Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg direkt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    7

    Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg direkt?

    Dåligt på bilar så svårt att förklara problemen men ska försöka. Ja har en saab 9-5 ,00 2,3T. Först å främst,vet nån vart jag kan köpa nytt märke till huven? Sen det stora problemet,När jag startar bilen och åker iväg direkt så dör den efter ca 100M lr om ja backar dör den direkt men om ja står still 1 min så händer inget. varför detta ? någon som har nån ide? tack

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Hej och välkommen till forumet!

    Huvemblem kan du köpa hos saab återförsäljare, annars har speedparts.se lite olika varianter! kika in där!

    Problemet med din bil är dock väldigt svårt att gissa på!
    Om du kan beskriva lite mer ingående vad du gör precis när den dör, hur bilen beter sig, så att det finns något att gå på.. enligt din beskrivning så kan det vara precis vad som helst!!

    Fungerar bilen helt klockrent ända tills den dör??

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Förlåt missade att det var direkt vid start!

    Är det när motorn är kall som den dör? eller har du samma symptom om du stänger av den och startar på en gång?

    Skulle kunna vara någon typ av givare? Verkar motortempmätarn inne i bilen visa rimliga värden??
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    7

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Tack så mkt! Svårt att förklara ska försöka. När ja sätter mej i bilen (offtast när den är kall) startar den och sticker iväg direkt kommer ja ca 100m sen dör den precis som ett kärringstopp ingen motor lampa lr nått som lyser ibland dör den inte helt heller utan bara rycker 2-3 ggr så puttrar den på precis som vanligt.Men låter ja bilen stå på tomgång i en minut så händer inget. Har pratat med en på verkstan här han trodde kanske nått med bränslefiltrer? Nått mer ja ska förklara som du kanske blir klokare av?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Låter som att kallstartsberikning 1 går av för tidigt, man skulle behöva kolla den med dator medan man kör. Är väl nån av tempgivarna som spökar i så fall.

    Min 9000 gjorde så när jag körde på etanol för styrdatorn pumpade inte på tillräckligt med bränsle i kallstartsberikning 2. En omstart ledde till att kallstartberikning 1 aktiverades igen, och när den löpte ut andra gången verkade motorn vara tillräckligt varm för att gå rent på #2.

    Om det låter som mumbojumbo, ignorera vad jag säger men ta med dig att problemet beror på att den går för snålt i början.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    7

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Mjo ja blev inge klokare av de,men som sagt är världelös på bilar tyvär men ska nämna de för han på verkstan tack för de Tempen är sludig på den,på vintern går den nästan aldrig upp t hälften utan ligger mellan blått och halvan sommarn är de litte bättre om de kan ha nått me de å göra vet ja ej? Men visst bilen har några år på nacken så skavanker ska de va

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Citat Ursprungligen postat av loviatar
    Mjo ja blev inge klokare av de,men som sagt är världelös på bilar tyvär men ska nämna de för han på verkstan tack för de Tempen är sludig på den,på vintern går den nästan aldrig upp t hälften utan ligger mellan blått och halvan sommarn är de litte bättre om de kan ha nått me de å göra vet ja ej? Men visst bilen har några år på nacken så skavanker ska de va
    Jag skulle nog tippa på någon tempgivare då!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Låter som att kallstartsberikning 1 går av för tidigt, man skulle behöva kolla den med dator medan man kör. Är väl nån av tempgivarna som spökar i så fall.

    Min 9000 gjorde så när jag körde på etanol för styrdatorn pumpade inte på tillräckligt med bränsle i kallstartsberikning 2. En omstart ledde till att kallstartberikning 1 aktiverades igen, och när den löpte ut andra gången verkade motorn vara tillräckligt varm för att gå rent på #2.

    Om det låter som mumbojumbo, ignorera vad jag säger men ta med dig att problemet beror på att den går för snålt i början.
    Det låter som du eventuellt kan ha koll på T5Suite, så jag prövar att fråga dig om det går att ställa in hur länge kallstartsberikningen ska ligga i, och i sådana fall i vilken mapp?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det låter som du eventuellt kan ha koll på T5Suite, så jag prövar att fråga dig om det går att ställa in hur länge kallstartsberikningen ska ligga i, och i sådana fall i vilken mapp?
    Vet ej. Man ska inte behöva fippla där annat än om man skall köra på ett annat bränsle. Om man kör på bensin skulle jag tro att det är tempgivaren som mäter fel om berikningen inte stämmer.

    "Mats 2720" är bra på det där med berikningarna tror jag.

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg dir

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det låter som du eventuellt kan ha koll på T5Suite, så jag prövar att fråga dig om det går att ställa in hur länge kallstartsberikningen ska ligga i, och i sådana fall i vilken mapp?
    Vet ej. Man ska inte behöva fippla där annat än om man skall köra på ett annat bränsle. Om man kör på bensin skulle jag tro att det är tempgivaren som mäter fel om berikningen inte stämmer.

    "Mats 2720" är bra på det där med berikningarna tror jag.
    Min motor är rätt ombyggd och mjukvaran har jag inte direkt betalat för, så vissa brister kan ha uppstått. Tack för ditt svar!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. saab 9,5 märket till huven?
    Av loviatar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 07:28
  2. Bilen svarar inte direkt på gasen.
    Av IsoM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 22:45
  3. Det knakar i framvagnen när jag åker iväg, 9-3 Aero 01.
    Av joakim651 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:44
  4. Saab 9-3 2.3SE -98, bilen startar men dör direkt.
    Av Stebe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 15:54
  5. Bilen ylar när man ska köra iväg på ettan?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •