Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: AC-kompressorn går hela tiden, men ingen kyla. 9-3 og

  1. #1

    AC-kompressorn går hela tiden, men ingen kyla. 9-3 og

    Har en 9-3 -02 og där ac:n har fått spel.
    Den slutade fungera härom veckan, och nu har jag väl tagit tag i att göra "självcheck" (hålla in off och auto) kollat alla säkringar och reläet.
    Inga felkoder eller trasiga säkringar.

    Upptäckte att kompressorn går oavsett inställd temperatur.
    Stänger jag ner den på "off" så stannar den, men klickar igång så fort jag startar ACC:n igen.
    Den ger dock ingen som helst kyla.

    Någon som har en idé?

    Har sökt här på forumet men inte hittat svar.

  2. #2

    Re: AC-kompressorn går hela tiden, men ingen kyla. 9-3 og

    gasbrist - du har en kölmedieläcka men trycket är ännu inte så lågt att kompressorn stängs av permanent.

    undvik att köra med AC i längre tid än några minuter (för felsökning) i det här läget då kompressorn lätt går varm då det normalt är köldmediet som transporterar bort värmen från kompressorn.

    du får räkna med att det är kondensorn, torkfiltrets eller slangarna som läcker och vill du försöka hitta läckan själv så titta efter oljefuktiga fläckar där det inte borde vara några när man följer hela vägen runt kylmedierören, kondensorn etc.

    nästa steg efter visuella inspektionen är att spruta på rikligt med lättlödddrande såpvatten och blomfllaska så länge du har tryck kvar i systemet (dvs. så länge kompressorn startar, men det kommer den förmodligen sluta med inom 1-2 dagar, så det är inget du kan skjuta upp till helgen utan måste tas NU!!) tänk på att du kanske måste vänta både 5 och 10 minuter efter påsprutning för en pyttbubbla skall dyka upp och räknas som läcka - dock här har du förmodligen en ganska stor läcka efter som du har gått ifrån fungerande system till icke fungerande system på kort tid och då bubblar det mera om du lyckas hitta läckan.

  3. #3

    Re: AC-kompressorn går hela tiden, men ingen kyla. 9-3 og

    Ok....... Låter ju allt annat än bra just nu.

    Nu är ju livet så surt att jag inte har en chans i världen att meka med det före helgen, och bilen MÅSTE rulla närmare 30 mil innan dess för att kunna jobba och ta hand om min son.

    Varför går kompressorn även om värmen är ställd på max????
    Borde den inte stanna när begärd värme är högre än yttertemperaturen?

    Går det att rycka ngn säkring eller kabel så länge så att magnetkopplingen inte slår in alls?
    Att ställa den på off får den ju ifs att stanna, men utan ens fläkt så immar den ju igen ganska fort med det här vädret.

    Plus att.... Finns det ngn vänlig själ i sthlm som har lust och möjlighet att fylla den sen igen för en rimlig penning?

  4. #4

    Re: AC-kompressorn går hela tiden, men ingen kyla. 9-3 og

    hmm det brukar alltid finnas en AC off/on knapp någontans - i saab har den namn som 'econ' eller liknande som i praktiken betyder ac off och fläktar och värme mm. fungerar som vanligt

  5. #5

    Re: AC-kompressorn går hela tiden, men ingen kyla. 9-3 og

    Aha, man kanske borde läst lite mer i den "lilla olästa" ändå.

    Har faktiskt aldrig ens funderat över vad "ECON" egentligen gör rent tekniskt.
    Får bli den lösningen att köra econ-läge fram till helgen och då börja leta.

    Tackar och bockar för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Kupéfläkten går på max hela tiden?
    Av snalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 21:56
  2. ABS pumpen går hela tiden!
    Av T.P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 11:00
  3. ACC 9000 -91 kompressorn kopplas in men ingen kyla.
    Av MrMonza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •