Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5

    Min 01 saab 9-5 har börjat bete sig konstigt det händer alltid varmkörd motor tex när man varit inne å handlat så ska man iväg å då startar den INTE inte ett tillstymmelse till tänning bara startmotorn som gnuggar... så väntar man.. går därifrån ett litet tag åsså när man kommer tillbaka är allt som förr den tänder till direkt och går sedan som en klocka! va en långtur i helgen 60 problemfria mil så den är bra ibland bara den rullar liksom.

    Det har nu även hänt 2 gånger då jag inte vågat stänga av motorn att den stendött på tomgången åsså sedan heldöd igen. Läste felkoder idag det var rent i registret.. var börjar man?

    Vevaxelgivare har jag fått tips om hur kollar man om det är den individen?

    P.s. har då motorn inte velat starta varit bak å lyssnat efter pumpljud från soppapumpen å den surrar som den ska typ 10 sekunder efter att tänningen slagits på.

    Ska man köpa en vevaxelgivare på chans å provbyta?

  2. #2
    Grundladd Wrooms avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    167

    Re: saab 9-5 2,0t startar ibland inte och ibland går den bra

    Hej.
    Det gjorde jag efter att jag hade konstaterat att tändkassetten var frisk.
    Efter bytet av vevaxelgivaren så startar den när helst jag vill.

    //Micke

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    saab 9-5 2,0t startar ibland inte och ibland går den bra

    Ja det låter ju som vevaxelgivaren

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: saab 9-5 2,0t startar ibland inte och ibland går den bra

    Nåväl altförmycket pekade på denna givaren så jag bytte fanskapet å det verkar som att det är den... Givaren var ganska klurig att byta och framförallt att hitta (jag fann bilder här på forumet som guidade mig) den sitter bakom en plåt innanför downpipen med en ensam T30 skruv om det är någon annan som ska byta den kan det vara bra info... värmeplåten sitter även den med samma skruv. Felet består tydligen i att värmaren tillslut blir överkänslig för värmen från Downpipen detta ger alltså dessa symptom att bilen inte startar då den är varm.

    Nu har bilen gått helt klanderfritt mycket längre än vad den borde gått med trasig givare så det var den givaren... skönt att genom sökande på detta forum lyckats blåsa saab på felsökningskostnaden.

    Obs jag demonterade endast givaren det går om man är lite envis, detta trots att jag hade en motorvärmare ivägen. I vissa trådar tipsas man om att typ demontera halva bilen det behövs alltså INTE

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte OG9-5 B2x5
    Av freddannutte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 11:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •