Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

  1. #1
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Hejsan!

    Tog en sväng med farsans Aero innan idag och efter fem mils lugn körning på motorväg så började bilen hoppa i form av svajande laddtryck. Låg på femte växeln och höll ca 120km/h. Så om jag inte minns helt tokigt så var laddtrycksvisaren lite ovanför det gula och gick ned på det vita igen och upp på det gula och så höll det på.

    Hittade en plats att stanna på och kollade vakuumslangar men kunde inte se att någon hade lossnat.

    Fanns inte mycket mer att göra så jag vände och började köra hemåt. Försökte dock köra med så lite laddtryck som möjligt så påvägen hem höll jag 80-90km/h på femte växeln och då märkte jag inte av något svajande laddtryck.

    När jag bara var en liten bit hemifrån provade jag ge den rätt bra på både 3:an och 4:an då gick den som den alltid gjort med bra respons och inget svajande laddtryck?

    Väl hemma kollade jag ännu mer vakuumslangar, samt även runt turbon, oljan.

    Men allt såg bra ut.

    Läst lite i liknande trådar om att wg fjädern, kan vara för slapp. Dock är denna Aeron helt original. Så om wg fjädern hade varit för slapp hade jag inte märkt detta lite i taget då?

    Har nu inte provat dra på, på just femte växeln igen där det var som felet uppstod.

    Väldigt tacksam för tips och råd!

    Mvh Mike Karlsson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Hoppas någon kan ge klarhet i detta då min 2.3t -02 betedde sig EXAKT likadant idag som du beskriver..
    Saab 9-3 2,0t -07

  3. #3
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Hoppas någon kan ge klarhet i detta då min 2.3t -02 betedde sig EXAKT likadant idag som du beskriver..
    Okej vad tråkigt.. Har du kollat dina vakuumslangar?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Ska ta in den i garaget imorgon och gå igenom alla tänkbara saker, Då frun åker till Småland på torsdag över helgen så vore det skönt att veta att hon kommer hem igen.. Bilen är även svårstartad när den är kall så det är något mysko..
    Saab 9-3 2,0t -07

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Hej!

    Det var alltså under jämn fart laddtrycket började svaja? Var det lite uppför på vägen?

    Tändkasett
    Tändstift
    Magnetventil
    Vaccumslangar
    Soppafilter

    Det är dom 5 sakerna ja skulle titta på först iaf, om man bortser från tändkasetten så är resterande delar billiga och även lätta att byta själv.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det var alltså under jämn fart laddtrycket började svaja? Var det lite uppför på vägen?

    Tändkasett
    Tändstift
    Magnetventil
    Vaccumslangar
    Soppafilter

    Det är dom 5 sakerna ja skulle titta på först iaf, om man bortser från tändkasetten så är resterande delar billiga och även lätta att byta själv.

    Mvh
    Japp, låg stadigt på 120km/h. Nej var ganska slätt. Tändkassetten, bytte jag åt pappa för 2månader sedan.

    Får kolla lite på det andra där!

    Tack!

    Mcgromit: Gör du så, okej nej denna är i alla fall inte svårstartad.

    Edit: Varför gick den helt plötsligt bra igen?

  7. #7

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Hej, min Aero -02 har börjat bete sig exakt likadant, laddtrycket svajar lite vid jämn fart runt 130 på femman vid lätt belastning t ex vid lätt acceleration eller i lite motlut (när trycket ligger ungefär i övergången mellan det vita och det gula på mätaren).

    Bilen går annars jämnt och fint på andra växlar och i andra hastigheter, laddar ordentligt (en bit in i det röda) när man drar på, är lättstartad. Inte hittat något svaj vid andra laddtryck.

    Följt luftvärdena i openSID och de följs åt fint förutom just när svajet uppstår, sen lägger de sig bra igen. Har märkt att det givna luftvärdet ibland ligger 10-20 enheter över det begärda, vad kan det vara indikation på?

    Har fått en annan indikation i openSID, det är värdet LIMP, den står på 10 nu. Vad betyder det? Den har alltid legat på 0 tidigare vad jag kan minnas.

    Har ingen CE lampa tänd. Kollat slangar, ser ok ut. Kassetten är bytt i somras. Stift och luftfilter bytta för 1000 mil sedan.

    Vad tror ni det kan vara?

    Fjädern i WG?
    Stiften? (men borde jag inte få CE då?)
    Bränslefilter?
    Magnetventil? (borde jag inte få CE då? borde den vara tjurig att starta då?)

    Eftersom den laddar fullt vid pådrag så borde det väl inte vara någon backventil eller någon slang som läcker... eller tänker jag fel då?

    Som sagt, bilen är lättstartad och tomgången jämn och fin, luftvärdena är fina vid lågt laddtryck och vid högt laddtryck. Detta uppstår endast vid moderat laddtryck i jämn fart på femman, inga andra konstigheter med bilen.

    Tacksam för input så jag börjar i rätt ände med detta Vad var problemet med era bilar som uppträdde såhär?

    Mvh

    /Joakim

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    114

    Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Kolla lmm och spjällhus

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Gusum
    Inlägg
    81

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    har samma problem med min 95 aero -00 men inte när jag håller jämn hastighet utan när jag belastar den LITE.

    Kommer följa denna tråden noggrant och se om ni kommer fram till en möjlig orsak
    Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

  10. #10

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Bobco
    Kolla lmm och spjällhus
    Borde inte den kasta felkod och tända CE om det är något av dem?
    Hur "kollar" man dem?

  11. #11

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av skogsvild
    har samma problem med min 95 aero -00 men inte när jag håller jämn hastighet utan när jag belastar den LITE.

    Kommer följa denna tråden noggrant och se om ni kommer fram till en möjlig orsak
    Samma här, vid viss belastning bara, inte vid lågt eller högt laddtryck. Har inte kunnat provocera fram det på växlarna 1-4 heller, endast på femman och vid jämn fart vid ett visst laddtryck, t ex om man försöker hålla 130 vid ett lätt motlut.

  12. #12

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    När lägesgivarna börjar bli slitna så kan de ge olika värden och det resulterar i svajj. Testa att köra i samma hastighet och hitta de där läget du hade pedalen i igen, börjar de svaja så skulle jag testat med ett nytt spjällhus. Testa nästa gång de svajar att lägga i fyran med samma fart och se om de upphör. Om du vet exakt hur du hittar de där läget när de svajar så kan du testa att hänga på en släpvagn och försök igen. Om de slutar svaja i samma hastighet så är de troligtvis för att du nu behöver ge mer gas

  13. #13

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    När lägesgivarna börjar bli slitna så kan de ge olika värden och det resulterar i svajj. Testa att köra i samma hastighet och hitta de där läget du hade pedalen i igen, börjar de svaja så skulle jag testat med ett nytt spjällhus. Testa nästa gång de svajar att lägga i fyran med samma fart och se om de upphör. Om du vet exakt hur du hittar de där läget när de svajar så kan du testa att hänga på en släpvagn och försök igen. Om de slutar svaja i samma hastighet så är de troligtvis för att du nu behöver ge mer gas
    Vid det läget där det svajar, om jag lägger i fyran och försöker hålla samma fart så måste jag ju ge mera gas, då laddar den ju mera och då svajar det inte. Så.. jag är inte med riktigt på vad du menar att det skulle indikera för något att svajet försvinner vid högre laddtryck?

    Samma sak om jag bara ger mer gas vid det läget utan att växla ner så stiger ju laddtrycker och svajet försvinner.

    Det sker alltså bara vid ett visst laddtryck och jag har endast upplevt det på femman (alltså högre hastighet än om jag genererar samma laddtryck på någon lägre växel). I praktiken händer det alltså vid lätt acceleration från ca 130km/h eller om man håller den farten konstant i ett lätt motlut, alltså då laddtrycket höjs lite från "idle" så att säga... det sker alltså inte vid jämn hastighet om den inte behöver ladda över det vita fältet på mätaren, är någon med på hur jag menar?

  14. #14

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av fortysixand2
    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    När lägesgivarna börjar bli slitna så kan de ge olika värden och det resulterar i svajj. Testa att köra i samma hastighet och hitta de där läget du hade pedalen i igen, börjar de svaja så skulle jag testat med ett nytt spjällhus. Testa nästa gång de svajar att lägga i fyran med samma fart och se om de upphör. Om du vet exakt hur du hittar de där läget när de svajar så kan du testa att hänga på en släpvagn och försök igen. Om de slutar svaja i samma hastighet så är de troligtvis för att du nu behöver ge mer gas
    Vid det läget där det svajar, om jag lägger i fyran och försöker hålla samma fart så måste jag ju ge mera gas, då laddar den ju mera och då svajar det inte. Så.. jag är inte med riktigt på vad du menar att det skulle indikera för något att svajet försvinner vid högre laddtryck?

    Samma sak om jag bara ger mer gas vid det läget utan att växla ner så stiger ju laddtrycker och svajet försvinner.

    Det sker alltså bara vid ett visst laddtryck och jag har endast upplevt det på femman (alltså högre hastighet än om jag genererar samma laddtryck på någon lägre växel). I praktiken händer det alltså vid lätt acceleration från ca 130km/h eller om man håller den farten konstant i ett lätt motlut, alltså då laddtrycket höjs lite från "idle" så att säga... det sker alltså inte vid jämn hastighet om den inte behöver ladda över det vita fältet på mätaren, är någon med på hur jag menar? [/

    Jag är med. Men frågan är om det har med laddtrycket just där vid 130 eller om det är pedalläget där. Om du håller jämnfart i 140? Eller försöker hitta samma läge i lägre växlar.
    På min så började den rycka vid samma mängd gas även i de andra växlarna. För mig uppstod svajet i ca 120-125 så de är lätt avhjälpt genom att gasa lite mer

  15. #15

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    Vid det läget där det svajar, om jag lägger i fyran och försöker hålla samma fart så måste jag ju ge mera gas, då laddar den ju mera och då svajar det inte. Så.. jag är inte med riktigt på vad du menar att det skulle indikera för något att svajet försvinner vid högre laddtryck?

    Samma sak om jag bara ger mer gas vid det läget utan att växla ner så stiger ju laddtrycker och svajet försvinner.

    Det sker alltså bara vid ett visst laddtryck och jag har endast upplevt det på femman (alltså högre hastighet än om jag genererar samma laddtryck på någon lägre växel). I praktiken händer det alltså vid lätt acceleration från ca 130km/h eller om man håller den farten konstant i ett lätt motlut, alltså då laddtrycket höjs lite från "idle" så att säga... det sker alltså inte vid jämn hastighet om den inte behöver ladda över det vita fältet på mätaren, är någon med på hur jag menar? [/

    Jag är med. Men frågan är om det har med laddtrycket just där vid 130 eller om det är pedalläget där. Om du håller jämnfart i 140? Eller försöker hitta samma läge i lägre växlar.
    På min så började den rycka vid samma mängd gas även i de andra växlarna. För mig uppstod svajet i ca 120-125 så de är lätt avhjälpt genom att gasa lite mer
    Ok, jag har försökt provocera fram det på andra växlar utan att lyckas så jag tror inte att det har med själva pedalläget att göra men jag ska prova mera som du säger.

    Vad var felet på din?

    Att bara gasa mer känns inte som rätt lösning på problemet, jag vill åtgärda det

    Det jag märkt i openSID är att luftvärdena blir lite ojämna då svajet uppstår och att sedan detta började för någon dag sedan så står värdet LIMP nu på 10, vad jag kan minnas har det alltid legat på 0 tidigare.
    Vad står värdet för?

    Edit:
    Har hittat openSID koder och när jag säger luftvärden så menar jag mReq och mAir
    LIMP ska enligt guiden indikera limp home, antingen 0 eller 1. Men jag har 10 (??)
    Jag återställde limp home för ett tag sen då en luftslang hade lossnat, vad menar den med 10? Att den gått från 1 till 0?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    114

    Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Den behöver inte ge felkod på lmm och spjällhus det gjorde den inte på min
    Jag skulle tippa på att spjällhuset e kasst

  17. #17

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Bobco
    Den behöver inte ge felkod på lmm och spjällhus det gjorde den inte på min
    Jag skulle tippa på att spjällhuset e kasst
    Okej, ingen som tror på fjädern i wastegate? Som det pratades om i början av den här tråden...

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Kollat dessa backventiler, min ena var paj och då fick jag inget laddtryck som jag trodde att jag hade.
    viewtopic.php?f=30&t=281830
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Kollat dessa backventiler, min ena var paj och då fick jag inget laddtryck som jag trodde att jag hade.
    viewtopic.php?f=30&t=281830
    Har inte kollat på dem men borde det inte vara problem med att få upp fullt laddtryck om det är någon av dem? Det är inget problem att få fullt laddtryck.. den laddar utan problem och drar iväg som den ska utan tvekan, det är bara det att det uppstår svaj vid ett visst tryck när man försöker hålla det jämnt (exempelvis vid mycket lätt acceleration på femman) och bara på femman har jag lyckats få det, ungefär där det gula börjar på 'turbo' mätarn. Om jag drar på mer så stiger trycket och bilen drar iväg som den ska. Men kan det vara backventilerna ändå alltså?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Min var lika dan tills jag bytte alla vakumslangar
    Och sedermera en frisk soppa pump med filter.
    Kostnad

    Under 1000 spänn sen har den gått bra de senaste 2 åren

    Med vänlig hälsning, mattias
    ska det vara så svårt med rassel

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck saab 9000 aero
    Av Wopper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 11:08
  2. Svajande laddtryck 9-3 Aero - 01
    Av TomasO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 23:35
  3. 9-3 aero kokar och svajande laddtryck
    Av Henkan.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 19:43
  4. Svajande laddtryck 9000 Aero
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •