Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp med bensinpump byte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    5

    Hjälp med bensinpump byte

    Jahadå... Nu har man satt sig i klistret igen.
    Min bensinpump/bränslepump verkar ha lagt av, har gjort de sedvanliga kontrollerna och elen verkar iaf inte vara boven och jag hör inget ljud från pumpen när jag matar 20 säkringen.

    Tittade på diverse trådar och tänkte att jag nog skulle kunna klara av detta byte själv, tillsammans med Heynes manualen.
    Har nu plockat lossa allt och plockat ut pumphuset ur tanken.
    Det som inte framgår riktigt av alla instruktioner är att själva elpumpen ju sitter fast med hårdplaströr som värme-krympts på nippeln. Dettaa rör/slang är inte roligt att jobba med och jag själv lyckades just trasa sönder det för mig.

    Nu är det också Lördag idag så jag vetef.n vart jag skall hitta ett sånt här rör? Verkar inte som att de finns på biltema, eller? Vad heter det egentligen?
    Vet heller inte om det behövs något verktyg för att sätta på dem eller om det räcker med värmepistol (eller kanske kokvatten)

    Är det någon som vet kan hjälpa mig?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Prova det som dom som uppgraderar pumpen gör dvs, ta en slang bit som tål bränsle o tryck tex en diselslang, tål tio bar tror jag och dra fast den med slangklämmor. Ta bara bort allt av det skadade plaströret så den nya gummislangen sitter ordentligt. Slang finns på reservdelsförsäljningen hos saab o kanske på mekonomen kostar 40kr tror jag
    Mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    5

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Tack men jag tror att jag kommer fixa det. Köpte vanliga bränsleslangen på biltema och några rostfria slangklämmor.
    Var lite osäker på att ha slangklämmor i benistanken men jag hörde från annat håll att det är ganska vanligt blande dem som uppgraderar sin bensinpump.
    Sen är det väl en chansning med slangen från biltema men... Någon som provat denn? 8mm var den invändigt i alla fall och rätt tjocka armerade väggar. Och benin skall den väll tåla hoppas jag ...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Citat Ursprungligen postat av eilsys
    Köpte vanliga bränsleslangen på biltema och några rostfria slangklämmor.
    Var beredd på problem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    5

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    jasså... Dåliga erfarenheter av dessa slangar?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Även bra slangar som inte tål bensin på utsidan kommer att ställa till trubbel.
    Räkna med att det funkar någon månad, sen är det dax att byta slang igen.

    Been there, done that, se nedan...

    viewtopic.php?f=18&t=289237&p=1999778&hilit=slang+ gates#p1999778
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Den slang jag köpte på saab reservdelsförsäljning har nu suttit i ca 1,5 år utan problem
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    5

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Tack i alla fall för varningen, jag har nu införskaffat en iso 7840 A1 och A2 slang på en båtaffär i närheten (Sea Sea), den skall i alla fall enligt annan utsago vara rätt så kraftig och tålig. ISO 7840 har förvisso med att vara brandtålig att göra men den verkar klara lite av varje annat också.
    Man får hoppas att den håller för nu orkar jag inte strula mer.

    Jag såg nu förresten att det är något plastmembran som sitter längst ner på den nya pumpen från biltema och det verkar som att pumpen är fylld med någon vätska. JAg antar att edtta är något form av transportskydd och att det bara är att ta bort och tappa ur innan man sänker ner den i tanken eller?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Ja ta bort skyddet
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    5

    Re: Hjälp med bensinpump byte

    Jaha så var allt på plats och bilen rullar igen, tack så mycket för hjälpen.

    Ett tipps som inte står i någon guide om detta som rookisar som jag bör veta är att det är
    1. Himla svårt att skruva loss plastringen som håller/tätar pumpuset i tanken.
    Jag hade inga bra verktyg så jag kilade fast en ringnyckel mellan 2 av "skarvarna" på ringen och vred av bara hel..te.
    2. Det är om möjligt ännu svårare att skruva på ringen igen, dels för att det är trögt och även för att pumphuset gärna vill skruvas med ringen.
    2-3 gånger trodde jag att jag skruvat tillräckligt och tänkte "bara en gång till" för att upptäcka att den lossade lite igen och att man gott kunde skruva ett kvarts varv till.
    Effekten blev att det skvalpade ut bensin när man körde, inte så kul.

    Bra att veta för någon mer rookie kanske?
    I övrigt tycker jag det inte var så svårt, bara kladdigt. Kan gott tycka att man kan göra detta själv.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Hjälp med bensinpump byte

    jag använde en riktigt grov mejsel och en hammare till plast ringen. hammra lite på ena sidan o flytta mejsel på samma sätt som man gör när man drar fast ett hjul. knacka försiktigt bara så ringen inte spricker.
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

Liknande ämnen

  1. Hjälp med bensinpump!
    Av han540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 14:19
  2. Byte av bensinpump
    Av hbfgeneral i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 15:53
  3. Bensinpump byte.
    Av TurboColle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:11
  4. Akut hjälp bensinpump problem
    Av Aerokorven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 09:22
  5. bensinpump HJÄLP
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •