Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    14

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Beställde själv en extra nyckel till min Saab 9-5 -05 i måndags den 19/6 och hämtade samt fick den programerad idag torsdag 23/6 på Saab i Smista, Stockholm. 2-3 dagars leveranstid enligt utlovat vid beställning. Känns konstigt att det inte skulle fungera någon annan stans då det borde vara samma leverantör!? Vad jag vet så är det väl även samma modell av nyckel.

  2. #22
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Jag kan tänka mig att köra från GBG till Sthlm bara för en extra nyckel... kanske ska slå en signal till Saab i Smista.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Nycklarna kommer ju rimligtvis från samma källa....
    Fredrik J

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    14

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Jag förstår dig, då man blir lite nervös med endast 1st nyckel samt vetskapen om att det blir riktigt dyrt om den kommer bort. Dock inte säker på om nyckeln är samma till 9-3 då jag vet att den är annorlunda från 9-5 på senare modell. Dock värt att höra med dem då det gissningsvis är samma leverantör för båda nycklarna.

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Det är inte så då att för att tillverkaren av nycklar ska börja tillverka dem så behövs ett visst antal beställningar innan de kan köra igång.
    Gissningsvis måste ju reservdelsbolaget köpa in ett visst antal nycklar för att leverantören ska tillverka dem.
    Tidigare köpte både biltillverkaren och reservdelsbolaget, då var det ju inget större problem att tillverka en liten mängd för att skicka till reservdelsbolaget.

    Lika så vill ju reservdelslagret inte köpa in flera 100 extra nycklar som blir liggandes över en längre tid, att lagerhålla saker är ju en kostnad.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Det verkar inte som att nycklarna kommer från samma källa eftersom "oberoende" SAAB-verkstäder kan fixa fram både nycklar och Twice(?)-enheter.

    Jag tror han sa att de beställde direkt från Trollhättan. (Eller så var det tvärt om, att de inte beställde från Trollhättan utan från annat håll (Nyköping?)).

    Det var hursomhelst inget problem att få fram nycklar.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Direkt från trollhättan var det nog inte. All reservdelshantering sköts från nyköping.
    Fredrik J

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Var i Kontakt med mechanum i Göteborg. Det går utmärkt att beställa en nyckel, då via Nyköping med fjärren är restad sen en tid. Tack gode gud för att man har en oprogrammerad liggandes.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Men om man har en gammal fjärr så borde den väl gå att programera om! När man köper en ny nyckel så tar de ju de gamla nycklarna också och programmerar om dem.
    Detta för att hindra att någon som kommer över en ev bortkommen nyckel inte skall kunna larma av bilen och starta den.
    Är det någon som vet VARFÖR det inte skulle gå så förklara gärna för mig!
    Är jag helt galet på det?
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Men om man har en gammal fjärr så borde den väl gå att programera om! När man köper en ny nyckel så tar de ju de gamla nycklarna också och programmerar om dem.
    Detta för att hindra att någon som kommer över en ev bortkommen nyckel inte skall kunna larma av bilen och starta den.
    Är jag helt galet på det?
    Nää, det är helt rätt. Rent teoretiskt så kan du programmera in en transponder till att låsa upp flera bilar.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Var i Kontakt med mechanum i Göteborg. Det går utmärkt att beställa en nyckel, då via Nyköping med fjärren är restad sen en tid. Tack gode gud för att man har en oprogrammerad liggandes.
    Menar du den äldre typen av nyckel med separat fjärr? Varför vill man ha en sån när det finns en nyare med fjärren inbyggd. Den nya passar alla årsmodeller.
    Fredrik J

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Även jag fick besked för någon vecka sedan att sändarna var restade.
    Köpte beggad bil på Svenska bil i Akalla för några månader sedan. Reservnyckeln var dock helt kass. Såg ut som en hund hade tuggat på den. Detta påpekades och säljaren lovade fixa en ny nyckel snarast.
    När sedan nyckeln skulle hämtas ut var det just bara nyckeln. Alltså inte med sändaren.
    Jag blir vansinnig, och kräver att dom gör sitt yttersta för att ordna fram sändaren.
    Nu efter en dryg vecka så ringer dom och meddelar att sändaren kommit, och att jag är välkommen på fredag för kodning.
    Hur dom har fixat fram en ny sändare har jag ingen aning om?
    Men ett tips till er som behöver en ny är ju att kika på typ lagabasen.
    Sist jag kollade fanns det en till salu på någon skrot längre upp i landet. Kostade någonstans mellan 6-700:-
    Kan ju vara värt att kolla upp iaf. Dom kodas ju bara om till den bilen som den ska användas till, så det kan ju dyka upp fräscha begagnade sändare.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Alltså själva sändaren begriper jag inte varför det skall vara så svårt. Det borde ju gå att använda den som fanns i din nyckel! Öppnar man batteriluckan så kan du ju pilla ut hela sändardelen ur nyckeln!
    Och eftersom sändarna går att programera om så hade det ju räckt med att man fick tag i själva nyckelämnet, eller?

    Den typ av nyckel vi pratar om är denna (i mitt fall)!

    [img]http://image.fbt.se/global/images/image.php?srcmnt/newftp/92/bil/lgnr/13193(1).jpg&width=370&height/img]
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Finns tydligen att få tag i här...............
    http://www.originalkeyless.com/2007-...try-Remote.htm

    .....men frågan är ju om man kan få dem att skicka en nyckel till Sverige, de brukar vara lite griniga med det!

    Och var skall man få nyckeln slipad? Nån som vet en låsfirma som kan slipa dessa Saabnycklar?
    Sen är det ju "bara" att åka till Saab och få dem programmerade!
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  15. #35

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Det borde vara så att om man åker till en privatägd saab återförsäljare (Finns det ens sådana som ägs av saab?) så borde underleverantören inte neka köp om den enskilda återförsäljaren med är skyldig dem pengar.

    Sen kan det onekligen vara så att nyckeltillverkaren har penga problem och kanske stoppat sin egen produktion som resultat av Saabs problem, men är det så borde det vara ett övergående problem.

    Att en man skyller detta på Saabs problem är felaktigt i mina ögon, istället borde det vara så att leverantören av nycklar är mycket intresserad av att sälja till dem som faktiskt betalar.
    9000 2.3 T16 CD -92

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Citat Ursprungligen postat av drlavey
    Det borde vara så att om man åker till en privatägd saab återförsäljare (Finns det ens sådana som ägs av saab?)
    Nej det finns det inte längre. Alla Saabåterförsäljare är självständiga bolag utan kopplingar till Saab Automobile. Ana Thn var tidigare Saabägt.
    Fredrik J

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Bilpartner Eslöv ringde i Torsdags och sade att de hade fått min nyckel så på Måndag skall jag dit och programera in den.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Kan vi då avfärda reservdelsproblem på grund av företagets finansiella situation som en myt eller åtminstone något överdrivna?
    Fredrik J

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Vet inte då det tydligen finns folk som fått vänta i månader på nycklar!
    Nivågivarna till Xenonbelysningen verkar också vara en artikel som det är problem med!
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  20. #40
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Saabnycklar restnoterade, vad är problemet?

    Var precis på Mechanum här i Mölndal och beställde nyckel denna gången (sist gång så var de restnoterade och jag tänkte kolla runt för att se om det bara var snack, men det var det ju inte).
    Så sa jag att "ja men de är väl restade så jag får väl vänta ett bra tag", men då sa snubben där att det var han inte så säker på att de var längre och trodde jag skulle kunna få en ny innan jag åker på semester om två veckor. Den som lever får se.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. Vad är problemet? :(
    Av tiger8080 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 01:51
  2. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03
  3. Byt DI problemet kvartstår.
    Av Plude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •