Hej alla, Jag är ny här på forumet och precis blivit Saab ägare igen.
Senaste Saaben jag hade var en 900 83:a som jag fick ärva av min far, den funkade bra 24000 mil.
Jag körde en BMW 320 01:a tills igår då jag bytte den jämt mot en Saab 9-3 Aero 02:a med nästan hälften så många mil på mätaren.
Jag tycker inte man ska snacka skit om andra märken men mitt ex av min BMW var inge vidare.
på ett år så lagades och servades den för över 50.000 och mitt ex hade alla typiska brister för modellen som var mer vanliga att man råkade ut för. Droppen var nog då på senvintern märkte att motorhuven börjat rosta ordentligt, sen var jag så jäkla trött på at bilen var helt labil, ibland ville den inte starta och ibland så startade den och då gick den som en kratta på 3 av 6 cylindrar.
Saker som att bromskivorna fram jämt slog sig snea då man monterat nya efter bara 100 mil vande man sig med, man lärde sig att bromsa mjukare och hålla längre avstånd till framförvarande så man slapp, men ändå, det kändes inge vidare när ratten och alla lager på vägen dit vibrerade hysterisk.
Nog om BMW'en, Hitils så är jag hur nöjd som helst med Saaben, för mig räckte det med att provsitta stolarna för att övertyga mig om ett byte, Std stolarna i BMW är pinsamt dåliga.
Sen tänkte jag, chansen att jag skulle få en bil med mer fel än den jag hade innan oavsett vad jag valde fanns inte på kartan.
Sen gjorde det absolut inget att Saaben var billigare i försäkring, det trodde jag aldrig.
Jag fick även sprojtans nya sommardäck till den och iövrigt så var bilen i perfektskick, en ägare på den innan.
Nu kan jag i princip inget alls om min bil, det tar ju en tid innan man lär sig om modellen och sen är ju alla exemplar unika.
Har ni några tips på vad man ska tänka på? se upp med lite extra?
att byta olja hos Saab för 8 års motorgaranti känner jag till.
Tack!