Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Varning för denna bil på Blocket, DOR846

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Varning för denna bil på Blocket, DOR846

    Är på jakt efter en 9000 2,3t eller 2,3T, och denna verkade faktiskt ganska lovande om man prutade ned pga dess obesiktade skick.

    http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_90 ... m?ca=9&w=3

    Men det visade sig vara ett spektakulärt slöseri med tid

    Den ser väldigt fin ut i karossen, men är mest skit i övrigt. Ett riktigt vrak helt enkelt.

    Till att börja med var den lite diskret varmkörd när vi kom. När jag körde ned fingret i expansionskärlet blev det till min förvåning svart. Lyste ned, och det var olja överallt i kärlet. Oljan i motorn var fylld över stickan.
    - Ojdå, sade säljaren.

    Lyste runt lite runt toppen med ficklampa, och under bilen. Oljekladd ta mej fan överallt., lite haffsigt borttorkat med trasa på en del ställen.

    Satte mig i förarstolen, och höll på att studsa ut genom passagerardörren när sätet sjönk ned en decimeter. Vred om nyckeln och lyssnade på mullret. Tittade under bilen och konstaterade ett hål i mittendämparen.

    SRS-lampan lyser ilsket. Huvudkopplingscylindern tittar fram bakom pedalerna.
    Laddtrycksmätaren är tvärdöd.

    Bilen går jämnt, men inte så bra som den ska. Antagligen därför mätaren "inte fungerar". Så att man inte ska se att den bara laddar grundladdtryck.
    Den är överhuvudtaget ostadig i landsvägsfart. Blir mest förvånad när den faktiskt bromsar helt OK och ABS'en fungerar.

    Kollar runt motorn igen efter provkörningen, och den har tryckt ut mer olja runt toppen. Det luktar avgaser i expansionskärlet. Dessutom rasslar det ännu mer från toppen. Säljaren är förstås mäkta förvånad

    Tackar för mig innan jag säger något jag ångrar och åker hem.

    Jävla synd att folk är idioter, utbudet är verkligen inte stort just nu
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Varning för denna bil på Blocket, DOR846

    "service gjord på bilen årligen"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Varning för denna bil på Blocket, DOR846

    går det så går det....

    Själv köpte jag en gammal 9000cc för 5000kr som man kanske inte kunde förvänta sig massor av men körde hem den iaf lyckligt ovetande, när jag vaknade dagen där på och skulle inspektera bilen emr grundligt så ser man att bakänden nästan hänger på backen.

    Idioten hade typ använt någon form av brädbit för att hålla uppe dämpare bak och dessa hade nu släppt över natten, helt livsfarligt med andra ord.

    Sista gången jag köper en bil på källstid, säljaren drog ut på tiden med allt möjligt så vi inte kunde se bilen förräns det börja mörkna, vi fick åka och käka och sen stå och vänta över 1 timme för att han skulle komma hem typ...

    har även varit och kollat på en ng900 där dämpare var slut runt om, hål i avgas före katten och tomt på kylarvatten, säljaren tyckte detta var normalt för en bil man begär 12000kr för...

    Så folk försöker, en bil med fel som den du beskriver är ju nått som kanske skulle köras till skroten, men man kan ju alltid försöka lura någon istället och tjäna lite pengar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Varning!! Anonns på blocket
    Av turbo_larsson i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 19:49
  2. Varning för bedragare på blocket !
    Av Steine01 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 11:09
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •