Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-5 Aero -00 rycker och smäller vid gaspådrag

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    114

    9-5 Aero -00 rycker och smäller vid gaspådrag

    Har haft återkommande små ryckningar under svaga accelerationer, tappar effekt vid fullt gaspådrag etc. Stiften är presis bytta, luftfilter, slangpaketet med WV ventilerna samt luftmassmätaren. Testade med att tanka 20% etanol i tanken. Den blev till min förvåning mer gasvillig och märkte inte av rycken på samma sätt som tidigare. Gjorde ett gäng fullgasaccelerationer på min hemfärd från Göteborg till Norrköping. Vi ett tillfälle när jag stampade gasen i mattan så sköt det på bra, tappar sedan effekt och puffar till med ett litet svart måln (gissar på att den gick rikt vid ögonblicket). Något säger mig att det är någon läcka i någon slang. Men vid denna händelse tändes TCSOFF, den gick inte att slå av med knappen. Jag stannade vid en mack, tankade V-power ifall det var bränslet. Vred om nyckeln på nytt och då var det inga problem... Lampan var släckt och den gick både att sätta på den och stänga av den via knappen utan problem.

    Vad kan det vara... Det sista nämnda fenomenet fick mig att tro att det är det elektroniska gaspjället... men jag vet inte. Vad tror ni?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Nu börjar jag lacka ur..

    Är det bilen i signaturen? I vilket skick är tändkassetten?
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    114

    Re: Nu börjar jag lacka ur..

    japp det är den bilen. Tändkassetten är inte bytt av mig, men den skall vara utbytt på kampanj någon gång. Den befintliga finns inte med under den NRserie som tydligen hade komponentfel på denna årsmodell. Kollar man även med tech2 så är knacktändenserna "få" låga värden, vill minnas runt 200-300 per cylinder, så det känns inte som den. Men jag kommer att prova med någon annan så snart jag får möjlighet till det, men i väntan på dess letar jag andra felkällor. Känns surt att bara köpa nytt för att hoppas på att det är den.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

Liknande ämnen

  1. Rycker vid gaspådrag OG9-5
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •