Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Projekt Bilskola - og900 projektet!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Projekt Bilskola - og900 projektet!

    Hej!
    Har fått jättefin hjälp in den här tråden och har äntligen köpt min första bil - det blev en röd 5dörrars og900 S för 7500kr. Kommer sköta den här tråden, och en projekttråd på 900klubben för dem som inte är medlemmar på ena/andra stället. Ska försöka att ge alla lika mycket uppmärksamhet!

    Här finns massa bilder jag tagit nu direkt efter köpet. Ville visa bilder exakt som den såg ut, dels för min egen skull men också för att ni ska få vara med från början!

    Jag har blivit varnad för att sätta upp för stora mål från början så projektet får växa fram allteftersom. Det här är vad jag vill fixa först:
    [X] Städa+Tvätt+polering+vax
    [ ] Försöka stoppa rosthotet på skärmar (dörrar också?)
    [X] Byta fördelarlock + rotor
    [X] Nya bakdäck
    [ ] Byta ut sned framstol - köpa 9000-jubileumsstolar istället
    [X] Besök på skroten, leta bakre askkopp + cigaretttändare
    [ ] Plocka bort extraljus - ska ju inte vinterköras
    [ ] Byta innertak, så småningom

    Här är 3 diskussionsfrågor från min andra tråd - ska vi se om svaren blir likadana?

    1. Vilka bilvårdsprodukter ska jag satsa på till städ+tvätt och lackskötsel? Måste bli budget alternativ i år, tänkte köpa från prorecond nästa sommar kanske!
    2. Hur ska jag stoppa rostmonstret från att äta mina dörrar och skärmar? Några tips - har aldrig lagat rost förut!

    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Projekt Bilskola - og900 projektet!

    Nu är bakdäck köpta - inte världens mest spännande, 15" michelin energy saver blev det - framdäcken är samma modell och bara ett år gamla så jag tänkte att det var bäst med samma.
    Rejäl städning igår, dammsög och såpa-torkade i flera timmar. Ser väldigt mycket trevligare ut, ska lossa ventilationsgaller och ge dem en omgång. ser rätt snuskiga ut nu..

    Ingen som vill kommentera? Tar gärna emot tips - särskilt på saker man borde göra/kolla upp direkt efter köp!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  3. #3
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Projekt Bilskola - og900 projektet!

    Kolla/byta vätskor är aldrig dumt på en nyinköpt bil då man inte vet hur detta har varit skött. Stift och andra tänddelar brukar jag byta direkt på en ny bil. Även olje och luftfilterbyte kan vara på sin plats. Brukar inte kosta många hundringar men gör att bilen känns lite "fräschare" tycker jag!

    Annars är det väll bara att njuta av og-ägandet. Ut på slingriga småvägar och le
    Mvh Christian

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Projekt Bilskola - og900 projektet!

    Nu har jag inte alls varit duktig att underhålla er, har mest blivit snack på 900-klubben. Lite svårt att vara aktiv på två ställen samtidigt. Tyvärr närmar sig september och avställning men vill ge er lite info om vad som hänt under sommaren.

    Hursomhelst, har investerat i lite nybörjarverktyg så att jag haft möjlighet att börja lära mig "meka": Haynesbok såklart! En mekanikersats från Bahco, pallbockar och garagedomkraft. Ännu ingen momentnyckel, har dragit "på känn" hittills. Lite annat smått, ex oljesug, luftningskit etc.

    Skaffade också två-hövdad polermaskin och högtryckstvätt så jag kan sköta exteriören så gott det går. Finns tyvärr rosthål i bakre hjulhus och reservhjulsbaljan.. Blir svårt att tvätta bort! Bilen ser iallfall ut att må mycket bättre efter vaxningen, gjordes i juli någongång.

    Förra helgen gjordes rejäl service:
    *Bytte alla vakuumslangar och gummihylsorna till insuget.
    *Tömde ur kylarvätska och spolade systemet (kom ihåg att ta ur temp.mätaren faktiskt!)
    *fyllde upp med röd longlife-glykol från biltema.
    *Tömde olja - i med Swedol Helsyntet + nytt GM-oljefilte från speedparts
    * Efter råd härifrån byttes tänddelar: rotor, fördelarlock, tändkablar och stift
    * Nytt luftfilter + pollenfilter - bättre luft åt mig och motorn
    * Har ingen oljetapp på växellådan så jag sög ur allt som gick med oljesug, fyllde upp med 3 liter Quakerstate 75W som folk snackat gott om här.
    * Skulle byta servoolja, köpte på Saab men lessnade när jag inte kom på hur jag skulle få loss returledningen till servokärlet på ett bra sätt. Sög ur med oljesugen och fyllde upp med fräsch vätska. Lite onödigt kanske, man kan ju inte skada heller så..
    * Tänkte också byta bromsvätska men alla nipplar super-rostiga så jag skjuter problemet till nästa sommar. Gjorde som ovan med oljesugen + fräsch vätska, alltid något.

    Det mest avancerade jag gjort är att byta ut gamla spridarna till röda 431:or och börjat köra etanol. Har ingen stroboskoplampa så tändningen står kvar på original, därför lite segstartad men när den snurrar igång går den fint.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Projekt Bilskola - og900 projektet!

    Här är bilder som togs efter vaxningen, vet inte om ni kan se så mycket skillnad via bilderna men det är tydligt i verkligheten. Fått spontana kommentarer av folk tex. att bilen ser fin ut och en del frågor om den är nyvaxad. Det är roligt att få cred för arbetet.

    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

Liknande ämnen

  1. "Projekt bilskola" - KÖPT!
    Av Boss_time i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 19:19
  2. Avklarat projekt: EDU i og900
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:17
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 22:48
  4. Projekt: OG900 2d SS Uppdaterad 05/12-05
    Av Saaben i forum Projekt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 14:44
  5. OG900, Projekt SSE
    Av johamn i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •