Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Lite olika problem 95 aero ´02

  1. #1

    Lite olika problem 95 aero ´02

    Hej Alla goda SAAB ägare-

    Jag har en 95 aero ´02 med lite små problem men dom är j...... störende.

    1. Dörran på passager sidan är j...... trög och iblandt gir den ett "knak" ifrån sig när den stängs. inte när den öppnas. Jag har haft detta problem för vart den vart trög och då bara smörjade jag upp dom rörliga delar men då har den inte kommit med "knak" ljudet, vad kan detta bero på?

    2. När jag kör på motorvägs hastighet typ 100km/t och växlar från 5:an till 3:an och gir fullt gas pådrag, kommar der en skramlande ljud, jag vill mena att det kommar från vänstra sida rundt framhjulet, men kan ej säga detta med säkerhet, jag får även for en kort stund ljus i "check engine" lampan på instrument panelen. denna släks dock efter ett par sekunder igen efter jag har släpt gasen, när jag startar bil får jag inga felmeddlan bara "check ok"
    Hoppas där är någon där ute där kan hjälpa mig för jag är verkligen glad vid min bil......
    Mvh Per Pedersen
    Saab 9-5 aero 2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Lite olika problem 95 aero ´02

    Ang. dörren så är det vanligt på 9-5 att den är trög att stänga ordentligt, är det det du menar eller är dörren seg i allmänhet?

    Se till att få felkoden utläst, den finns lagrad i bilens ECU tills den nollats med diagnosverktyg eller genom att man gjort bilen strömlös. Det är inte så att CE lampan blinkar? För i så fall är det misständningar och ingen felkod finns att läsa ut.
    Det skramlande ljudet skulle kunna vara relaterat till turbon om du stämplar fullt på 3an, då laddar den på duktigt, men den sitter mitt framför motorn inte på vänster sida... Skulle väll egentligen kunna vara någon hasplåt under bilen som inte sitter ordentligt heller, jag spekulerar bara nu.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3

    Re: Lite olika problem 95 aero ´02

    A
    Citat Ursprungligen postat av ekon
    Ang. dörren så är det vanligt på 9-5 att den är trög att stänga ordentligt, är det det du menar eller är dörren seg i allmänhet?
    Dörran är inte seg i almindelighet om jag samlignar den med förasidan, som jag bara ska gi ett lite "putt" och den stängar sig, gör jag så med passagerdörran kommar den inte långt jag måste följa den med handen hela vägen tills den är stängt. Grunden till att jag vet det är något problem med den är att den kommar med den "knäck" ljud straks innan den stängs i låset altså dom sidsta 20 cm innan den tar i låset i dörr hålet.


    Jag har svårt att tro att det är turbo där er felet då det bara händer på 3:an växel, men åt andra handen kan det passa då jag tappar allt ork i bilan tills jag släppar gasen för ett par sek och sen kan jag mata på igen. Någon hasplåt kan det inte vara da jag har plockat bort dom för rep.
    Jag har en mistanka om det är möjligt att det kan vara växel lådan/kopling eller om det kan vara en sliten drivknut.
    Saab 9-5 aero 2002

Liknande ämnen

  1. Feedback på lite olika leverantörer
    Av andy9041 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 22:54
  2. og900. Lite olika problem och funderingar, bla CE
    Av LowFlow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 03:07
  3. Fråga ang 9-5 aero med steg 3 trim, lite problem
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 10:16
  4. Lite olika elfel 9000 cse -96
    Av Wallborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •