Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Konstig AC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Konstig AC

    Har ett problem med min AC och tänkte kolla om det är någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt det. Jag har en 9-5:a Aero -01.

    När jag haft bilen avstängd ett tag och startar den, så kyler den som den ska i ca 10-20min. Därefter börjar vänster fram att blåsa varm luft, medans den högra är normal. Den förblir så ända tills jag haft bilen avstängd ett tag.

    Om man ställer in bägge sidorna på "LOW" temperatur och har på AUTO, dvs max kylning, så börjar den blåsa kallt igen utan att man behöver stänga av bilen. Höjer man däremot temperaturen till "vanlig" temperatur så övergår vänster sida till att blåsa varmt igen, medans högra har den rätta temperaturen.

    Det är sommar nu och det börjar bli jobbigt. Har haft inne den på verkstad men haft otur med mekaniker som inte lyssnat på vad jag sagt så att de inte hittat problemet. Nu är jag lite trött på det och tänkte om jag kunde få någon som helst hjälp.

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Konstig AC

    Hej!

    Testa göra en kalibrering av AC systemet.. tryck in AUTO + OFF samtidigt

    Det kommer då upp en nolla på förar sidan av displayen och den ska förbli en nolla tills den går tillbaka, kommer det upp andra siffror så finns den en lr flera felkoder i AC systemet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    Ahh bra tips! Jag testade det. Först kom det upp en nolla, sen efter ett tag stod det 01 på vänster sida och 08 på den andra. Ingen som vet vad det innebär? Annars får jag försöka leta upp det på nätet någonstans...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    Jag hittade felkoderna på http://www.thesaabsite.com/Saab-95-ACC-codes.htm och där står det att det är "stepping motor, air-mixing flap, lh loose flap, b2495". Är det att det är fel på stället på vänster sida? Vad gör man åt det? Hoppas det inte är en jättedum fråga...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    248

    Re: Konstig AC

    Är det inte helt enkelt så att reglerlucka lossnat eller stegmotor fel den motor som styr regleret.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    19

    Re: Konstig AC

    Troligen axeln till värmeregleringen som e kass. Finns repsats att köpa
    Sitter j*vligt dumt till dock

    Sent from my HTC Hero using Tapatalk
    9-5 Griffin -99 "under genomgång" aka Kräket

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    kommer man åt den om man demonterar handskfacket, som jag sett tips på i någon annan tråd?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    Kikade runt lite på nätet. Verkar som att man måste få loss hela enheten underifrån ratten, för att bytta ut axeln. Verkar ju lite knepigt, men utmanande. Någon som har erfarenhet av detta? Klarar man av det med lite kämpande och kliande på huvudet? Eller är det bättre att låta en mekaniker ta hand om det?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    19

    Re: Konstig AC

    Man klarar av det själv med ett stort mått tålamod...

    http://photo.platonoff.com/Auto/2008...ibution_Motor/ visar hur du gör för högersidan, men ditt problem är väl på vänster/förarsidan?
    Innan jag bytte min så stängde jag luften från vänster och mittblåsen (förarsidans temp styrs med vänster, mitt och brunnsutblåsen) blev varmt om fötterna men annars helt ok temp i bilen.

    Förbered dig på att ligga i onormal ställning när du är under ratten och pillar, den lokala saab reparatören sa att han brukar lyfta ur förarstolen för att kunna ligga på rygg

    posta igen om du får strul
    9-5 Griffin -99 "under genomgång" aka Kräket

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    Mmm min är på vänster sida. Öppnade luckan under ratten igår för att se hur det ser ut, men kunde inte se axeln. Är den täckt på något sätt? Såg något som skulle kunna vara det och som sitter till höger när man tittar framåt i bilen, intill ett ublås med något som ser ut som en nål i.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    19

    Re: Konstig AC

    Ledsen att jag e lite seg med att svara...hoppas för övrigt att det löst sig för dig

    Annars skickar jag med en länk som visar utförligt hur det sitter ihop http://www.eeuroparts.com/images/95%...structions.pdf
    9-5 Griffin -99 "under genomgång" aka Kräket

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    Ingen fara... jag hann inte med att fixa det innan jag åkte på semester. Länken var ju riktigt bra!! Det blir nog det som jag följer när jag ska fixa det. Tackar!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    30

    Re: Konstig AC

    Och du är säker på att det inte är en av de 3 spjällmotorerna, där kuggdrever lossnat från sin axel?

    Skit vanligt fel iaf, räcker med att ta bort och knacka tillbax kuggen med en hammare och kalibrera

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 021
    Medlem#
    10604

    Re: Konstig AC

    Citat Ursprungligen postat av Mute
    Ledsen att jag e lite seg med att svara...hoppas för övrigt att det löst sig för dig

    Annars skickar jag med en länk som visar utförligt hur det sitter ihop http://www.eeuroparts.com/images/95%...structions.pdf
    Gott! Denna länken kanske hjälper mig mycket. Jag har felkod 11, som efter vad jag kan utläsa kan vara detta eller något med motorn..

    Edit: ska ge mig på det imorrn tänkte jag
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    8

    Re: Konstig AC

    Gunnel, jag har inte sett det felet omnämnas på något forum tidigare. Kuggdrevet lossnat från sin axel? Är inte helt med på vad du menar?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 021
    Medlem#
    10604

    Re: Konstig AC

    Det är inte min mening att kapa denna tråden, men jag vill bara säga att jag löst mitt problem. Nu har jag kyla igen bak & på höger sida.
    Mitt problem var ovan nämnda motor som det står R på. Den verkade fungera men den lyckades inte flytta den dära saken som öppnar & stänger, så jag slog & banka lite på "armen" på den, nu funkar den fint igen

    Underskatta aldrig våld för att laga saker...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Konstig 205 GTI
    Av Qvintus i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 08:11
  2. Konstig blå/grå rök
    Av zwich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:07
  3. ABS konstig 900 -92
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 11:58
  4. ac:n är konstig
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 22:09
  5. konstig apc
    Av davva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •