Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

  1. #1

    Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Hej!

    Jag har precis köpt en Saab 9-5 2,0t -98 och har börjat fundera på att kanske chipa den för att få ner bränsleförbrukningen. Men jag skulle vilja vet lite mer vad det innebär att chipa, är det egentligen bra för bilen och hur mycket gör det egentligen för bränsleförbrukningen? Finns det olika sätt att chipa på?

    Snälla hjälp mej någon som har bra koll på det här!

    Mvh // Jonte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Trimföretagen brukar ju ange hur mycket man kan minska sin förbrukning. Det handlar inte om mycket, 1-10% Man brukar ju främst chippa för att få mer effekt och på din kan du få 50 hk till på Steg 1.
    chippa innebär i grova drag att man byter data i styrboxen så att turbon laddar mer och så att bränslet antänds tidigare i cylindern s.k förtändning.

    Till SAAB finns det bara ett sätt att chippa och det är att byta styrboxen mot en trimfirmas.
    Man kan även trimma/mappa själv för en rimlig peng men det kräver mycket mer kunskap inom ämnet.

    Nackdelarna med chippning är väl i så fall slitage men det är så lite skillnad att man inte ska oroa sig för det. Vad som spelar större roll för slitage på en bil är körstilen.

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Citat Ursprungligen postat av Krogis
    Nackdelarna med chippning är väl i så fall slitage men det är så lite skillnad att man inte ska oroa sig för det.
    Man ska ju kanske tillägga att kopplingen är i farozonen då man nog ganska lätt kan köra slut på den med det ökade vridmomentet ett steg 1 ger!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Nu är det lite överkurs här, men vad man kan göra är att bara ändra tändkurvan, och kanske göra liiiite, lite på max begärd luftmassa. Då bör bränsleförbrukningen komma ned några procent utan att det är någon risk att du gasar sönder koppling eller transmission.

    Detta kan någon med T7 suite göra åt dig för en rimlig peng. Tala om var du bor.

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Om syftet med trimningen bara är att få ner bränsleförbrukningen så är det nog pengar i sjön. MapTun tar 6495 kr för ett steg 1 till din bil, så du kan ju själv räkna ut hur länge du måste ha bilen för att det ska löna sig, vilket det förmodligen aldrig kommer att göra eftersom du, liksom så många andra, gärna får en tyngre högerfot (och då menar jag inte till bromspedalen )
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Vi hade en diskussion om det här ganska nyligen och då kom vi väl egentligen inte fram till mer än att betala några tusenlappar för att spara ett par kronor om dagen inte rent ekonomiskt var så fördelaktigt.

    viewtopic.php?f=3&t=303879&p=2080124&hilit

    Om man däremot får mjukvaruändringen gratis så är det ju en annan femma.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Tack för alla bra svar!
    Alltså Självklart skulle det ju vara kul med några extra hästkrafter också.
    Hade en 9-5 kombi tidigare som hade steg ett chip och den var betydligt mycket roligare att köra.
    Jag bor i Skellefteå, Är det inte någon av er som bor här eller har någon kontakt här uppe som kan hjälpa mej att fixa ett steg ett chip till ett rimligt pris. Jag hade hoppats på att klara mej under 3000kr. Jag har kollat runt lite olika hemsidor och en del ligger faktiskt under 3000kr men då måste jag nog åka ner till Stockholm för att få det gjort.

    // Jonte

  8. #8

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Mioh: Vart skulle jag kunna få mjukvaruändringen gratis? Det lät ju som en grymt bra deal :P haha

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Citat Ursprungligen postat av Jonte88
    Mioh: Vart skulle jag kunna få mjukvaruändringen gratis? Det lät ju som en grymt bra deal :P haha
    Vi börjar bli en del som har möjlighet att trimma bilar hemma med hjälp av datorn och några andra prylar. Vi här på forumet är ganska vänliga av oss, så om det är någon i närheten av där du bor så kan han eller hon säkert ordna det åt dig.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Det skulle ju vara kanon! Jag kan ju självklart tänka mej att åka en bit för att få det gjort men det vore ju bra om det var någonstans här uppe i norr. I och för sig så ska jag ner till stockholm med bilen i början på juli om det finns någon där som kan hjälpa mej. Hur lång tid tar det?

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    En timme, en och en halv kanske. Man måste ju ta ut din styrbox och modifiera den lite så att man kan läsa och skriva till den, läsa ur programmet så man får fram VSS-koden, alltså koden för din startspärr, lägga in den koden i en annan mjukvara, alltså trimmjukvaran, flasha boxen, alltså lägga in mjukvaran, montera, klart!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Okej men det var ju inte alls så farligt lång tid. Blir det på ungefär samma sätt som om map tun skulle göra det? Dom kan väl inte ta ca 6500kr för bara en timmes jobb? :S Hoppas att det finns någon här uppe som kan hjälpa mej med det där. Kostar det någonting för er att göra det?
    Är det någon i norra Sverige som har möjlighet att hjälpa mej med ett mjukvarutrim så får ni hemskt gärna höra av er

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Map Tun tar betalt för utvecklingskostnader, lokalhyra, maskinkostnader, kundsupport mm mm. Dessutom så lämnar de garantier som inte är helt gratis att bevilja kan jag tro.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    TA NU i BEAKTNING, inte för att klanka ner på hemmafixare, men jag hade då gärna velat ha feedback om den personen som trimmar av andra som fått sina bilar trimmade.
    Oxå kanske av nån firma representant från en välkänd saab trimfirma som säger hans program är SAFE, om det nu förekommer i rent konkurrens syfte, el andra bra mjukvarukillar!

    Dock tillägga, att även proffsen har sabbat kundbilar. Men ett 10år gammalt program som fortfarande säljs av samma firma med bra feedback och kanske alla buggar klara!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    TA NU i BEAKTNING, inte för att klanka ner på hemmafixare, men jag hade då gärna velat ha feedback om den personen som trimmar av andra som fått sina bilar trimmade.
    Oxå kanske av nån firma representant från en välkänd saab trimfirma som säger hans program är SAFE, om det nu förekommer i rent konkurrens syfte, el andra bra mjukvarukillar!

    Dock tillägga, att även proffsen har sabbat kundbilar. Men ett 10år gammalt program som fortfarande säljs av samma firma med bra feedback och kanske alla buggar klara!
    Nu är det ju inte så att alla med T7 suite sitter hemma och hittar på egna program. Det finns ju en hel del utprovade och färdiga mappar att tillgå, samt "Wizards" i programmet för att ställa in effekten.

  16. #16
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Absolut har inte sagt annat, men det e ju upp till var och en att få ett program gratis av en kille el köpa ett "utprovat" program där man själv vet vilket program man får.
    En kopia kan man säga är maptun men i själva verket är tydligen farliga aeroligan program!

    Som sagt upp till var och en med tillit och risk, dock alltid haveririsk när man trimmar!

    Nog om halvt Offtopic för min del!


    nu tar jag en whisky
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #17

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Tänkte bara kolla om där är någon i Skåne som är dukyig på detta, och hade kunnat hjälpa mig någon gång?

    Självklart utlovas en slant till den som gör det isf!
    SAAB 9-5 2.3t -98 aka Blueberry!

  18. #18

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Självklart ska man vara aktsam med vem som skruvar i din bil. Men jag känner då att jag absolut kan chansa om det är någon som verkar kunnig och som har gjort det många gånger tidigare. Kan man få ner bränsleförbrukningen med några procent plus att få några extra hästar under huven för en billig peng så skulle det kännas grymt! Lite måste man väl våga chansa här i livet :P

    Som sagt är det någon i norra Sverige som kan hjälpa mej med detta så är jag grymt tacksam. Jag ska även till Stockholm i en och en halv vecka nu i början på juli, är det någon där som har möjligheten så kan även det vara intressant

  19. #19

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Det finns säkert många duktiga personer som är hejare på ettor och nollor men det finns också en anledning (förmodligen) till att firmor som Nordic,Maptun etc existerar.
    Om du hittar en hemmapulare som sänker din bränsleförbrukning med bibehållen effekt eller t.o.m ökad effekt så tar jag av hatten för honom/henne och skickar en tårta.

    Om du söker lägre bränsleförbrukning före max effekt så börja med att montera 185/60 15
    hjul och tryck i 3bar så har du minskat bränsleförbrukningen mer än vad du någonsin gör med ett hemmatrim!
    Lär dig sedan att köra Ecodrive så får du ytterligare lägre förbrukning.

    Genvägar är senvägar om man inte har en grym tur och det har man ju aldrig :-)
    Gammal SAAB gubbe från Skåne

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Hjälp mej nogon som är bra på chiptrim

    Citat Ursprungligen postat av SAAB1965
    Det finns säkert många duktiga personer som är hejare på ettor och nollor men det finns också en anledning (förmodligen) till att firmor som Nordic,Maptun etc existerar.
    Om du hittar en hemmapulare som sänker din bränsleförbrukning med bibehållen effekt eller t.o.m ökad effekt så tar jag av hatten för honom/henne och skickar en tårta.

    Om du söker lägre bränsleförbrukning före max effekt så börja med att montera 185/60 15
    hjul och tryck i 3bar så har du minskat bränsleförbrukningen mer än vad du någonsin gör med ett hemmatrim!
    Lär dig sedan att köra Ecodrive så får du ytterligare lägre förbrukning.

    Genvägar är senvägar om man inte har en grym tur och det har man ju aldrig :-)
    Anledningen till att firmor som MapTun och Nordic finns är för att det inte fanns möjlighet för oss privatpersoner att hålla på med det här förut.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att klargöra "standardfråga" om chiptrim NG9-3 B207
    Av stridspitt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 10:53
  2. har nogon haft problem med rölig kona ?
    Av alexhj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 09:06
  3. Chiptrim
    Av kombi76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 08:56
  4. Chiptrim
    Av Musse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:04
  5. Hjälp med chiptrim
    Av wrath_child i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •