Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: boostcontroller

  1. #1

    boostcontroller

    har en og900s jag ska etanolkonvertera. införskaffade en ebay boostcontroller
    http://viewitem.eim.ebay.eu/SKYLINE-...625522179/item

    och nu undrar jag hur den fungerar i praktiken.

    det finns en T-koppling som när jag blåser i den är tät mot wastegaten.

    när jag blåser i boostcontrollern och skruvar på reglaget verkar inget hända, trodde det skulle sluta kretsen.

    så nu undrar jag hur den fungerar..... om någon vänlig själ vet det?

    mvh Dennis

  2. #2

    Re: boostcontroller

    svårt att få svar här... eller så vet ingen va ja snackar om XD.

    har iallafall installerat hårdvaran med föga framgång, verkar ladda för fullt, har inte trampat pelle i botten, men hjulsläp på trean med halvgas ringde varningsklockorna, hittade en manual över turbosmart produkt som visade att man kunde ta bort fjäder och kula för att få en "snällare" tuurbo. sagt och gjort bort med fjäder och kula och in med grejjerna igen, nu blev den lite snällare, men när turbon väl laddar är det väl bra drag ändå, med tanke på att boost dialern är stängd... borde inte göra lite skillnda inte sååå mycket...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    778

    Re: boostcontroller

    Du har kopplat in den så?


    Men du vet väl att en pysventil är "för småfisar"?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: boostcontroller

    Citat Ursprungligen postat av fattaren
    svårt att få svar här... eller så vet ingen va ja snackar om XD.
    De flesta tycker nog att du ska sätta på ett APC-system eller helst T5 konvertera i stället för att hålla på med EPA-trim... Inget illa ment men det där är är verkligen ett fultrim som är helt ovärdig en SAAB.

  5. #5

    Re: boostcontroller

    jo jag vet att apc är mer "värdigt" men för en bil som kosta 2000 man bara vill lära sig pådå finns det ju nåt att lära nästa bil får apc.

    tack för bilden, den visar att jag kopplat fel på dialern....

    kommer att etanolkonvertara och montera 9000ic och inte ladda mer än 0,8 bar så risken för spikningar ska vara minimala.

  6. #6

    Re: boostcontroller

    plockade isär boostcontrollen och såg att den var felmonterad... nu funkar den som det är tänkt, men används inte ventilen stängd i väntan på mätare ic och röda spridare..

    tack för hjälpen

  7. #7

    Re: boostcontroller

    t5 konvertera... hur går det till?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    778

    Re: boostcontroller

    Man köper alla grejer till T5.2 (T5.5 har en annan vevaxelgivare, lite bökigt att bygga) eller en rasad T5.2-bil och plockar över alla givare, kabelhärvan till motorn och kabelhärvan till motorstyrenheten, motorstyrenheten givetvis, och en röd tändkasett samt T5 eller T7 magnetventil (vet inte om T5.2 kan lödas om så att T7 MV funkar).

    Sen är det bara att mappa med T5-suite och köra så det ryker. Fördelen med elektroniskt styrd tändning och DI är att man kan få mycket fin motorgång i hela registret inte bara på fullgas och tomgång.

    Sen vågar man ju ladda på allt vad hårdvaran håller för, eftersom styret har koll på vad som händer och kan dra ned ladd, bränsle och tändning om det börjar barka åt h-e.

  9. #9

    Re: boostcontroller

    ja då tar jag den naturligt påföljande fråga. vilka bilar sitter t5.2på?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    778

    Re: boostcontroller

    Turbomodeller 1993. Tror jag. 1994 är T5.5 och innan 1993 var det LH, så då blir det inte så mycket kvar att välja på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •