Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005

    Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Blir så jäkla trött. Bilen laddar dåligt igen... I två månader så har jag varit skitnöjd, laddet har legat stadigt mellan 1,3 och 1,4 bar på min steg 3 trimmade 9000 Aero. Nu har det börjat sjunka, den beter sig som om den reglerar ner p.g.a. spikningar. Ibland rusar det upp till ca 1,25 bar för att sedan gradvis sjunka till 0,7-0,8 bar. Utetemperaturen har legat runt 14-15 grader vid test. Har ryckt WG slangen och då laddar den minst 1,5 bar så det borde inte vara läckage, med ryckt MV så laddar den 0,55 bar i GLT. AFR ligger på 12:1 vid fullgas enligt bredbandslambdan. Kopplade loss slangen till luftfiltret och tog en testrepa, det gjorde ingen skillnad. Var fortsätter jag? Den röda tändkassetten är knappt ett år gammal och har inte gått tusen mil ens. Kan det vara ICn som är igenoljad? Magnetventilen eller insugstempgivaren? Har problem med larmet/startspärren, kan spänningsfall till tändningen ställa till nåt sånt här? Vet att det låter långsökt, men de båda felen kom samtidigt...

    Mvh,

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Det låter relativt likt ett klassiskt tändkassetfel. Även fast den är relativt ny kan den ju ge upp. Just att den reglerar laddtrycket så känns det som spikningar. Provat att mejsla dit nya stift?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005

    Re: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Det låter relativt likt ett klassiskt tändkassetfel. Även fast den är relativt ny kan den ju ge upp. Just att den reglerar laddtrycket så känns det som spikningar. Provat att mejsla dit nya stift?

    MVH J
    Bytte stiften igår, glömde skriva det. Håller med om att det känns som spikningar, trodde nästan att jag fått i 95 oktan, eller sämre...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Det låter relativt likt ett klassiskt tändkassetfel. Även fast den är relativt ny kan den ju ge upp. Just att den reglerar laddtrycket så känns det som spikningar. Provat att mejsla dit nya stift?

    MVH J
    Bytte stiften igår, glömde skriva det. Håller med om att det känns som spikningar, trodde nästan att jag fått i 95 oktan, eller sämre...

    Kollat igenom alla vacum-slangar? Är ju en relativt liten kostnad i förebyggande syfte om de inte är bytta. Ett luftläckage på sug/trycksidan ger ju samma fenomen. Hade du kollat felkoder?
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Hej!

    Jag vill bara slå ett slag för det faktum att yttertemperaturen spelar roll.
    Om du kan få lånat en Tech 2 så kan du se om knackregleringen är aktiv.

    Är trimmet ett "hemmagjort" eller "firmafifflat"?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005

    Re: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Jag vill bara slå ett slag för det faktum att yttertemperaturen spelar roll.
    Om du kan få lånat en Tech 2 så kan du se om knackregleringen är aktiv.

    Är trimmet ett "hemmagjort" eller "firmafifflat"?
    Jo, men den går som om det vore över 25 grader fast det är 14 -15 grader, jag har en eftermarknads IC. Ska försöka låna en Tech 2 och se om jag kan läsa ut något.

    Trimmet är hemmagjort av nån, men jag fick det att fungera riktigt bra i våras när jag justerat och fixat hårdvaran (justerade upp grundtrycket).

  7. #7
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005

    Re: Tråd nr 677 om lågt laddtryck.

    Hittade ett fel på bilen häromdagen, packningen mellan turbo och grenrör läckte. Ska sanningen fram så satt dessutom tre av fyra muttrar loss till turbon. Igår byttes packningen och jag tycker att den går bättre, temperaturen har ju vart lite lägre så det går inte riktigt att jämföra. Kan det vara så att jag hittat felet? Även om det inte är det så är jag är nöjd med att den låter bättre...

Liknande ämnen

  1. Laddtryck (lågt)
    Av sodastream365 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 18:07
  2. Lågt laddtryck
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •