Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kylvätskeförlust

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    5

    Kylvätskeförlust

    Tjena, har en aero 9-5 årsm. -01 som börjat dricka vatten och behöver lite råd och stöd. Det finns säkert nån tråd om det, men hittar ingen som stämmer överens med mitt problem.
    Bilen har varit tät och bra tills för ungefär en månad sen då det plingade för låg kylvätskenivå. Kollade bums men kunde inte se nåt öppet läckage. Fyllde ca en halvliter och fortsatte använda bilen som vanligt. till och från jobbet, affären, lite längre sträckor också, varierad körning helt enkelt. Inget mera händer.. Förrän för ett par dagar sen då det plingade igen.. Samma procedur fast den här gången fick jag i 1,5 liter och exp.kärlet var helt tomt. Dock har tempen aldrig svajat utan alltid varit normal. Kollade såklart oljestickan den här gången också, men det såg normalt ut. Eftersom det är dags för ett oljebyte så var den liiite brunaktig, men ingen "majonnäs". Fyllde upp igen men den här gången dröjde det inte ens en dag innan det åter plingade. Stannade direkt, lät den gå på tomgång och kollade. Exp.kärlet tomt, alla slangar torra, men hela växellådan utvändigt var full med glykol.. Det ser ut som det runnit uppifrån och ner över den på framsidan. Klämde, kände och gasade lite men inget dropp.
    Nåja, fyllde och åkte hem. Torkade rent och lät den stå över natten. Kollade innan start imorse, inget läckage. Åkte ca en mil och kollade igen. Nu var det tokblött vid och runt exp.kärlet men växellådan var torr utan att det minskat nämnvärt i kärlet?! (Nej, jag överfyllde inte igår kväll.) Torkade och åkte ytterligare ett par kilometer, ut igen. Nu hade det plötsligt försvunnit typ en halvliter och växellådan va dränkt..igen.. Svängde in på närmsta verkstad och de föreslog att jag skulle göra rent och byta lock på exp.kärlet. Ok, det är ju en bra start på uteslutningsmetoden så det ska jag göra idag. Alternativet var toppackningen sa dom. Han som kollade sa att det såg ut som att det sipprat från toppackningen ner på utsidan länge.
    Vet ju att det finns en j-a massa ventiler odyl som kan krångla, så innan jag lämnar in den och blir av med rätt många tusenlappar på ett packningsbyte, finns det någon som känner igen sig eller bara vill skjuta från höften så vore jag tacksam?
    Sorry för lång text, behövde lite terapi tror jag.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Kylvätskeförlust

    På min var det värmeventilen tror den hette så..

    Iaf läckte den bara om man hade värme på i kupen så hade lite samma som dig att ibland tog den allt vatten assnabbt och ibland inget alls.

    Även jag fick veta att det är topp packningen som gått och måste bytas.

    Men när jag stod på tomgång så läckte det inte för mig heller förrens jag hade den på "HI" på värmen då kom det efter 5-6 min små droppar på backen och jag kunde hitta den där ventilen.

    Hoppas det är lika billigt för dig som för mig 238:- på speedparts lite skillnad mot 11000 dom ville ha för topp packningen
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Kylvätskeförlust

    Är det en saabverkstad du frågat?

    Blandventilen till värmen är ju det första man kollar på dessa. Fått byta dessa på 4 av de 5 9-5 som vi haft i familjen. Bara -10;an som väl är lite för ny ännu. Vet inte ens om det är samma ventilutförande på dom sist tillverkade.

    Fast vill verkstan tjäna extrapengar till semestern på att vara inkompetenta så försök hitta en annan verkstad.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    5

    Re: Kylvätskeförlust

    Tack för svar å tips!
    Ska riva lite ikväll så man kommer åt att se någonting för det första. Har också lånat ett exp.kärls-lock av en polare vars bil är dryptät, så då får jag ju svar på om det skulle vara ett problem iaf. Har hört om denna blandventil och får göra en sökning på det för jag vet inte ens var den sitter. Det konstiga är ju isf varför den trycker ur sig vid kärlet av och till?
    Turbosug;
    Nej det va ingen saabverkstad jag frågade på, mer en lite "allt i allo-verkstad" men killen är välrenomerad och erkänt duktig+seriös. Sen bor vi ju i samma by också så han har allt att förlora.
    Jag har iaf stort förtroende för killen så ingen skugga över honom i detta fallet.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Kylvätskeförlust

    Den sitter lite till vänster på torpedväggen bakom motorn. Och läcker endast nät ACC;n tycker den ska trycka på lite värme, vilket har behövts lite några kvällar.

    Sitter lite vacuumslang o vattenslangar på den.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    5

    Re: Kylvätskeförlust

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Den sitter lite till vänster på torpedväggen bakom motorn. Och läcker endast nät ACC;n tycker den ska trycka på lite värme, vilket har behövts lite några kvällar.

    Sitter lite vacuumslang o vattenslangar på den.
    Tackar, men då tror jag bestämt att den sitter lite för långt ifrån för att åstadkomma den läcka jag verkar ha. Jag ska dock hålla utkik efter den med när jag ska riva lite i det ikväll.
    Återkommer

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Kylvätskeförlust

    Den vattnar hela baksidan av motorn och över lådan då läckaget oftast endast kommer när det blivit lite tryck, termostaten öppnat och ACC; vill att kupén ska få lite värme.

    Min totalrasade 50 meter från saabverkstan i veddesta. Hade varit inne o tankat, kör ut mot barkarby o sen börjar de ryka då kylvattnet rann ner på avgasröret samtidigt som SID;en fick spel o haspla ur sig lite varningstext och oljud.
    Bara vända om o parkera. 2 dagar senare va den bytt igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Kylvätskeförlust

    Enkelt att testa tomgång och full värme så skickar den ut vattnet så fort den är varm
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    5

    Re: Kylvätskeförlust

    Jahapp..
    Har rivit å slitit lite i det nu och det verkar som det sipprar/stänker ifrån toppackningen ner på växellådan. Jag har en fråga dock; Vad är det för torx skruvar som sitter dragna i blocket, alldeles under toppen ovanför växellådan? Visste jag inte bättre så skulle det kunna komma därifrån, men det tvivlar jag starkt på själv.. Vill bara veta om det är någon typ av avluftningsskruvar eller dyl.? Har också testat med klim.anl. av resp. på för fullt men det gör ingen skillnad. Hittade blandventilen med och den är snustorr. Det har inte läckt runt den heller så det ser tyvärr ut som att semesterkassan ryker i år.. F*N också!
    Tack igen för tips och råd.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Kylvätskeförlust

    Tja sånt händer alla bilar och märken. Tyvärr.

    Men köp en sotningssats från Speedparts så har du sparat lite iaf. Många meckar börjar hajja att det är bra om kunden köper delarna själv så slipper de.

    Toppen ska planas och vacuumtestas o nya ventiltätningar, men dom finns i satsen iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •