Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

  1. #1

    Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Hej, har precis införskaffat mig min första bil och kan inte så mycket om bilar. Har en kompis med likadan bil som har en apparat som läser av felkoder och på denna fick vi fram felkod 1312. Vad innebär detta? är det farligt att köra med bilen? bör det fixas så snabbt som möjligt?

    Om något måst bytas eller om den måste in på verkstan, vad skulle detta kosta? vad kostar delarna om man behöver köpa hem dem?

  2. #2
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6593

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Tommmmyy
    Hej, har precis införskaffat mig min första bil och kan inte så mycket om bilar. Har en kompis med likadan bil som har en apparat som läser av felkoder och på denna fick vi fram felkod 1312. Vad innebär detta? är det farligt att köra med bilen? bör det fixas så snabbt som möjligt?

    Om något måst bytas eller om den måste in på verkstan, vad skulle detta kosta? vad kostar delarna om man behöver köpa hem dem?


    bytt tändstift på sistonde?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  3. #3

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av Tommmmyy
    Hej, har precis införskaffat mig min första bil och kan inte så mycket om bilar. Har en kompis med likadan bil som har en apparat som läser av felkoder och på denna fick vi fram felkod 1312. Vad innebär detta? är det farligt att köra med bilen? bör det fixas så snabbt som möjligt?

    Om något måst bytas eller om den måste in på verkstan, vad skulle detta kosta? vad kostar delarna om man behöver köpa hem dem?


    bytt tändstift på sistonde?
    Köpte bilen för 3 dagar sedan. vet inte om de har bytt dem på ett tag. de servade den ganska nyss innan jag köpte den, fast inte på verkstad utan det var en mekaniker/kompis till dem som gjorde det.Jag hörde av någon annan att det kan vara tändstifften. är det R-tändstift eller vanliga tändstift då? och vad kostar dessa per st?

  4. #4
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6593

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    vad har du för motor?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Standard 2,0t eller 2,3t = NGK BCPR6ES-11
    Biopower = NGK BCPR7ES-11
    Aero = NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10(7or kan vara svåra att hitta)

    Är bilen en trimmad 2,0t eller 2,3t så rekomenderas NGK BCPR7ES-11

    Troligast är dock dålig DI kassett.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Standard 2,0t eller 2,3t = NGK BCPR6ES-11
    Biopower = NGK BCPR7ES-11
    Aero = NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10(7or kan vara svåra att hitta)

    Är bilen en trimmad 2,0t eller 2,3t så rekomenderas NGK BCPR7ES-11

    Troligast är dock dålig DI kassett.
    Vad kostar en ny DI-kassett? och vilken verkstad i göteborg är billigast om man ska sätta in den? är det lätt att göra det själv?

    Sedan undrar jag om DI-kassetten bör bytas så fort som möjligt? Lite ont om pengar just nu.

    Bilen är en otrimmad 2.0t på 149hk. Jag funderar på att chippa den.

    Kan tillägga att, jag vet inte om det är placebo. Men jag tycker bilen går lite,lite ryckigt på låga varv. Vet dock inte om den ska vara så, då jag bara kört min egna saab. Sedan så tycker jag den är lite segstartad. från att man vrir på nyckeln så tar bilen 3-5 sekunder att starta medans min polares 9-5 99a tar 1-2sekunder.

    Bränsleinsprutning och pump byttes 08a. en helt ny turbo sattes in 2010, xeonljus sattes in ganska nyss också. men vet inte vilket år.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Tändkasett (DI) kostar ca 2700kr och bytet gör man själv (enklast man kan byta på bilen typ).
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  8. #8

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av ekon
    Tändkasett (DI) kostar ca 2700kr och bytet gör man själv (enklast man kan byta på bilen typ).
    Vad bör man tänka på om man köper en begagnad? är det värt att köpa en begagnad? Hur är man säker på om det är DI-kassetten? tråkigt att lägga så mycket pengar på den, om det inte är den det är fel på.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Tjena!

    Jag har en Tändkasset du kan få låna och testa med om du vill, den VET jag fungerar.
    Vi bor ju i samma stad så det borde va smidigt att testa iaf, så vet du om det är värt att köpa en ny

    Ring/sms:a/ skicka röksignaler på 0761470988

    /John
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    128

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Kan, som nämnts, vara DI:n som är på väg att ge upp. Men det kan ha andra orsaker också. Om du har tur är det bara stiften som är dåliga.

    Jag hade P1334 som är samma fel men på andra cylindrar. Vid inspektion av tändstiften var ett av dem sotigare än de andra. Luktade också bensin när jag lossade det stiftet. Jag drog slutsatsen att det var en spridare som inte stängde ordentligt vilket fick till följd att en cylinder gick fett. Andra symtom var ökad bränsleförbrukning (ca en dl mer per mil än förut). Att det luktade bensin vid start om bilen stått ett tag och att man fick mala en stund med startmotorn (bränsletrycket borta eftersom det stått och läckt ner i en av cylindrarna). I övrigt gick bilen som vanligt. Möjligen något ryckigt på låga varv när den var kall.

    Bytte två (lyckades ha sönder dem vi demonteringen) och ultraljudstvättade de andra två. Nu är symtomen borta.

    Nu bytte jag även DI när jag ändå höll på, så jag är inte 100 på att det var spridarna. Men i min värld är i.a.f. symtomen logiska.

  11. #11

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Tjena!

    Jag har en Tändkasset du kan få låna och testa med om du vill, den VET jag fungerar.
    Vi bor ju i samma stad så det borde va smidigt att testa iaf, så vet du om det är värt att köpa en ny

    Ring/sms:a/ skicka röksignaler på 0761470988

    /John
    Grejen är att jag märker först efter 1-3 dagar innan checkengine lampan kommer tillbaka. så att det går ju inte bara att låna den en snabbis. snackar du om den som sitter i din bruksbil, eller snackar du om en som du har över?

  12. #12

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Kan, som nämnts, vara DI:n som är på väg att ge upp. Men det kan ha andra orsaker också. Om du har tur är det bara stiften som är dåliga.

    Jag hade P1334 som är samma fel men på andra cylindrar. Vid inspektion av tändstiften var ett av dem sotigare än de andra. Luktade också bensin när jag lossade det stiftet. Jag drog slutsatsen att det var en spridare som inte stängde ordentligt vilket fick till följd att en cylinder gick fett. Andra symtom var ökad bränsleförbrukning (ca en dl mer per mil än förut). Att det luktade bensin vid start om bilen stått ett tag och att man fick mala en stund med startmotorn (bränsletrycket borta eftersom det stått och läckt ner i en av cylindrarna). I övrigt gick bilen som vanligt. Möjligen något ryckigt på låga varv när den var kall.

    Bytte två (lyckades ha sönder dem vi demonteringen) och ultraljudstvättade de andra två. Nu är symtomen borta.

    Nu bytte jag även DI när jag ändå höll på, så jag är inte 100 på att det var spridarna. Men i min värld är i.a.f. symtomen logiska.
    låter som samma symptom för mig, men hur läckte det in bensin i en cylinder när den var av? har det med tändstiften att göra, eller har det med spridaren att göra? som jag för övrigt inte har någon aning om vad det är. bytte du spridaren eller löste det sig utan att du bytte den?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Tommmmyy
    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Tjena!

    Jag har en Tändkasset du kan få låna och testa med om du vill, den VET jag fungerar.
    Vi bor ju i samma stad så det borde va smidigt att testa iaf, så vet du om det är värt att köpa en ny

    Ring/sms:a/ skicka röksignaler på 0761470988

    /John
    Grejen är att jag märker först efter 1-3 dagar innan checkengine lampan kommer tillbaka. så att det går ju inte bara att låna den en snabbis. snackar du om den som sitter i din bruksbil, eller snackar du om en som du har över?
    Jag har en extra som jag vet fungerar som du kan låna en stund.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  14. #14

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Citat Ursprungligen postat av Tommmmyy

    Grejen är att jag märker först efter 1-3 dagar innan checkengine lampan kommer tillbaka. så att det går ju inte bara att låna den en snabbis. snackar du om den som sitter i din bruksbil, eller snackar du om en som du har över?
    Jag har en extra som jag vet fungerar som du kan låna en stund.

    /J
    Okej, och om det funkar så skulle jag kanske kunna köpa den för en peng? bilen ska in på service på tisdag och där ska de byta tändstift. Men om inte det funkar så har jag sparat ditt nummer. Tack på förhand.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    128

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Tommmmyy
    låter som samma symptom för mig, men hur läckte det in bensin i en cylinder när den var av? har det med tändstiften att göra, eller har det med spridaren att göra? som jag för övrigt inte har någon aning om vad det är. bytte du spridaren eller löste det sig utan att du bytte den?
    Spridarna är mekaniska ventiler som styrs elektriskt. Styrboxen öppnar och stänger dem för att spruta in bränsle i cylindern vid rätt tillfälle. Eftersom de är mekaniska så kan skit eller mekaniska fel göra att de inte stänger ordentligt vilket gör att de börjar läcka (läcker ju då även om bilen är avstängd så länge som det finns tryck i systemet).



    Tog loss alla fyra och tänkte mig ultraljudstvätta dem. Men jag var lite ovarsam och hade sönder två (sitter en bräcklig plastbricka längst ut på dem som sprack). Så jag åkte på att köpa två nya. De två som inte gick sönder körde jag ett antal timmar i tvätten innan jag satte tillbaka dem (lossnade bra mycket skit fast de såg hyffsat rena ut när jag började).

    Har faktiskt ingen koll på om den felande spridaren var en av de som gick sönder och byttes ut. De gick sönder när jag redan tagit loss dem och skulle plocka av de gamla o-ringarna.

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Det heter insprutningsventil , spridare sitter det på dieslar och direktinsprutade motorer , bara ett litet förtydligande
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    128

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det heter insprutningsventil , spridare sitter det på dieslar och direktinsprutade motorer , bara ett litet förtydligande
    Då lärde jag mig något nytt. Trodde det var två namn på samma sak? På engelska gör man i.a.f. (vad jag vet) ingen skillnad utan kallar det fuel injector både när det gäller direktinsprutning och insprutning i insuget?

    Tittar man runt så verkar samma reservdel kallas spridare resp. insprutningsventil, beroende på var man tittar.

  18. #18

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Citat Ursprungligen postat av Tommmmyy
    låter som samma symptom för mig, men hur läckte det in bensin i en cylinder när den var av? har det med tändstiften att göra, eller har det med spridaren att göra? som jag för övrigt inte har någon aning om vad det är. bytte du spridaren eller löste det sig utan att du bytte den?
    Spridarna är mekaniska ventiler som styrs elektriskt. Styrboxen öppnar och stänger dem för att spruta in bränsle i cylindern vid rätt tillfälle. Eftersom de är mekaniska så kan skit eller mekaniska fel göra att de inte stänger ordentligt vilket gör att de börjar läcka (läcker ju då även om bilen är avstängd så länge som det finns tryck i systemet).



    Tog loss alla fyra och tänkte mig ultraljudstvätta dem. Men jag var lite ovarsam och hade sönder två (sitter en bräcklig plastbricka längst ut på dem som sprack). Så jag åkte på att köpa två nya. De två som inte gick sönder körde jag ett antal timmar i tvätten innan jag satte tillbaka dem (lossnade bra mycket skit fast de såg hyffsat rena ut när jag började).

    Har faktiskt ingen koll på om den felande spridaren var en av de som gick sönder och byttes ut. De gick sönder när jag redan tagit loss dem och skulle plocka av de gamla o-ringarna.
    Så detta kan vara orsaken till seg start? är dessa svåra att byta själv? och är det en per cylinder osm behövs? läste att de går att köpa begagnade för ca 500kr st. vad är ultraljudstvätt?

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Felkoder för låg signalnivå från tändkassetten har inte med bränslespridarna att göra!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    128

    Re: Felkod p1312 Saab 9-5 linaer kombi 03

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Felkoder för låg signalnivå från tändkassetten har inte med bränslespridarna att göra!
    Felkoden kan enl. WIS bero på sotiga stift ("Felkoden sätts vanligtvis p g a sot på tändstiften"). Kan inte en läckande spridare orsaka att en cylinder går fett och stiftet blir sotigt?

    I mitt fall var fyrans stift helt nedsotat. Och det stank bensin när jag lossade stiftet. Som jag skrev är jag inte 100 på att det var spridaren, men det verkar väl inte helt orimligt?

    Borstade f.ö. rent stiftet första gången jag fick felkoden. Tog ungefär en vecka innan den kom tillbaka och då var stiftet lika sotigt igen.

    Men, ja. Falerande DI-kasett verkar onekligen vara den vanligaste orsaken. Så att testa en felfri kasett för att se om problemet försvinner är naturligtvis en bra idé.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •