Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: parkieringhjälp urfunktion

  1. #1

    parkieringhjälp urfunktion

    Hej ,har problem med min Saab 95 - 07 visar meddelande "parkieringhjälp urfunktion"
    har fått fram felkoder:
    B2935
    B2905
    B2925
    B2915
    Kan någon hjälpa mig med dessa koder

    tack









    Forum: Motor och motorstyrning Tråd: 9000

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Jag kan inte dessa heller, men varför inte lära sig parkera istället så behövs inga krånglande tillbehör?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    17

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Tror noen uoriginale (ikke Tech2) feilkodelesere gir feil nr. på disse. Prøv å legge til en på kodene, så får du 2936 = venstre ytre sensor, 2906 = høyre ytre sensor, 2926 = venstre midtre sensor og 2916 = høyre midtre sensor. Det tyder vel på at det er noe galt med ledningsnettet. Jeg hadde B2935 på min kodeleser), som viste å være 2936 på Tech2 når jeg sjekket med SAAB-verkstedet.

    StenR

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    7

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Hej!
    Jag har samma fel...
    Kom ni fram till något?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Antagligen en sensor som är paj.. Hade du läst ut och fått samma felkoder eller är det felet som sådant med parkeringshjälp ur funktion?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av sebba
    Hej ,har problem med min Saab 95 - 07 visar meddelande "parkieringhjälp urfunktion"
    har fått fram felkoder:
    B2935
    B2905
    B2925
    B2915
    Kan någon hjälpa mig med dessa koder

    tack









    Forum: Motor och motorstyrning Tråd: 9000
    Finner ingen av dessa koder i WIS. Men antingen är det Höger yttre eller Vänster yttre givare som är paj. Eller så är det det klassiska kontakthuset som sitter bakom stötfångar höljet på vänster sida. Är vanligt att det går in vatten i det kontaktstycket. Vilket inte är bra. Då ärgar kontaktstiften.

    //Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Finner ingen av dessa koder i WIS. Men antingen är det Höger yttre eller Vänster yttre givare som är paj. Eller så är det det klassiska kontakthuset som sitter bakom stötfångar höljet på vänster sida. Är vanligt att det går in vatten i det kontaktstycket. Vilket inte är bra. Då ärgar kontaktstiften.

    //Mr_Lööf
    Jag har också råkat ut för exakt samma problem sedan två dagar tillbaka. Det började med att parkeringshjälpen slutade fungera av och till, för att sedan helt dö. Försökte ringa Svenska Bil idag för att kolla vad de vill ha för att läsa ut felkoder med Tech II, men det var ingen som svarade i deras telefon.

    Så kontaktstycket bakom stötfångarhöljet verkar ju att vara högintressant. Hur kommer man åt det på bästa sätt? Det gäller bilen i signaturen.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Finner ingen av dessa koder i WIS. Men antingen är det Höger yttre eller Vänster yttre givare som är paj. Eller så är det det klassiska kontakthuset som sitter bakom stötfångar höljet på vänster sida. Är vanligt att det går in vatten i det kontaktstycket. Vilket inte är bra. Då ärgar kontaktstiften.

    //Mr_Lööf
    Jag har också råkat ut för exakt samma problem sedan två dagar tillbaka. Det började med att parkeringshjälpen slutade fungera av och till, för att sedan helt dö. Försökte ringa Svenska Bil idag för att kolla vad de vill ha för att läsa ut felkoder med Tech II, men det var ingen som svarade i deras telefon.

    Så kontaktstycket bakom stötfångarhöljet verkar ju att vara högintressant. Hur kommer man åt det på bästa sätt? Det gäller bilen i signaturen.
    Du lossar på skruvarna som håller fast den bakre stötfångaren på vänster sida. De sitter så att de håller fast stötfångaren med innerskärmen.

    Sen rycker du loss stötfångarhöljet och bänder ut det tills du ser kontaktstycket. Skall vara i vänster hörn av stötfångaren.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Du lossar på skruvarna som håller fast den bakre stötfångaren på vänster sida. De sitter så att de håller fast stötfångaren med innerskärmen.

    Sen rycker du loss stötfångarhöljet och bänder ut det tills du ser kontaktstycket. Skall vara i vänster hörn av stötfångaren.
    Stort tack!!
    Det får bli helgens projekt. Jag var ute en sväng med bilen i kväll och nu fungerade backvarnaren igen - ibland... Så det tyder nog på någon form av glappkontakt och då verkar ju kontaktstycket i fråga ligga bra till.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle

    Stort tack!!
    Det får bli helgens projekt. Jag var ute en sväng med bilen i kväll och nu fungerade backvarnaren igen - ibland... Så det tyder nog på någon form av glappkontakt och då verkar ju kontaktstycket i fråga ligga bra till.
    Jag hade skaffat mig ett nytt kontakthus först. Det är vanligt att de går sönder när man skall dela på det.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Jag hade skaffat mig ett nytt kontakthus först. Det är vanligt att de går sönder när man skall dela på det.

    Klok synpunkt! Uppenbarligen får det bli ett efter-helgen-projekt när det går att få tag i ett kontakthus.

    När man lossar på stötfångarhöjet, måste man då inte montera bort baklyset på vänster sida också? Det blir ju tydligen att lossa längs hela vänstersidan och åtminstone fram till mitten bak, om man ska komma åt bakom hörnet. Det gäller ju en aero -04 som har aerons konfiguration på stötfångare bak.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Jag hade skaffat mig ett nytt kontakthus först. Det är vanligt att de går sönder när man skall dela på det.

    Klok synpunkt! Uppenbarligen får det bli ett efter-helgen-projekt när det går att få tag i ett kontakthus.

    När man lossar på stötfångarhöjet, måste man då inte montera bort baklyset på vänster sida också? Det blir ju tydligen att lossa längs hela vänstersidan och åtminstone fram till mitten bak, om man ska komma åt bakom hörnet. Det gäller ju en aero -04 som har aerons konfiguration på stötfångare bak.
    När jag jobbade som Saab mek så var det ju inte på dessa äldre modellerna man grejade med utan de senare efter 2006. Och där var det bara att böja ut. Du behöver inte böja ända bort till mitten av stötfångarhöljet Utan du kommer åt kontaktstycket vid vänster hörn.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    OK, tack!
    Och God Jul på dig förresten
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    OK, tack!
    Och God Jul på dig förresten
    Tackar! Säger detsamma till dig!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: parkieringhjälp urfunktion

    Jag har samma problem med parkeringshjälpen, och med OP-Com fick jag fram koderna:
    B2925 och B2935
    Då dessa inte finns fick jag av Saab på servicen fram:
    B2927 och B2937

    Alltså inte bara ett upp som i ovanstående inlägg, utan två...
    Nu har jag rätt koder, men det känns ju lite surt att inte kunna lita på de koder man får ut...
    Okej, det är inte rätt verktyg egentligen, men ändå...

Liknande ämnen

  1. abs, airbag , tcs ,urfunktion
    Av Esiboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 23:25
  2. parkieringhjälp urfunktion
    Av sebba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 06:23
  3. Instrumentbelysning urfunktion...
    Av jollemannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 11:22
  4. dörrhögt. urfunktion
    Av gindemo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 02:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •