Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars position]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Angående den geografiska inskränktheten [Träffars position]

    Hej!
    Ja, nu undrar en del säkert hur många spadtag med mod jag behövde för att skriva det här, vilket jag iofs inte behövde, utan kör på med hjälp av min medfödda dryga sida.

    Efter årets första dagar betalade jag in min medlemsavgift i hopp om att träffa likasinnade på träffar runt om i landet. Snabbt började det dyka upp datum kors och tvärs, vilket i sig är kalas, förutsatt att man är belägen söder om södermanland, långt söderut.

    Visst, vi kan knappast få allt, men det känns lite konsekvent när det oavsett vilken träff det handlar om, är det närmare toppskiktet av medlemmarna än oss fotfolk, jag tänker på mid-sverige upp till absoluta norrland. Är det verkligen tänkt att det alltid ska vara träffar 40 - 65mil söderut från sveriges mitt, när vi har ytterligare 100mil uppåt från mitten att utnyttja?

    Shit vilken grinig jävel tänker ni, mja, njaaa det vet jag inte om jag är, men jag tänker iaf passa på att ifrågasätta hur schemat läggs och på vilka grunder det alltid är skåne/västra götaland och till vis mån småland som får alla träffar. Är jag på hal is nu när jag ifrågasätter forumets illuminati och allhärskare?

    Tacksam för svar som inte innehåller:
    "Ahme flytta ner hit då lipsill" och "du bor på fel plats". För inte kan jag tänka mig att forumets alla ~9000 medlemmar bor i trollhättan?
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Den förklaring jag fått är att träffar som faktiskt anordnats norr om Dalälven har resulterat i under 50 deltagare. Frågan är såklart om det är någon mening då. Om 90% bor långt söderut, varför då anordna träffar dit endast några få har möjlighet att ta sig, och endast några få av dessa utnyttjar träffen?
    Att hyra en bana är ju inte gratis. Rimligtvis väljer man då att hyra banor där så många som möjligt väljer att sluta upp.

    Förutom Knutstorp-träffen har då jag minst 40 mil till nästa träff, så även vi i söder har långt till de flesta träffarna.

    Det sagt, förstår jag din frustration. Du får väl helt enkelt se till att fler Saab-nördar från norr väljer att betala in avgiften

  3. #3
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Ingen lätt ekvation att få ihop. Men det krävs eldsjälar för att få till en träff, och ska det bli en träff i norr så krävs det åtminstone en eldsjäl i norr... Det är IAF min erfarenhet från andra klubbar. Kolla på forumet hur stort intresset är, och ordna nåt själva till och börja med. Sedan när ni är ett gäng som känner varandra, så är det lättare att fixa nåt större.

    Mvh,

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    Ingen lätt ekvation att få ihop. Men det krävs eldsjälar för att få till en träff, och ska det bli en träff i norr så krävs det åtminstone en eldsjäl i norr... Det är IAF min erfarenhet från andra klubbar. Kolla på forumet hur stort intresset är, och ordna nåt själva till och börja med. Sedan när ni är ett gäng som känner varandra, så är det lättare att fixa nåt större.

    Mvh,
    Nja, har svårt att se hur det där skulle resultera i en officiell träff. Vi är ett ganska stort gäng från mälardalen, inte alla som ses, men vi har ändå ett officiellt fika en gång i månaden där några eldsjälar åtminstone dyker upp. Om vi tittar norrut så har vi ett drös i borlängetrakten, gävletrakten, osv osv. Nog för att det kanske blir glest norr om östersund, men ändå.

    Det är lite halvtrist att det inte sker saker ovan sthlm, visst är det långt för er söderfolk, men det går knappast att jämföra med att precis alla träffar hittills har varit 40mil söder om sthlm (i år).

    Jävlar vad grinig jag var.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Det är lite halvtrist att det inte sker saker ovan sthlm, visst är det långt för er söderfolk, men det går knappast att jämföra med att precis alla träffar hittills har varit 40mil söder om sthlm (i år).
    Linköping ligger väl inte 40 mil söder om Stockholm? Till Kinnekulle är det längre än till Linköping men inga 40 mil dit heller väl?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Vilka intressanta motorbanor finns det då i våra trakter och norrut??


    Och som sagt, 50 medlemmar på midlanda, klart som 17 att STCS väljer andra banor för att så många som möjligt skall kunna komma.

    Eller så kanske det är så att SAAB-intresset också i likhet med försäljingen är fallande?? T.ex. Turbodragons i Katrineholm, lever de ens??

    Jag menar, vi blir ju färre o färre som hänger på fikaträffar och spontana sparka-däck-träffar både i Sthlm och Västerås-området.

    Annat var det när indianturbo ordnade träffar till höger o vänster "här uppe", Smedjebacken, Tällbärg, Brostugan you name it...

    Och att folk väljer Björkmansträffen i Västerås framför en STCS banträff i Linköping säger väl en del om hur långt folk är beredda att åka. (Jo, jag var i Västerås själv...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Jag ska ev norrut med bilen i sommar i andra ärenden och passar gärna på att träffa folk med samma intresse när man ändå är i de trakterna (Hudiksvall, Sundsvall)
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Tycker också det är tråkigt att det inte händer mer här uppe. Jag ser inte på tillställningar runt Gävle och liknande som events för någon som bor i Norr, det är fortfarande en bra bit söder om mitten av landet. Jag skulle lätt köra 50 mil för en banträff, men på den sträckan kommer jag bara halvvägs till Stockholm och är fortfarande bara i Sundsvall! Så vitt jag vet händer det inte så mycket där...

    Men jag förstår också att medlemmarna blir betydligt mer utspridda här än nere i de mer tätbefolkade delarna. Plus att alla bara kör gamla diesel-mercor, iaf i Luleå.


    Sen är det väldigt jobbigt som född Skåning det här. Som alla skåningar vet är allt norr om Hallandsåsen Norrland, men ändå som boende i Norrbotten vet jag att allt söder om Dalälven är södra Sverige.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Tycker också det är tråkigt att det inte händer mer här uppe. Jag ser inte på tillställningar runt Gävle och liknande som events för någon som bor i Norr, det är fortfarande en bra bit söder om mitten av landet. Jag skulle lätt köra 50 mil för en banträff, men på den sträckan kommer jag bara halvvägs till Stockholm och är fortfarande bara i Sundsvall! Så vitt jag vet händer det inte så mycket där...

    Men jag förstår också att medlemmarna blir betydligt mer utspridda här än nere i de mer tätbefolkade delarna. Plus att alla bara kör gamla diesel-mercor, iaf i Luleå.


    Sen är det väldigt jobbigt som född Skåning det här. Som alla skåningar vet är allt norr om Hallandsåsen Norrland, men ändå som boende i Norrbotten vet jag att allt söder om Dalälven är södra Sverige.
    Haha
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    80

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Tänkte säga ett par ord här , Gotland Ring tex, Den hyrs väl ut för en rejäl summa kan jag tänka mig! Men då blir det lättare för oss som bor i Mälardalen och runt omkring att ta båten från nynäshamn till gotland, en liten tanke bara

    Mvh

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Håller med trådskaparen till fullo på alla punkter.

    Ett stort problem i detta är STCS organisation som effektivt dödat all form av lokal verksamhet i STCS.
    Så länge som STCS inte kan ha lokala sektioner lär det knappast vara speciellt många frivilliga krafter som arrangerar banträffar etc på egen hand.

    Indianturbo och Saab-Tok gjorde seriösa försök att driva lokal verksamhet men när STCS inte ens kan ge ett bidrag till träffpriser (pokaler etc) förstår de flesta att även den mest inbitne entusiasten tröttnar..

    När det gäller bankörning har jag valt att lösa det i privat regi. Sist var vi 9st som hyrde banan till en kostnad av ca 650kr/pers. Visst lite dyrare än ett medlemskap men det är en liten kostnad i sammanganget och vi får köra så mycket vi och våra bilar orkar.

    Om STCS hade viljan att ordna träffar på fler platser i landet är jag helt övertygad om att det skulle gå.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Det går väl att anordna de träffarna där man befarar dålig uppslutning på samma sätt som TPC har på alla sina träffar.

    Dvs med en separat entrè avgift.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Det går väl att anordna de träffarna där man befarar dålig uppslutning på samma sätt som TPC har på alla sina träffar.

    Dvs med en separat entrè avgift.
    Tråkigt bara om man blir 3st som ska dela på 20lax

    Å andra sidan, om det dök upp 50 pers till en bana i härnösand så blir det inte alltför hemskt

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av edettomten
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Det går väl att anordna de träffarna där man befarar dålig uppslutning på samma sätt som TPC har på alla sina träffar.

    Dvs med en separat entrè avgift.
    Tråkigt bara om man blir 3st som ska dela på 20lax

    Å andra sidan, om det dök upp 50 pers till en bana i härnösand så blir det inte alltför hemskt
    Nej men det är ju bara att göra en ordentlig koll innan med folk som garanterat ska komma för att se om det är värt det och ev använda sig av förskotts betalning till ett STCS tillhandahållet konto eller dylikt.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Ett sätt som provats förr och som man vet fungerar är att arrangera samträffar med andra klubbar på banor där deltagarna är färre.

    Förutom att det blir roliga träffar med lite andra märken behöver inte den egna klubben arrangera varje år.

    Nackdelen är väl att flera klubbstyrelser måste samarbeta...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Ett sätt som provats förr och som man vet fungerar är att arrangera samträffar med andra klubbar på banor där deltagarna är färre.
    "Fungerar" är kanske inte första ordet jag kommer att tänka på när det gäller samträffar med andra klubbar. Inte för inte att tvådagarsträffen med TPC inte anordnas längre om man säger så.

    Kan nog hålla med smedsgarden, ska det bli något i norr som funkar krävs det nog att någon i regionen verkligen tar tag i det och att medlemmarna verkligen kommer till det som då anordnas. Om det är fler funktionärer än körande på en träff så går det inte riktigt ihop.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Den förklaring jag fått är att träffar som faktiskt anordnats norr om Dalälven har resulterat i under 50 deltagare. Frågan är såklart om det är någon mening då. Om 90% bor långt söderut, varför då anordna träffar dit endast några få har möjlighet att ta sig, och endast några få av dessa utnyttjar träffen?
    Att hyra en bana är ju inte gratis. Rimligtvis väljer man då att hyra banor där så många som möjligt väljer att sluta upp.

    Förutom Knutstorp-träffen har då jag minst 40 mil till nästa träff, så även vi i söder har långt till de flesta träffarna.

    Det sagt, förstår jag din frustration. Du får väl helt enkelt se till att fler Saab-nördar från norr väljer att betala in avgiften
    Jag gissar att de mindre banorna är betydligt billigare och enklare att komma in på jämfört med de stora banorna i söder så det borded också vara något att ta med i beräkningen - det kanske inte behöver vara lika många på en billigare bana
    Färre deltagare innebär dessutom att det blir mer körning och mindre köande.

    Utvecklingen i klubben har gjort att medlemsantalet i norrland sjunkit och det lär knappast komma fler så länge som det inte finns några aktiviteter mer än ett levande forum och lite rabatter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Jag tar mig gärna 60-70 mil upp i vackra Sverige för att få en Saab träff i Norrland.
    Men frågan är vad finns det för Goa banor?
    _________________
    Challenger husbil 2014
    BMW 328 M-sport 2013
    Linhai 700 2014 atv
    söker en saab OG900 eller liknande
    http://www.garaget.org/arthurssonsgolv

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    "Fungerar" är kanske inte första ordet jag kommer att tänka på när det gäller samträffar med andra klubbar. Inte för inte att tvådagarsträffen med TPC inte anordnas längre om man säger så.

    Kan nog hålla med smedsgarden, ska det bli något i norr som funkar krävs det nog att någon i regionen verkligen tar tag i det och att medlemmarna verkligen kommer till det som då anordnas. Om det är fler funktionärer än körande på en träff så går det inte riktigt ihop.
    Med fungerar menar jag att det lockar deltagare
    Sen att det organisatoriska runt omkring med inbjudningar, klubbshop flaggvakter etc inte fungerar lika bra har inget att göra med var i landet träffen hålls, det är helt å hållet en fråga för klubbarnas resp styrelser att reda ut.

    Det som hände med norrlandsträffarna var att det organisatoriska sköttes så illa flera år i rad att medlemmarna svek träffen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Angående den geografiska inskränktheten [Träffars positi

    Problemet är la snarare att ingen i STCS styrelse elr liknande har kotnakter eller intresse upp i norr, sluta gnäll o gör nått själva för en gubbe i trollhättan kommer inte vara mer intreserad av en träff på midlanda än på kinnekulle.

    EDIT: menar såklart inget elakt om STCS styrelse, men varför skulle intresset för en träff toklångt bort med litet deltagande vara särskilt stort?

Liknande ämnen

  1. Bild på takrails position Saab 9-3.
    Av R-Jonas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 23:21
  2. LED position-, dimljus 9-5 -05
    Av Johankp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 13:29
  3. Position ljus 9-3 -08???
    Av flash-71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 19:54
  4. Fel vid strålkastar torkar. Fungerar, men fel position
    Av Öyvind.H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 13:32
  5. Tempmätaren vilken position står den i ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •