Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Halloj, har väntat i snart 6 månader på ny nyckel till min 9-3 SS -03 (restat hos Saab Västerås och Hallstahammar).

    Har idag två stycken nycklar men båda saknar(!) knappar, klassiska "ser hundbitna ut".

    Allting fungerar, så det jag är ute efter är själva "skalet" till nyckeln.

    Någon som har tips på hur jag kan få tag i skalet??

    // Chrille
    Dom är dock inte så billiga som dom varit nu när det är brist på dom men finns en del här: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=s ... m270.l1313

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Kanske är det fortfarande problem för 9-3:an men 9-5 går det bra att få fram till (åtminstone de senare årsmodellerna med "nya" skäriningen på bladet), kvitterade just ut min hos Mats Riesel / SAAB service Solna, strax under 1000 inkl. att kolla upp mitt nyckelnummer.

    Dessutom hade jag uppgett det nyckelnummer som stod på en plastbit som satt med mina nycklar när jag köpte bilen. Han (eller den som han beställer av) lyckades identifiera att det vore ett konstigt nyckelnummer till min bil (han trodde nästan att det var till en 9000) och de slog upp det riktiga, det är bra service skulle jag säga, hade varit trist att behöva betala för en nyckel som inte ens går till min bil...

    /U

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Tänkte väcka lite liv i tråden för er som fortfarande inte fått tag på sändare till 9-3 MY03-.
    Maptun har fått in ett mindre parti sändare. Beställde nya tändstift i söndags, och beställde på skoj en sändare. Hämtade ut grejorna idag. Dom hade tydligen fått en leverans under måndagen. Så nu har jag 3st sprillan nya nycklar med sändare. Dock en som inte är programmerad, men det är ju det minsta bekymret. Kostade 545:- med STCS rabatt.
    Mvh/Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Hej.

    Saab här i Varberg har fått in nya sändare. Det borde finnas hos andra Saab återförsäljare med då.

  5. #65
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Även i SAAB handlaren i Halmstad har fått in 9-3 fjärrsändare. Betydligt billigare än MT. Jag har bokat upp 2st där & skall enligt uppgift få betala 410kr/st inkl inkodning, utan prut eller annan rabattering.

    Anabil i Trollhättan har också fått hem, de vill ha 430kr/st + inkodning vilket jag har för mig de tog 200kr för. Där kan man dock få lite STCS rabatt.

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    11

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Hej, jag har liknande problem som er andra i tråden. Köpte en Saab 93 SS -04 och fick bara en nyckel till. Läst här på forumet hur dyrt det blir om båda nycklarna försvinner så vill få tag i en reserv. Var vänder jag mig? Jag bor i Linköping. Tar det fortfarande flera månader att få detta ordnat?

    Jag har inte "nyckelkortet". Det jag vill är alltså att ha en kopia på den jag har nu, med alla funktioner, så som fjärröppning och den fysiska metallnyckeln.

    Kontaktade maptun, de ville ha 1715 för detta. Känns dyrt, går det att ordna billigare?

    Tacksam för svar

  7. #67
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Ring runt till de olika verkstäderna på din ort som håller på med Saab och be om pris på komplett nyckel (både sändare och den skurna delen) inklusive programmering.
    Men allt mellan 1000-2000 tror jag du kommer kunna få i svar för både arbete och hårdvara.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    11

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Ring runt till de olika verkstäderna på din ort som håller på med Saab och be om pris på komplett nyckel (både sändare och den skurna delen) inklusive programmering.
    Men allt mellan 1000-2000 tror jag du kommer kunna få i svar för både arbete och hårdvara.
    Japp, tänkte de. Blir att ringa till BIVA här i Linköping, de är väl de enda Saab verkstaden i stan?

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Väcker liv i tråden med en liten undran; Kan man få nyckelämnet slipat hos vilken skomakare som helst, om det bara är en kopia som ska göras?
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  10. #70
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Citat Ursprungligen postat av KoolaVippen
    Väcker liv i tråden med en liten undran; Kan man få nyckelämnet slipat hos vilken skomakare som helst, om det bara är en kopia som ska göras?
    Ja, nyckelämne för ss finns på ebay för kanske 50-100kr inkl frakt. För mig kunde låssmeden kopiera en gammal nyckel. Sändarn inkl skal finns på saab för ca 500. Skalen på ebay är ganska hårda. Koda in nyckel kan saab eller nån av oss med tech2 på forumet göra.

    Finns og 9-3 och og 9-5 nyckel som "tomt" nyckelämne med bara metallen och det tomma skalet tro?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Precis köpt ett nyckelämne som damp ner i brevlådan igår! Funderar dock på om det "funkar" då metallen är mycket smalare än vad original är...? Det handlar om 2-3mm, en ansenlig skillnad alltså, då original är ca 10mm bred... någon som vet? :P
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  12. #72
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Mitt var identiskt lika (9-3SS) och öglan var gummerad (inte plast som jag hade trott) precis som originalet. På ebay verkade det finnas två olika modeller vad man kunde se på bilden. Kanske hade du otur och fick fel sort? Den måste nog vara helt lika!?!?

    Värt för kommande köpare att dubbelkolla! Jag köpte från en säljare som hette "furmansaab" och de verkar även ha nycklar för saab 9-5 med rätt huvud (och immo?!?) så min kanske VAR original?!?
    http://www.ebay.com/sch/furmansaab/m.ht ... ksid=p3686
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Hm, mitt nya (för smala) nyckelämne (som jag precis köpt på ebay) ser ut som den som Furmansaab säljer i denna auktion;

    http://www.ebay.com/itm/GENUINE-SAAB-9- ... 3f25255440

    Men min originalnyckel ser mer ut som detta metallstycke;

    http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-93-4-B ... bc&vxp=mtr

    Dvs breda delen av nyckeln är betydligt längre och hela metalldelen är bredare... men är ju inte så dyrt så får väl beställa en till då :-)
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  14. #74
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Vad tror ni om dessa? Någon som redan köpt?


    http://www.creatix.se/nyckelskal-ink...3-03-12/3404-0
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #75
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Såg nu att det står "(ej det mjuka originalskalet)"

    Vill man ha den hårda varianten eller är det skräp?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Jag tycker det är pinsamt dåligt av Saab att välja ett sådant känsligt nyckelskal som det är i originalversionen.

    Kopian är klart plastig men jag misstänker att den kommer hålla betydligt längre. Tycker inte heller att man behöver trycka så hårt som folk påstår. Visst, man behöver trycka hårdare än på originalnyckeln, men det är i min värld inget problem. :-)

    Bara min sida av myntet!
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

Liknande ämnen

  1. Vad är problemet? :(
    Av tiger8080 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 01:51
  2. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03
  3. Byt DI problemet kvartstår.
    Av Plude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •