilket gör att polering och vaxning ger ett mycket bättre resultat. Så först avfettning, tvätt, tork och sen lera/svamp då är din lack helt jätteren och len som en barn rumpa!
    Tråkiga med det är att det krävs nästan en polering sen... Dom brukar repa lite, både Clayen och svampen :/

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  9. #9

    Re: Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Kall avfettning eller tar remover tar inte flygrost, bäst resultat blir helt klart med lera eller kaross svamp som sagt, leran/svampen tar även bort alla föroreningar i lacken vilket gör att polering och vaxning ger ett mycket bättre resultat. Så först avfettning, tvätt, tork och sen lera/svamp då är din lack helt jätteren och len som en barn rumpa!
    Tråkiga med det är att det krävs nästan en polering sen... Dom brukar repa lite, både Clayen och svampen :/

    _
    Jag har inte varit med om att svampen repar speciellt, men självklart har man kommit så långt att man clayat bilen så ska man ju polera och vaxa bilen efter så den blir tokfin

    När jag körde med svampen så räckte det med en handjagning med ett polervax så vart det jätte blankt och fint. Men jag tror säkert att om man fuskar med tvätten så blir det ju mer partiklar kvar på lacken som kan repa när man går på med svampen och viktigt som tusan är ju att inte snåla med smörjmedlet för att det ska glida lätt.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Testa med fälgrengöring så skall du få se på f-n.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Bra medel (hårt sittande smuts)

    Diesel...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  2. smuts på glaset
    Av Oglecki i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 19:55
  3. Vad är det här för något? (smuts på lacken)
    Av znorc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 09:43
  4. Smuts eller olja i kylarvätskebehållaren, varför?
    Av Erik_W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 21:03
  5. smuts under kåpan ? (bilder)
    Av andr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •