Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nyckelproblem OG9-5 -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    14

    Nyckelproblem OG9-5 -05

    Har en SAAB 9-5 -05 Vector där jag enbart har 1st nyckel. Vid byte av batteri i nyckeln så slutade den att fungera till fjärrlåset, utan får nu öppna manuellt med nyckeln.
    Hade tänkt komplettera med ytterligare 1st nyckel och undrar om det är möjligt att koda in dessa på nytt. Misstänker att man blir tvungen att byta hela styrdonet då jag tycker mig läst att man måste ha 1st fungerande nyckel.
    Menas detta då med 1st fungerande fjärr eller räcker det med 1st fungerande nyckel till tändningslåset?

    Vad är en rimlig kostnad för att byta styrdon? Går det att köpa begagnat och koppla in?

    Följdfråga om det är så att detta inte går att koda in, om det är möjligt att komplettera med en nyckel till för manuell öppning så jag i vart fall skulle ha 2st nycklar.

    Hoppas någon har möjlighet att hjälp mig med ett svar på mitt första inlägg!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Välkommen hit! Du kan starta bilen med nyckeln? Isf TROR jag att du kan programmera in nyckeln mha av Saabs diagnosverktyg Tech2, och att du då även kan köpa till och programmera in ytterligare en nyckel.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    14

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Det är inga problem att låsa/öppna bilen med låset på förardörren och inte heller några problem att starta eller köra bilen. Dock kan jag inte använda fjärren och således inte heller larmet eller öppna bagageluckan med nyckel.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Hej, när du bytt batteri i fjärren måste den kodas in eftersom bilen använder sig av engångskoder. Detta görs genom att trycka c:a fem gånger på låsknappen.
    Finns beskrivet i instruktionsboken.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    14

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Har läst i instruktionsboken och det står att jag ska kontakta Saab vid batteribyte i nyckeln. Är det så att bilen måste lämnas in för detta eller finns det något sätt att lösa det på? Går det att programera in nyckeln på nytt trots att det är den enda nyckeln?

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Såvitt jag vet måste det gras med Tech2, att trycka fem gånger på fjärren funkar för 9000, inte 9-5.
    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Jag har bytt batteri i nycklarna på min gamla Saab 9-5 -04 och det var inga problem med att använda dem efteråt. Behövdes inga tryckningar och dyl för att återprogrammera dem.
    Men jag ringde Saab idag för att jag har köpt en "ny" Saab 9-5, en 07 och det fanns bara en nyckel till den och man bör ju minst ha 2st.
    Men reservdelskillen sa att det var problem med leveranser av reservnycklar från Saab ! Han hade ett par st beställde redan som de inte fått levererat ännu
    Skulle tydligen ha med Saab.s skulder till underleverantörer att göra!
    Detta var hos Saab i Eslöv och reservdelskillen skulle kolla upp läget och återkomma under dagen men än har jag inte hört av honom.
    Nån annan som hört om detta?
    Det är ju inte utan att man håller extra hårt i sin enda nyckel nu
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    14

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Problemet löst!
    Som sagt var så var det inga problem sålänge man kunde ta sig förbi startspärren. Efter ett besök på Saab då jag beställt ytterligare en nyckel så är nu båda inkopplade och fungerar som de ska.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Skumt det här med nycklar. Vissa återförsäljare får vänta på restade nycklar och andra får på ett par dagar. Det är något som inte stämmer...
    Fredrik J

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Batteribyte på 9-5 kräver ingen åtgärd efteråt. Fungerar direkt.
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Ja, hur hänger detta ihopa? Jag var och beställde en nyckel i Onsdags och de visste inte när den skulle komma in!
    Läste också en artikel om att den mest välskötta delen av Saab var just reservdelsföretaget och att de hade inga problem med pengar samt att deras anställda fick sin lön!
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Ni som inte haft problem efter batteri bytet, hade ni fungerande fjärr funktion precis innan ni bytte batteriet? Minnet i nyckeln brukar hålla 20 min sedan tappar den datan.

    Så någon som bytt batteri där fjärrfunktionen varit död en längre tid och lyckats utan tech2 ans hjälp?

    I vilken bok står det om hur man byter batteri? Har haynes å WIS dock på kraschad dator.

    Tackar

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Batteribyte på 9-5 kräver ingen åtgärd efteråt. Fungerar direkt.
    På min 9-5 krävdes 4 tryck på fjärrkontrollen i närheten av bilen efter batteribyte.

    Varför det i instruktionsboken står att man måste lämna in nyckeln för batteribyte förstår jag inte, det är väl bara för att tjäna pengar eller nå't!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Hej där, fungerade batteriet och centrallåset precis innan du bytte batteri? Minnet håller sig en stund nämligen pga kondensatorer mm.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Nyckelproblem Saab 9-5 Vector -05

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Batteribyte på 9-5 kräver ingen åtgärd efteråt. Fungerar direkt.
    På min 9-5 krävdes 4 tryck på fjärrkontrollen i närheten av bilen efter batteribyte.

    Varför det i instruktionsboken står att man måste lämna in nyckeln för batteribyte förstår jag inte, det är väl bara för att tjäna pengar eller nå't!
    Då har man ändrat. Jag har bytt batteri i nyckeln till min -99 tre gånger vid det här laget. Byter bara och den funkar utan meck.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Nyckelproblem 9-5 -07
    Av MattA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 05:58
  2. Nyckelproblem
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 23:18
  3. Nyckelproblem
    Av Lakeflower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 19:52
  4. Nyckelproblem!
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •