Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljeförbrukning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    143

    Oljeförbrukning?

    nr1: finns säkert 100 svar på detta men jag har inte hittat ngt svar som jag är nöjd med.

    Till frågan:
    Jag märkte på min bil häromveckan att det var dåligt med olja. Jag åkte till Saab å köpte 1 liter å hälde i, så länge var det ok.
    men häromdagen när tjejen skulle åka en tur till Göteborg, så var det dåligt med olja igen. så hon och sin far hälde i ca 1 liter till.

    Jag blev orolig och åkte till saab och frågade vad det kunde vara? Servicekillen sa att det kunde vara Turbon som är på väg att stämpla ut.
    Han sa att jag skulle ta bort slangklämman mellan insugningsröret och intercoolern? och kolla om det fanns någon olja där. men där var det snus torrt.

    Vad ska man kolla upp för något? igensatt vvh eller? Finns det ngt mer sätt att kontrollera om turbon börjar ge sig eller måste jag riva loss turbon å kolla?

    Vore tacksam för svar.

    Mvh mattias

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    den kan dra olja igenom topplockspakningen om den är trasig kolla även om det läcker nån annanstans samt efterdra oljetråg och ventilkåpan.

    turbon kan du prova att vicka på om den vickar för mycket så kan den va på väg att säga upp sig.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Oljeförbrukning?

    Citat Ursprungligen postat av skaree
    Jag märkte på min bil häromveckan att det var dåligt med olja. Jag åkte till Saab å köpte 1 liter å hälde i, så länge var det ok.
    men häromdagen när tjejen skulle åka en tur till Göteborg, så var det dåligt med olja igen. så hon och sin far hälde i ca 1 liter till.
    Hur långt gick bilen mellan tillfällena?
    Med den numera tillbakadragna "Modifiering 3" drog motorn normalt 2-3dl/100mil.

    (Sedan har ni mätt på samma sätt båda gångerna, några minuter efter avslag med varm motor? Och oljestickan är ju ett kapitel för sig själv, det är ju inte helt enkelt att läsa den rätt...)

    Är oljan i motorn bra; om du lägger en droppe olja på ett visitkort och ser hur den flyter ut, ser det bra ut eller får du en skräphög i mitten? http://www.practicingoilanalysis.com...up=OilAnalysis

    Mem det låter inte bra, men det finns andra här som är bättre på att diagnostisera oljeproblem än jag. Men jag skulle bli rätt orolig om jag inte hittade var den kom ut. Följdskador av kolvringshaverier och topplockspackningar kan bli dyrt...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Om oljeförbrukning
    Av H-engine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 16:18
  2. Oljeförbrukning
    Av Pojand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 13:47
  3. Hög oljeförbrukning 9-5 2.3t -00
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 17:10
  4. Oljeförbrukning T7
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •