Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Har en återcirkulerande dump o om jag pluggar hålet i insuget o bara låter dumpen vara öppen i utgången startar ej bilen???
    så borde den inte göra eller jag har fel?

    Någon mindre smart person hade kopplat utblåset innan gasspjället vilket gjorde att så fort laddet kom igång släppte röret till insuget..
    Problemet är att alla inkopplingar efter spjället är använda..
    kan man skarva ihop den med slangen från tillsatsluftmojängen? utan att skada något

    bilen är en t16 med mek t8sprut så ingen lmm

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 322

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Hur menar du nu?

    1. öppen dump är inte att rekommendera när det finns LMM (vare sig det är våg eller tråd)

    2. Vaccuumanslutningen (lilla slangen) skall anslutas EFTER spjällhuset
    3. Stor anslutning på ventilen (om du trycker mot sidan av kolv/membran eller mot botten finns det delade meningar om vilket som är bäst, bara att söka.) skall monteras på röret INNAN spjällhus..
    3. Anslutningen mellan turbo och LMM pluggas för att minimera tjuvuluft.


    4. att den inte startar ät inte särskilt konstigt igentligen, då luftvågen inte kan öppna som det är tänkt när ventilen inte gör sitt rätta jobb (vara i ett slutet system)

    Hoppas det löser något. mvh Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Jag vet att slangen ska in efter spjället frågan är om man kan skarva ihop slangen med 1 annan? sitter någon lufttillsatsventil kopplad där så alla hål e upptagna..
    d var därför jag försökte med öppen lösning.
    kändes grymt tråkigt o stå på stora vägen o skruva dit röret hela tiden

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 322

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Bilder på ditt motorrum skulle va intressant, så man får se bygget..


    Ang. att skarva på avlastningsventilen på något annat, så är det inga problem..

    //J

  5. #5
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    8005

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    Jag vet att slangen ska in efter spjället frågan är om man kan skarva ihop slangen med 1 annan? sitter någon lufttillsatsventil kopplad där så alla hål e upptagna..
    d var därför jag försökte med öppen lösning.
    kändes grymt tråkigt o stå på stora vägen o skruva dit röret hela tiden
    Det är inget bekymmer att använda ett T-kors på nån av de andra slangarna, t.ex. till laddtrycksmätaren.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Hmm läste fel.
    såhär är den koplad nu vaccum skarvad med vacumslangen till turbomätare efter spjället
    Tjocka slangen kopplad innan spjället.
    men varför hoppar då röret vid ladd? känns fel då trycket går tillbaka till turbon genom intercolern blir ännu mer tryck då ju
    gå till luftburken kan den ju inte då mängdskivan lär spärra det
    detta händer redan vid 0,7 i ladd.
    borde inte den tjocka slangen ta vägen efter spjället istället?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    kan det kanske vara så att ventilen inte klara trycket? är en billig kopia från mekonomen till en 9-5
    kanske bör prova vända på ventilen?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    hmm kollade nu när det e ljust ute dumpen e monterad på insug innan turbon
    återcirkuleringen på trycksidan frågan är då
    spelar detta någon roll den blir ju rätt fast tvärtom?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 322

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    hmm kollade nu när det e ljust ute dumpen e monterad på insug innan turbon
    återcirkuleringen på trycksidan frågan är då
    spelar detta någon roll den blir ju rätt fast tvärtom?
    Sålänge den är kopplad INNAN spjället och INNAN turbon (mellan turbo och LMM) så recirkulerar den som det är tänkt, om ventilen är hel vill säga..

    Läst i denna tråden?
    viewtopic.php?t=80329

    Mvh J

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: göra öppen dump av en återcirkulerande saab 900

    ok jo jag läste den tråden blev bara kluven , enligt tråden ska ventil o sen slang komma här blir tvärtom vilket betyder att vacumen reglerar ventilen för tidigt då mitt sitter slang,ventil,insug därförjag undrade.
    ventilen är ny så den borde funka,o det var efter bytet till den nye problemet med avhoppande rör kom . har dock inte provat gå över 4tusen varv igen då jag vill kunna stanna lämpligt om röret hoppar igen.

Liknande ämnen

  1. öppen dump saab 9-3 t7
    Av crazydude88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 22:49
  2. Öppen dump i saab 9-5 eller audi T4
    Av 9-5_T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 00:58
  3. Öppen dump, Saab 93 aero 00
    Av Sanion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 20:54
  4. Kan man köra med öppen dump på saab 9-3 aero -01
    Av BROMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 23:50
  5. Dumpventil - Öppen eller återcirkulerande
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •