Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

    Hej!
    Har nu råkat ut for detta vid 2 tillfällen på kort tid: Efter en tur på ett par kilometer stannar jag en kortare stund, och efter det vägrar bilen att starta igen. Startmotorn går runt men tänder ej. Bränslepumpen går några sek så den verkar OK. Inga felkoder registrerade i diagnosuttaget. Inget felmeddelande i SID. I det ena fallet väntade jag 1-2 timmar och i det andra ca 30 min innan jag försökte igen - fortfarande bara startmotorn som går. I båda fallen startade bilen direkt sedan jag haft batteriets minuspol bortkopplad några minuter.

    Har också noterat att den kan "hacka till" på tomgång ibland som om den är på väg att stanna, men repar sig sedan. Detta är dock inte direkt kopplat till när startproblemen uppstår.

    Om det vore vevaxelgivaren borde den väl starta utan att batteriet kopplas bort? Går det att mäta upp givaren? Kan man se på varvräknaren om givaren är kass då problemet uppstår?

    Bilen har gått 20 tusen, DI kasset bytt för fem år sedan vid 12 tusen. Bränslepump aldrig bytt. I vilken ordning är det lämpligt att börja byta grejer?

    Tacksam för era råd!
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

    Citat Ursprungligen postat av per740
    Hej!
    Har nu råkat ut for detta vid 2 tillfällen på kort tid: Efter en tur på ett par kilometer stannar jag en kortare stund, och efter det vägrar bilen att starta igen. Startmotorn går runt men tänder ej. Bränslepumpen går några sek så den verkar OK. Inga felkoder registrerade. I det ena fallet väntade jag 1-2 timmar och i det andra ca 30 min innan jag försökte igen - fortfarande bara startmotorn som går. I båda fallen startade bilen direkt sedan jag haft batteriets minuspol bortkopplad några minuter.

    Har också noterat att den kan "hacka till" på tomgång ibland som om den är på väg att stanna, men repar sig sedan. Detta är dock inte direkt kopplat till när startproblemen uppstår.

    Om det vore vevaxelgivaren borde den väl starta utan att batteriet kopplas bort? Går det att mäta upp givaren? Kan man se på varvräknaren om givaren är kass då problemet uppstår?

    Bilen har gått 20 tusen, DI kasset bytt för fem år sedan vid 12 tusen. Bränslepump aldrig bytt. I vilken ordning är det lämpligt att börja byta grejer?

    Tacksam för era råd!

    Citerar mig själv från annan tråd:

    "Du kan höra om soppa pumpen går. Lägg örat emot baksätesdynan och slå på tändningen, det ska då börja surra. Gör det inte detta (eller om du hör dåligt :P) så kan man också lossa på kåpan som sitter vid oljepåfyllningen i motorrummet, under den kåpan sitter "bränslebryggan" på den så finns det en ventil men en svart "kork" på, denna kan man skruva av så kommer man åt ventilen, (ser ut som en däckventil när man tagit bort "korken") man trycker sedan ned pinnen i mitten av ventilen, det ska då stänka till av bensin (AKTA ÖGONEN och nyckeln ska stå i läge "OFF" när du gör detta), stänker det bensin så skruvar du på korken igen och testar att slå på tändningen för att sedan se om det åter igen stänker ut bensin ur ventilen. Om det gör det fungerar förmodligen din BP.

    Felsökning av Vevaxellägesgivare:

    Startar bilen när den är kall men inte när den är varm?
    Kan bilen dö under körning för att sedan hoppa igång igen?

    Enkelt test ifall att se om det är vevaxellägesgivaren som är upphovet till att bilen inte startar ifall den är varm:

    Ta en vattenflaska med "dra-upp-kork", fyll med vatten, spruta på vevaxellägesgivaren ordentligt med vatten så den kyls, testa att starta bilen.
    (OBS vet ej hur vevaxellägesgivaren mår av denna behandling, använd endast denna metod som sista utväg, ifall den nu inte är trasig)

    Marz"

    Troligast är Vevaxellägesgivaren som gett upp.

    Marz

  3. #3

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

    Vevaxelgivare som nämns här ovan är en möjlighet.

    Du säger att DI är fem år gammal, inte osannolikt att den kan börja gå sönder redan.
    Jag hade provat en ny DI.
    En annan möjlighet skulle kunna vara tempgivaren, har råkat ut för detta dock på ett annat bilmärke. Om givaren är trasig så tror systemet att motorn är kall fast den är varm och skickar då på mängder med soppa som den skall göra vid kallstart.
    Byt tempgivaren, det är både enkelt och relativt billigt.

    Jag hade börjat här.

    Lycka till
    Gammal SAAB gubbe från Skåne

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

    Tack för era tips!
    Jag har skaffat en ny vevaxelgivare från skroten och monterat. Donatorbilens givare saknade det lilla plåtskalet som skyddar givaren mot värmestrålningen vilket får mig att tro att den var yngre än bilen den satt på.
    Ska köra ett tag med den för att se om det hjälpte. Återkommer med resultatet.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

    Nu har jag kört några veckor med den nya vevaxelgivaren utan att startproblemen återkommit. Någon vecka efter att jag bytte givaren bytte jag även bränslepumpen i förebyggande, så det finns ju en liten möjlighet att det även kan ha varit den som var orsaken, men troligen var det givaren.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    126

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur

    Citat Ursprungligen postat av per740
    Nu har jag kört några veckor med den nya vevaxelgivaren utan att startproblemen återkommit. Någon vecka efter att jag bytte givaren bytte jag även bränslepumpen i förebyggande, så det finns ju en liten möjlighet att det även kan ha varit den som var orsaken, men troligen var det givaren.
    Härligt!
    Saab 9-5 Aero -02.

  7. #7
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    280

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur *LÖST*

    Kan vevaxelgivaren orsaka knackningar/spikningar......bilen startar lätt kall, ljummen, och varm utan minsta problem men enligt tech2 som en vän har så är det en del knack å spik....några misständningar på 4:an. Känns lite "ryckig" vid jämn fart och jag har testat med annan DI å LMM.....men det känns likadant....svårt att förklara men man känner det som en gammal bil me kassa brytarspetsar.....ryckig gång....det är automat så det känns inte direkt som om man är på väg att få whiplash men det liksom känns i bilen......nytt momentstag sitter på....hjulen balanserade 100%.....tips någon????
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  8. #8
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    280

    Re: 9-5 Aero-02 startar inte efter kort tur *LÖST*

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Kan vevaxelgivaren orsaka knackningar/spikningar......bilen startar lätt kall, ljummen, och varm utan minsta problem men enligt tech2 som en vän har så är det en del knack å spik....några misständningar på 4:an. Känns lite "ryckig" vid jämn fart och jag har testat med annan DI å LMM.....men det känns likadant....svårt att förklara men man känner det som en gammal bil me kassa brytarspetsar.....ryckig gång....det är automat så det känns inte direkt som om man är på väg att få whiplash men det liksom känns i bilen......nytt momentstag sitter på....hjulen balanserade 100%.....tips någon????

    Ingen???
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Saab ng9-3 aero startar inte efter flashning..
    Av TimBerggren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 16:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •