Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med min 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Problem med min 9000

    Hej! Har en 9000 cd från 1990.

    Mitt problem med bilen är att den under vinter tid är i princip omöjlig att starta utan startgas. Men om man lyckas starta den och den är normalt varm så går den alldeles utmärkt! Bilen uppför sig också konstigt nu på sommaren men startar däremot direkt! Felet märker man först när bilen har blivit halvvarm alltså att temp mätaren står mellan kall och normal. Det som händer då är att den gärna stannar alltså tjuvdör eller börjar bluddra och till och med ibland gå på tre cylindrar för att sedan komma tillbaka på alla fyra två sek senare.. På vintern är den som sagt mycket svår att starta men den är också svår att kunna hålla igång ända tills den är normal varm då den fungerar super bra!

    Hoppas någon har nått förslag!!!

    Hälsningar Mattias!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Problem med min 9000

    Det finns en tempgivare i topplocket tror jag (osäker på hur det ser ut på långmotor), kontrollmät och byt. Kall motor 2500-3000 Ohm, varm motor 320 Ohm.
    Kan också vara luftmassemätaren som spökar vet inte om den går att mäta, men prova byta den.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Re: Problem med min 9000

    Tempgivaren är bytt precis och lmm har jag provat 2 st olika utan nått annat resultat än vad jag har nu tyvärr! Har bytt tänddelar också, såsom tändstift, kablar, rotor och födelarlock... Jätte tacksam för svar och andra förslag!!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  4. #4
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: Problem med min 9000

    vad är det för motor? 2.3 eller 2.0?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Problem med min 9000

    Betar 100 spänn på att de är lambdan som gett upp...
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Problem med min 9000

    Är de en 2,0 så kan de va kallstartsventilen uppe på insuget som kärvar. Och då får den för lite soppa för å orka starta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Re: Problem med min 9000

    Hej!

    Motorn är en 2,0 och har gått dryga 30000 mil...

    Okej, kan man mäta om lambdan fungerar på något vis eller är det bara till att byta?
    Det som gör mig fundersam är varför den går så otroligt bra när den är varm.. Och inte när den är mellan normal och kall..! Vad exakt är det Lambdasonden styr? Har den något med bränsle eller tändning att göra?

    Jobbar kallstartsventilen hela tiden ända tills motorn är normal varm eller är den bara i start ögonblicket? För på vintern när den är så svårstartad så blir stiften rejält blöta!

    Tack för alla svar!!!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Problem med min 9000

    Kallstartsventilen kan ha kärvat ihop och inte tätar ordentligt.
    Givaren mellan 1;an o 2;ans insugsrör är med och styr detta samt talar om för bränslestyrningen när lambdasonden ska kopplas på.
    Är lambdan slut så funkar inte de 2 sakerna ovan som de ska på gamla LH-jetronicbilar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Re: Problem med min 9000

    Uppdatering på vad som hänt!

    Har bytt lambda sond utan någon vidare framgång.. Bilen bluddrar fortfarande när motorn är mellan kall och varm samt tjuvstannar även. Kallstarts ventilen borde väll inte ha och göra något med driften när tempen är mellan kall och varm eller har jag fel?!
    Kan tändspole påverka på något vis?

    Idag har det ösregnat hela dagen och när jag kommer ut för att starta bilen så vill den först inte starta.. Andra startförsöket går den igång men direkt jag nuddar gas pedalen så tjuvstannar den. Eller så bluddrar den riktigt mycket tills den dör..! Rör jag inte gasen så gick den ganska bra men bluddrar till ibland.. När bilen väl blev varm så går den alldeles utmärkt! Konstigt nog.

    Nån som har förslag?

    Hälsningar Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Re: Problem med min 9000

    Äntligen! Bilen fungerar äntligen alldeles utmärkt!

    Började med att byta tändspole och tändmodul utan någon som helst framgång! Tänkte då att det endast kunde finnas en enda sak kvar att byta och det var Data boxen. Åkte till skroten och fixade en ny och kopplade in den och bilen startar och går bra! Inga bluddringar, inga tjuvstopp utan den går fin fint på tomgång! Imorrn blir det definitivt en riktigt lång tur efter olja och div filter är bytta!

    Tack för all hjälp!

    Hälsningar Mattias!!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

Liknande ämnen

  1. Problem med ACn 9000 CD -92
    Av K.Andersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 00:11
  2. ABS-problem 9000 CSE -96
    Av Andreas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •