Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: BMW --> Saab

  1. #1

    BMW --> Saab

    Hej alla, Jag är ny här på forumet och precis blivit Saab ägare igen.
    Senaste Saaben jag hade var en 900 83:a som jag fick ärva av min far, den funkade bra 24000 mil.

    Jag körde en BMW 320 01:a tills igår då jag bytte den jämt mot en Saab 9-3 Aero 02:a med nästan hälften så många mil på mätaren.

    Jag tycker inte man ska snacka skit om andra märken men mitt ex av min BMW var inge vidare.
    på ett år så lagades och servades den för över 50.000 och mitt ex hade alla typiska brister för modellen som var mer vanliga att man råkade ut för. Droppen var nog då på senvintern märkte att motorhuven börjat rosta ordentligt, sen var jag så jäkla trött på at bilen var helt labil, ibland ville den inte starta och ibland så startade den och då gick den som en kratta på 3 av 6 cylindrar.
    Saker som att bromskivorna fram jämt slog sig snea då man monterat nya efter bara 100 mil vande man sig med, man lärde sig att bromsa mjukare och hålla längre avstånd till framförvarande så man slapp, men ändå, det kändes inge vidare när ratten och alla lager på vägen dit vibrerade hysterisk.

    Nog om BMW'en, Hitils så är jag hur nöjd som helst med Saaben, för mig räckte det med att provsitta stolarna för att övertyga mig om ett byte, Std stolarna i BMW är pinsamt dåliga.
    Sen tänkte jag, chansen att jag skulle få en bil med mer fel än den jag hade innan oavsett vad jag valde fanns inte på kartan.

    Sen gjorde det absolut inget att Saaben var billigare i försäkring, det trodde jag aldrig.
    Jag fick även sprojtans nya sommardäck till den och iövrigt så var bilen i perfektskick, en ägare på den innan.

    Nu kan jag i princip inget alls om min bil, det tar ju en tid innan man lär sig om modellen och sen är ju alla exemplar unika.
    Har ni några tips på vad man ska tänka på? se upp med lite extra?
    att byta olja hos Saab för 8 års motorgaranti känner jag till.

    Tack!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514
    Trots att du övergivit rätt märke så antar jag att du är välkommen hit, kanske mer välkommen än mig (av naturliga själv)

    Trist att du hade strul med Bimmern, hoppas du får många trevliga mil med svenssonvagnen nu!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 740
    Hmm.. vad är det som händer med den "rätta" märke? Lite oroligt faktiskt med tanke att 2 st hälsat på nyss , en M3 av 99ans orsmodell med trasig ramlager, en 328 med Vanos engeten som rasat, har kompissar med M3 01 och 02 som hela tiden gnäller att nått gått sönder?

    Visst fins ju fel på alla bilmärke, men själva snacket om att en bilmärke ska vara överlägsen på alla sätt o vis är definitivt inkorekt.

    Sen att just dessa BMW M serie har vevaxlar som inte finns i underdimension med lagringen gör ju det hela inte bättre

    Tycker bara att man fallit offer för imigen , inget annat.

    SAABen har ju sina brister med (få man skiva om detta här? ) .


    Grattis för att du valde bil med alla synne
    CD65R

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 261
    För att försvara Bmw:s M-bilar.

    Det är så att dessa motorär är extrema, mycket värre än Bmw:s vanliga sexor. Detta leder till att de måste skötas ordenligt och servas. Tyvärr är det väldigt vanligt att just servicen sköts dåligt av yngre personer som köpt en en e36:a för att streetracea med. Det är ju i första hand dessa som har väldiga problem.

    Jag känner flera som har M-bilar precis som jag. Sköter man dem och ACCEPTERAR att de är dyra i drift...alltså servas ordentligt så är det oftast inga problem. Även om de gamla e36:orna går att få för dryga 100kkr så får man räkna med att de kostar ordentligt i drift, vilket många yngre glömmer bort.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 740
    Just det, fel bil i händerna av fel ägare. Du har inte kunnat förklara det bättre

    NHF: Men det fins ju faktiskt lite likhet med att anstränga ekonomin o köpa en nyare Aero, trimma den o suga på tumme när den gått sönder.

    En bil höjjer inte ens status, hel fel resonemang.
    Har man så bra ekonomin att man kan förverkliga sina bildrömmar, så fins det inte plats till en BMW eller SAAB där.

    Lite realistiskt ska ju man va
    CD65R

  6. #6
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 965
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    230

    Re: BMW --> Saab

    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Hej alla, Jag är ny här på forumet och precis blivit Saab ägare igen.
    Senaste Saaben jag hade var en 900 83:a som jag fick ärva av min far, den funkade bra 24000 mil.

    Jag körde en BMW 320 01:a tills igår då jag bytte den jämt mot en Saab 9-3 Aero 02:a med nästan hälften så många mil på mätaren.

    Jag tycker inte man ska snacka skit om andra märken men mitt ex av min BMW var inge vidare.
    på ett år så lagades och servades den för över 50.000 och mitt ex hade alla typiska brister för modellen som var mer vanliga att man råkade ut för. Droppen var nog då på senvintern märkte att motorhuven börjat rosta ordentligt, sen var jag så jäkla trött på at bilen var helt labil, ibland ville den inte starta och ibland så startade den och då gick den som en kratta på 3 av 6 cylindrar.
    Saker som att bromskivorna fram jämt slog sig snea då man monterat nya efter bara 100 mil vande man sig med, man lärde sig att bromsa mjukare och hålla längre avstånd till framförvarande så man slapp, men ändå, det kändes inge vidare när ratten och alla lager på vägen dit vibrerade hysterisk.

    Nog om BMW'en, Hitils så är jag hur nöjd som helst med Saaben, för mig räckte det med att provsitta stolarna för att övertyga mig om ett byte, Std stolarna i BMW är pinsamt dåliga.
    Sen tänkte jag, chansen att jag skulle få en bil med mer fel än den jag hade innan oavsett vad jag valde fanns inte på kartan.

    Sen gjorde det absolut inget att Saaben var billigare i försäkring, det trodde jag aldrig.
    Jag fick även sprojtans nya sommardäck till den och iövrigt så var bilen i perfektskick, en ägare på den innan.

    Nu kan jag i princip inget alls om min bil, det tar ju en tid innan man lär sig om modellen och sen är ju alla exemplar unika.
    Har ni några tips på vad man ska tänka på? se upp med lite extra?
    att byta olja hos Saab för 8 års motorgaranti känner jag till.

    Tack!
    Jag kör saab och jag älskar saab! Har dock polare som kör/har kört BMW.

    Bland annat:
    BMW 535 -89
    BMW 325 -94
    BMW 328 -98
    BMW M3 -98
    BMW M3 -95
    BMW 320 -05

    Alla dessa bilar har varit helt kanon förutom några småsaker som man får räkna med.

    Tror nog att du hade ett riktigt måndags ex på din beemer.

    Personligen skulle jag inte tveka på att köpa bmw, tycker dock att man får mer för pengarna när man köper saab. Precis som du skrev nyare årsmodell och hälften av milen.

    Det som talar lite mot gammla 3-serien på Bmw är dock att det känns hopplöst gammal (design mässigt sätt). Sen finns det knappt någon som inte har M optik. Och det är ju bara löjligt! Jag skrattar alltid lika gott när jag ser en 320 med M-märket på bakluckan!

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 787
    Jag har en BMW. =p
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Jag har en BMW, men den ska fan skrotas snart

    Det började med att muttern som håller remskivan lossnade, när jag hade satt dit en ny så börjar bilfan knacka, någon vipparm har gått av, mao byte av alla.

    Där blev det skrotning
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Såklart finns det dåliga exemplar av alla bilar men snitt BMW innehåller ofta mer lulllull och finesser än medelbilen och då ökar såklart riskerna för fler fel.
    Jag hörde av en BMW handlare att de nyaste BMW modellerna som kommit ut har hemska problem med elektroniken, X5, 6 och 7 serien.

    Man börjar ju dock fundera såfort man läser om en BMW som är till Salu att topplocket nyligen är planat, det verkar som att 9 av 10 bilar som behövt plana toppen är just en BMW. ;-)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 507
    Välkommen i gemenskapen!

    Min egen tolkning av BMW-SAAB är att båda är förbannat bra märken, ändock att SAABen är kostnadseffektivare och visst är komforten suvverän.
    mvh Johan Kullberg

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    845
    Personligen tycker jag det är lite att jämföra äpplen med päron när man jämför Saab och BMW. Man får mycket bil för pengarna om man väljer Saab men Saab når inte upp i samma kvalitetskänsla tycker jag men å andra sidan så betalar du mer för BMW:n. Man får vad man betalar för!

    Jag har haft ett enda fel på vår X5:a och det var att det avtagbara draget fastnade, inget annat.

    Min familj och mina föräldrar har gått från att köra Saab till BMW, orsakerna har varit :

    - Upplevd sämre kvalitet
    - Upplevd sämre service
    - Opel-fieringen

    Aldrig mer än ny Saab men gärna en sen 9000 Aero :9
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Var och kollade på BMW idag och jag förstår verkligen inte hur folk kan säga att de har bättre kvalité än någon annan bil.

    Provsatt diverse olika nya BMWs, X5ans baksäte är grymt oskönt, vissa läderklädslar ser "billiga" ut och designen är inge vidare.

    Men ta betalt kunde de göra.

    Åkte efter det till Saab, provsatt en 9-3 SS Aero cab, hehe, den hade sköna säten med eljustering åt alla håll, och de är sköna.

    Kändes inte lika plastig som de BMW jag kollade på.

    Så nu har jag gjort min jämförelse

    Ang motor ligger fortfarande BMW ljusår efter, riktigt moderna är de ju, INTE.

    De kommer väl aldrig sluta med raka sexor.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    845
    Var och en blir salig på sitt

    BMW har betydligt bättre kvalitet än just Saab i känslan i reglage, dörrar osv. BMW är sämre än Lexus i driftssäkerhet men Saab ligger ju ljusår efter Lexus i den jämförelsen.

    Saab är, var, en bra bil men är inte i samma klass som exempelvis BMW, Mercedes och Lexus. MEN Saaben kostar ju avsevärt mindre och för de pengarna för man mycket bil för pengen.

    Förstår inte hur du kan säga att BMW ligger ljusår efter avseende motorer, Saab kör väl mest med tråk fyror med turbo?

    Åk ut och jämför en 545:a mot en 2.3 Turbo eller om vi skall jämföra värstingarna M5 mot Aero så förstår du vad jag menar... Visst du får väl en handfull Saabar för priset av en M5 men det var inte priset vi diskuterade!

    Åhh... vad jag känner att jag kommer bli flamead för detta!

    Jag får nog be Autopower-killarna om hjälp
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB

    Jag får nog be Autopower-killarna om hjälp
    ErikR at your service!

    Själv så kan jag inte förstå hur folk kan tycka att BMW känns plastiga, jag kan tänka mig att jag är lite färgad, och partisk. Precis som när en Saabian (låter som babian..) provsitter en BMW så letar h*n säkert efter nåt fel, för att sedan blåsa upp det. Att skinnklädseln ser billig ut kan jag tex inte hålla med om, själv så tycker jag att det bara är asiatiska bilar som har plastigare skinn än Saab. Men det är jag det.

    Vad gäller motorerna så slår ljudet i BMWs raka 6or ljudet från Saabs turbomatade fjutt-fyror any time, oavsett hur mycket Saabarna pyser.

    Så, nu har dom två stycken att lyncha, kanske blir mindre smärtsamt då
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 107
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Vad gäller motorerna så slår ljudet i BMWs raka 6or ljudet från Saabs turbomatade fjutt-fyror any time, oavsett hur mycket Saabarna pyser.
    Enligt dig kanske, men oavsett vad det är för BMW så slår en og900 Turbo det ljudet 100 gånger om (i mina öron).

    En kompis hade btw en 520, visst låter dom skönt. Men hastighetsupplevelse vs motorljud är ungefär likadant som Saabs 2-taktare

    mvh

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    845
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Så, nu har dom två stycken att lyncha, kanske blir mindre smärtsamt då
    Delad smärta är väl dubbel smärta?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 740
    Plastiga o plastiga, känsla av bättre kvalitet osv.

    Fakta är att SAAB käns som att den är av sämre kvalitet att den är plastigare osv.

    MEN!! Glöm inte att detta är bara känsla o inget annat. Passformen i en BMW med alla plastdetaljer gör ju hela skilnaden fast det i själva värket är "platigare" en SAABen. Vad än gör inte BMW för att misnka vikten??

    Sen att säga att priset spelar ej någon roll? U are kidding?
    CD65R

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493
    Ljud och sånt är ju givetvis en smaksak. Det finns en saab som jag
    tycker låter skönt och det är og900 t16 med sitt speciella ljud.
    Men med rutan nere och fulla spjäll i en M5 3.8 så får man
    lätt gåshud.

    Håller inte med om att saab har "plastig skinninredning" det är nog
    den enda saken jag gillat inuti saabarna så är det snygga skinnstolar
    som är mkt sköna. Däremot så tycker jag även att BMW´s
    skinninredning är minst lika fin om inte finare.

    Sen att BMW är plastigare tycker inte jag iaf. Visst finns det lite plast
    här och var, men det är ju inte som på saab att hela
    instrumentpanelen består av svart hårdplast, förutom överdelen.
    9-3 SC 1,9tid -08

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    348
    Ljudet från den raka sexan tycker jag är överreklamerat.
    Sången från Alfas V6 är 100ggr skönare.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •