Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *LÖST*

  1. #1

    Ryckig tomgång och en trasig plast grej *LÖST*

    Hej! Jag var och tankade i morse och när jag kom hem så var tomgången ryckig det liksom poffade till då och då. Jag öppnade motorhuven och tog bort den svarta plast kåpan för att titta lite och såg då att en plastgrej (vit) hade gått av mellan två slangar. Så jag undrar vad det är för en grej och om den påverkar motorgången. Tacksam för svar //David




  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    den trasiga grejern är en backventil och det är inte så konstigt att bilen rycker om den är av.


    köp en ny på saab så fungerar nog allt kanon sen!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Är inte det dära backventilen för vevhusventialtionen.?
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  4. #4

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Wow tack försnabba svar, kollade in speedparts och hitta en bild på en likadan japps det är backventilen till vevhusvent ser det ut som. Tackar igen!!

  5. #5

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Hmm undrar vart man kan hitta en sån på en lördag? Alla SAAB har ju stängt på helgerna

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    28

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Denna du menar? Är ju inte rätt backventil.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ve...8f36f6dfcb7210





    Hade alldeles nyligen samma problem som det står om i denna tråd.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...lit=backventil


    Jag fick beställa en helt ny sats med backventil+slang ner till oljefällan från saab.
    Kostar 399kr typ.
    Saab 9-5 kombi 2.3t -04

  7. #7

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Citat Ursprungligen postat av seimila
    Denna du menar? Är ju inte rätt backventil.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ve...8f36f6dfcb7210





    Hade alldeles nyligen samma problem som det står om i denna tråd.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...lit=backventil


    Jag fick beställa en helt ny sats med backventil+slang ner till oljefällan från saab.
    Kostar 399kr typ.
    Oj usch då och jag är ju ingen bilmeck direkt. är det svårt att göra själv annarsl blir det väl typ 2000 på SAAB >.< fek!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Bytte för ett tag sen, och det är enklast att komma åt underifrån. Annars går det att göra det ovanifrån men det blir bökigare.

    Mvh Greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Mm, tänkte på det nu när jag läst igenom tråden en gång till.

    Kan juh kanske vara läge o se om du har senaste vevhusventen på din bil oxo, annars kan det juh vara klokt att byta hela kittet.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Snabblösning: Gör rent så gott det går och använd lite snabbtorkande superlim på kanten där det spruckit och tryck in den igen, håll några sekunder så limmet hinner torka. Görs med fördel med varm motor så allt härdar lite snabbare
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Mm, tänkte på det nu när jag läst igenom tråden en gång till.

    Kan juh kanske vara läge o se om du har senaste vevhusventen på din bil oxo, annars kan det juh vara klokt att byta hela kittet.

    /M
    Tycker det borde vara senaste på en 08a eller? hoppas det iaf

  12. #12

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Snabblösning: Gör rent så gott det går och använd lite snabbtorkande superlim på kanten där det spruckit och tryck in den igen, håll några sekunder så limmet hinner torka. Görs med fördel med varm motor så allt härdar lite snabbare
    Tack för tipset!

    Jag ska ringa SAAB i akalla i dag där jag köpte bilen och kolla om inte re:-pris garantin tar det, det står att gummislangar inte täcks men inget om backventiler

    Men som sagt det är ju frågan om det är värt 500 spänn i självrisk då satsen kostar mindre men samtidigt så vet jag ju inte om jag fixar att byta själv heller

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Hej!

    Det är inte på gummislangssidan det har gått sönder, utan på "plaströrssidan". Plus det faktum att det är en backventil (som inte är en gummislang) som har gått sönder.

    Vad är det för en konstig garanti om gummislangar inte täcks av den??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Det är inte på gummislangssidan det har gått sönder, utan på "plaströrssidan". Plus det faktum att det är en backventil (som inte är en gummislang) som har gått sönder.

    Vad är det för en konstig garanti om gummislangar inte täcks av den??
    Jo jag ser ju att det inte är en gummislang utan en plast grej som pajjat (se rubriken)

    Den där repris garantin är en garanti för begagnade bilar som säljs på svenska bil och garantin är 1 år men det är såsom med alla andra begbils garantier att listan vad garantin inte gäller för är 5 gånger längre än dom saker den faktiskt täcker, däribland kan man läsa att den inte gäller rör och slangar och diverse andra grejjor så som slit detaljer men den säger ju ingenting om back ventiler hehe, men jag vet ju inte om dom räknar back ventilen som slit detalj eftersom den verkar gå sönder så lätt hoppas att jag förtydligade lite nu hahaha

    Länk till repris
    http://repris.svenskabil.se/_dokument/p ... illkor.pdf

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Aäg till dom att det är en backventil som påverkar avgasreningen negativt och därmed sämre eller icke godkända värden på bilprovningen
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Limmade den i väntan på byte, motorlampan tändes förut och jag undrar om den slocknar av sej självt eller om man måste åka och släcka den hos en verkstad? nån som vet för nu går ju bilen kanon igen

    PS. det var inte första gången den var limmad heller och då den gått som tjänstebil innan så tror jag att det är vanligt hederligt verkstads fusk

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Limmade den i väntan på byte, motorlampan tändes förut och jag undrar om den slocknar av sej självt eller om man måste åka och släcka den hos en verkstad? nån som vet för nu går ju bilen kanon igen

    PS. det var inte första gången den var limmad heller och då den gått som tjänstebil innan så tror jag att det är vanligt hederligt verkstads fusk
    Dra ur säkring 17 i 30 sekunder så nollar du hela styrboxen inkl ev. felaktig adaption och felkoder pga luftläckage.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *BILD FINNS*

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Limmade den i väntan på byte, motorlampan tändes förut och jag undrar om den slocknar av sej självt eller om man måste åka och släcka den hos en verkstad? nån som vet för nu går ju bilen kanon igen

    PS. det var inte första gången den var limmad heller och då den gått som tjänstebil innan så tror jag att det är vanligt hederligt verkstads fusk
    Dra ur säkring 17 i 30 sekunder så nollar du hela styrboxen inkl ev. felaktig adaption och felkoder pga luftläckage.
    Ska testa det tack för tipset!

  19. #19

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *LÖST*

    Säkring 17 is teh shitt!

    Bara hoppas på att lampan håller sej släckt nu då

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ryckig tomgång och en trasig plast grej *LÖST*

    Så det blir inga problem om man rycker denna säkring nr 17?
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Ryckig tomgång? VAd ska man göra???
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •