Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: hastighetsignal 9000

  1. #1

    hastighetsignal 9000

    Hej

    Har läst massor med trådar nu men inte lyckats finna svar på mina funderingar..

    De är en Saab 9000 LTT -96 motor med tillhörande styrsystem som ska hamna i en annan kaross med bakhjulsdrift. Jag ska därmed inte använda original växellåda där hastighetssignalen tas från.

    De jag har läst är att man inte kan hoppa över hastighets signalen till trionic boxen eftersom konsekvensen är att man inte har någon tomgång längre och ingen moment begränsning. Flera konsekvenser?

    Citerar ett inlägg "Alternativet är att loopa inn värvtalssignalen, men då missar jag möjligheten att programmera inn momentbegrensning på 1an och 2an." Detta skulle kunna vara en lösning för min del då jag har inget behov av moment begränsning. Men vad menas med loppa?

    Är det samma signal till hastighetsvisaren som till Trionic boxen? Läste någon stans att signalen omvandlas ännu en gång i mätarhuset. De jag undrar är om man måste gå via hastighetsvisaren/mätarhuset oavsett? Eftersom jag hittade denna lösningen: http://www.bostream.nu/jofawinth/hast.htm


    MvH Benny

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: hastighetsignal 9000

    Utan signalen tappar man laddtrycksregleringen (= grundladdtryck) och tomgångsadaption. Tomgången blir lite rufflig men inte sämre än det går att leva med.
    Laddtrycksregleringen vill man oftast ha..

    Trionic är inte jättekänsligt på hur pulsen ser ut. verkar funka både med fyrkantpuls och sinusvåg om jag förstått rätt.
    Antalet pulser/varv är inte heller viktigt då det kan justeras i Trionic.

    Det finns väl några färdiga lösningar både här och på locostforumet

    Det finns en "vajermätare" på og900 som också ger rätt utsignal. Mätare på bilare med farthållare efter 89- klarar detta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3

    Re: hastighetsignal 9000

    Jo tack laddtrycksreglering vill jag ha... Sämre tomgång kan man överleva. Frågan är om de ställer till vid bes och avgasproverna?

    Mina el kunskaper är inte jätte bra.. Du tappade mig där angående pulser.

    Länka gärna till någon projekttråd där man har lyckats.


    Vajermätare, hjälper de mig? Motorn ska inte sitta i en saab längre och ska paras ihop med en bmw låda

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    hastighetsignal 9000

    Har bmwn abs?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5

    Re: hastighetsignal 9000

    Motorn med bmw växellåda ska sitta i en Nissan och den har ABS

  6. #6

    Re: hastighetsignal 9000

    Efter att ha läst en massa igen och blivit lite klockare, så verkar de som att de är en elektrisk givare på växellådan som omvandlas i mätarhuset till rätt signal för Trionic boxen. Var ju rädd för detta... Alltså kan man inte hoppa över mätarhuset.. Hur som helst.......

    Jag läste att på äldre satt de vajer istället och med en "vajermätare". Nu börjar jag i alla fall förstå den biten du var inne på SaabAero. Alltså denna vajermätare genererar rätt/väll fungerande signal direkt till Trionic boxen?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: hastighetsignal 9000

    Bygger Corsaab b204 t

  8. #8

    Re: hastighetsignal 9000

    Som jag har förstått de hela så ersätter den bara original givaren. Jag är ute efter en lösning som genererar en signal till Trionic boxen och inte instrumentpanelen/mätarhuset

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Jag läste att på äldre satt de vajer istället och med en "vajermätare". Nu börjar jag i alla fall förstå den biten du var inne på SaabAero. Alltså denna vajermätare genererar rätt/väll fungerande signal direkt till Trionic boxen?
    Korrekt uppfattat
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Motorn med bmw växellåda ska sitta i en Nissan och den har ABS
    ABS signalerna kan med fördel användas till hastighetssignaler, på NG900/OG9-3 mäts hastigheten denna väg med en omvandlare emellan.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Jag läste att på äldre satt de vajer istället och med en "vajermätare". Nu börjar jag i alla fall förstå den biten du var inne på SaabAero. Alltså denna vajermätare genererar rätt/väll fungerande signal direkt till Trionic boxen?
    Korrekt uppfattat
    Är den direktkopplad? Vad jag sett kopplar man kabel från baksidan av mätarhuset till T5 ECUn på 9000?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Motorn med bmw växellåda ska sitta i en Nissan och den har ABS
    först så ber jag om ursäkt att jag flikar in i din tråd såhär men du kanske kan hjälpa mig? jag behöver veta vilka kablar från trionic härvan man måste använda för att få motorn till att fungera i en annan bil?

    ska lägga ner en b204e från 9000 i min kadett gsi

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Motorn med bmw växellåda ska sitta i en Nissan och den har ABS
    ABS signalerna kan med fördel användas till hastighetssignaler, på NG900/OG9-3 mäts hastigheten denna väg med en omvandlare emellan.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero

    Korrekt uppfattat
    Är den direktkopplad? Vad jag sett kopplar man kabel från baksidan av mätarhuset till T5 ECUn på 9000?
    Det är og900 efter 89- som har en vajermätare med utsignal till farthållaren som kan användas av t5. På 9000 är det också farthållarsignalen som används av T5
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Motorn med bmw växellåda ska sitta i en Nissan och den har ABS
    först så ber jag om ursäkt att jag flikar in i din tråd såhär men du kanske kan hjälpa mig? jag behöver veta vilka kablar från trionic härvan man måste använda för att få motorn till att fungera i en annan bil?

    ska lägga ner en b204e från 9000 i min kadett gsi
    Lungt!! En enkel fråga som även jag skulle vilja ha svar på för att underlätta allt. Men de finns tyvärr inga genvägar när man håller på med nya saker. Jag har köpt en fungerande helt komplett 9000. Sen får man riva i skiten tillsammans med ett gammalt elschema.


    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det är og900 efter 89- som har en vajermätare med utsignal till farthållaren som kan användas av t5. På 9000 är det också farthållarsignalen som används av T5
    Vet du hur den ser ut? Skulle man kunna ansluta vilken vajer som helst? Men den iden går nog i lås ändå.. Typ alla bmw har elektronisk och mäter häller inte på växellådan. Min nissan mäter hastigheten på nuvarande växellåda. Ser ingen bra och hållbar lösning eller hur jag skulle kunna få en liknande mekanisk rörelse

    __________________________________________________ __________________________________________________ ____________

    Börjar fundera lite om jag skulle skita i T5 och titta på något eftermarknadssystem. Jag vill gärna åka med T5 eftersom alla påstår att de är så bra. De jag har fått höra är att trionic 5 har flera tusen olika mappar. Med olika temperaturer, lambda och andra villkor väljer den mapp. Även kompenserar för ex. tryckläckor. Detta är ganska generellt gällande alla originalstyrsystem. Godbiten är då att T5 är mappbart och därmed ganska oslagbart om man ska jämföra med eftermarknadssystem.

    Antar att begränsningen på effekt ligger i hur stora spridare systemet klarar. Hade tänkt mig närmare 400hk vilket inte ska vara något problem. Men vissa saab fantaster väljer ändå bort T5. Samt finns de ju en klistrad tråd om MS.

    Hoppas ju att dessa påståenden stämmer! Vad säger ni? Annars hade jag inte envisats med detta

  14. #14

    Re: hastighetsignal 9000

    okej tack för din info! men nu sket de sig med den motorn ändå då säljaren hade lovat motorn till en annan som inte hade hört av sig innan men nu hade han de och ville fortfarande ha motorn. så jag få tar en motor på närmsts skrot, så de blir en från 9-3 eller 9-5 antagligen med t7 sprut.... sen så få jag kolla vidare lite själv....

    hoppas du få ihop ditt

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: hastighetsignal 9000

    En bild på mätarhuset og900
    Hastighetsmätarvajern har 4-kantig anlutning (hane) mot mätaren


    Det finns en del övrigt kring konvertering i bl.a min projekttråd
    viewtopic.php?f=31&t=182868&start=100

    Den klistrade tråden om MS kon nog till innan det blev möjligt för vanliga människor att mappa T5.
    Enda nackdelen med T5 är väl avsaknanden av launch control och att det inte klarar jättehöga varvtal så bra.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    En bild på mätarhuset og900
    Hastighetsmätarvajern har 4-kantig anlutning (hane) mot mätaren

    Det finns en del övrigt kring konvertering i bl.a min projekttråd
    viewtopic.php?f=31&t=182868&start=100

    Den klistrade tråden om MS kon nog till innan det blev möjligt för vanliga människor att mappa T5.
    Enda nackdelen med T5 är väl avsaknanden av launch control och att det inte klarar jättehöga varvtal så bra.
    Jag skrotar iden med vajer.. Men tack ändå!!

    Launch control har jag inget behov av. Ska åka och spinna med däcket och höga varv lär de ju bli en hel del av. Men du kanske menar typ upp emot 8000-9000 varv? Ungefär vid vilket varvtal hamnar man på fel sida om begreppet driftsäkerhet? Även en välbyggd motor kan ju gå ner om mappen inte stämmer. Antar att orsaken är 60-2 tigger hjulet..



    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    ABS signalerna kan med fördel användas till hastighetssignaler, på NG900/OG9-3 mäts hastigheten denna väg med en omvandlare emellan.
    Detta med ABS verkar ju funka på samma vissa. Signalen omvandlas i instrumentpanelen/mätarhuset innan den går in i Trionic boxen??

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av bennyktm
    Launch control har jag inget behov av. Ska åka och spinna med däcket och höga varv lär de ju bli en hel del av. Men du kanske menar typ upp emot 8000-9000 varv? Ungefär vid vilket varvtal hamnar man på fel sida om begreppet driftsäkerhet? Även en välbyggd motor kan ju gå ner om mappen inte stämmer. Antar att orsaken är 60-2 tigger hjulet..
    Det typ sånna varvtal som kan bli problem men jag vet inte om det finns någon exakt gräns och var den i så fall ligger. Är nog läga att rota djupare i det om man tänkt sig varva uppåt 8000

    Om jag förstått rätt ligger problemet i DI-kassetten
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18

    Re: hastighetsignal 9000

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det typ sånna varvtal som kan bli problem men jag vet inte om det finns någon exakt gräns och var den i så fall ligger. Är nog läga att rota djupare i det om man tänkt sig varva uppåt 8000

    Om jag förstått rätt ligger problemet i DI-kassetten
    Hittade en tråd och de verkar inte som att T5 blir ostabilt på något sätt i alla fall.. viewtopic.php?f=3&t=226462&view=previous



    Men åter till problemet..
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Trionic är inte jättekänsligt på hur pulsen ser ut. verkar funka både med fyrkantpuls och sinusvåg om jag förstått rätt.
    Antalet pulser/varv är inte heller viktigt då det kan justeras i Trionic.
    Är de T5 boxen som vill ha någon dessa två signaler?
    eller..
    Instrumentpaneler/mätarhuset som vill ha någon av dessa två signaler, för att sen omvandla den så att den blir brukbar för T5?

  19. #19

    Re: hastighetsignal 9000

    kan man mäta denna signalen på något sätt?

    tänkte för jag har digitala mätare i min kadett gsi och därav så får den en elektronisk signal från växellådan, tänkte om jag kunde tar den signalen till hastighetssignalen till trionic boxen?

  20. #20

    hastighetsignal 9000

    Hej, jag har gått genom operationen nu med min gsi och det blev riktig goda resultat med hastighetssignalen i min. Som tur så fanns det redan en signal kabel till originalboxen i min bil så jag bara kopplade den till t5 boxen och har nu full laddtrycksstyrning = GLT på 1an och sedan fullt ladd på 2an vid 3000varv med min steg 3 box (1.45bar) som håller sig till toppen.

    Men först körde jag med byglad från varvsignalen och de gick fint de med, bara fullt tryck på alla vxl och inget problem med orolig tomgång

Liknande ämnen

  1. Hastighetsignal
    Av saavo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •