Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

  1. #21

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Moffegrev
    Min var lika dan tills jag bytte alla vakumslangar
    Och sedermera en frisk soppa pump med filter.
    Kostnad

    Under 1000 spänn sen har den gått bra de senaste 2 åren

    Med vänlig hälsning, mattias
    Tack, har också lurat på om det kan vara bränslefilter... kanske t o m pumpen.
    Slapp fjäder i wastegate lät ju också som att det skulle kunna ge samma uppträdande... Ingen som det visat sig vara det för?

  2. #22

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Nu har jag testat och försökt provocera fram uppträdandet lite mer...

    Jag lyckas få till lite svaj även på andra växlar och det är vid ett visst laddtryck, preciiis i början på det gula fältet... när man lyckas hålla det där någorlunda konstant, som när man håller en jämn hastighet i ett lätt motlut.

    Vid jämn hastighet på plan mark, när den inte bygger upp något direkt laddtryck går den jämnt och fint.

    Om man gasar lite mer (alltså så den laddar på lite mer) så får man inget svaj, bilen laddar en bit in i det röda utan problem och accelererar på ordentligt som den ska.

    Ingen CE lampa och inga andra konstiga beteenden, jämn tomgång, startar lätt osv...

    Borde inte vara backventiler då eller hur? Då borde den ju svaja även när man gasar mera, och borde ha svårt att bygga upp fullt laddtryck, eller hur?

    Så... wastegatefjädern? spjällhuset? magnetventilen? bränslepump/filter?

  3. #23
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Tänkte bara återkomma med vad felet låg hos mig som trots allt startade tråden, kan ju alltid hjälpa någon! De hade skett en förväxling av tändkassetter mellan våra bilar, så den nya satt alltså i vår andra 9-5:a. Det vill säga att de var fel på den gamla tändkasetten!

    Ni skriver att ni inte har CE men har ni kollat efter felkoder? För jag vill minnas att jag inte fick CE, men när jag pluggade in datan så låg felkoderna för misständningarna där på någon cylinder.

    Så... wastegatefjädern? spjällhuset? magnetventilen? bränslepump/filter?
    Tror inte det är fjädern, fjädern skulle bara ge problem vid maximalt laddtryck om ens de då din bil inte är trimmad?

    Magnetventilen kanske vore värd och prova, du har ingen som du skulle kunna prova och låna av?

  4. #24

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike
    Tänkte bara återkomma med vad felet låg hos mig som trots allt startade tråden, kan ju alltid hjälpa någon! De hade skett en förväxling av tändkassetter mellan våra bilar, så den nya satt alltså i vår andra 9-5:a. Det vill säga att de var fel på den gamla tändkasetten!

    Ni skriver att ni inte har CE men har ni kollat efter felkoder? För jag vill minnas att jag inte fick CE, men när jag pluggade in datan så låg felkoderna för misständningarna där på någon cylinder.

    Så... wastegatefjädern? spjällhuset? magnetventilen? bränslepump/filter?
    Tror inte det är fjädern, fjädern skulle bara ge problem vid maximalt laddtryck om ens de då din bil inte är trimmad?

    Magnetventilen kanske vore värd och prova, du har ingen som du skulle kunna prova och låna av?
    Tack för info, den är inte trimmad men den är omprogrammerad för E85@230hp / bensin@275hp

    Ok, då låter jag bli fjädern så länge... ska börja med att byta stift och bränslefilter och om det inte hjälper så får jag kanske ta och prova en annan MV.


  5. #25

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    En annan grej, (kanske relaterad?)
    Jag har varit på semester i en månad och nu när jag kom hem och skulle starta bilen efter en månads stillastående så gick den igång fint men dog efter nån minut på tomgång. Kollade spjällhuset och det hade hamnat i limp home. Jag återställde spjällhuset och tog bort pluspolen på batteriet nån minut, satte tillbaka batteripolen och sen gick den hur fint som helst igen. Nån som kan komma på varför den skulle hamna i limp home för att den stått länge utomhus? Är de jättekänsliga på fukt/kondens som bildas?

  6. #26
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av fortysixand2
    En annan grej, (kanske relaterad?)
    Jag har varit på semester i en månad och nu när jag kom hem och skulle starta bilen efter en månads stillastående så gick den igång fint men dog efter nån minut på tomgång. Kollade spjällhuset och det hade hamnat i limp home. Jag återställde spjällhuset och tog bort pluspolen på batteriet nån minut, satte tillbaka batteripolen och sen gick den hur fint som helst igen. Nån som kan komma på varför den skulle hamna i limp home för att den stått länge utomhus? Är de jättekänsliga på fukt/kondens som bildas?
    Nu låter detta som ett riktigt enkelt "fel" som just du beskriver beror på fukt, om det är vidare vanligt eller ej tror jag inte. Då jag också haft en 9-5:a stillastående en längre tid.
    Men i med du nollade den med batteriet kan man ju inte se varför den gick i limp home..

    Men återigen tror jag bara de berodde på en tillfällighet .

  7. #27

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike
    Citat Ursprungligen postat av fortysixand2
    En annan grej, (kanske relaterad?)
    Jag har varit på semester i en månad och nu när jag kom hem och skulle starta bilen efter en månads stillastående så gick den igång fint men dog efter nån minut på tomgång. Kollade spjällhuset och det hade hamnat i limp home. Jag återställde spjällhuset och tog bort pluspolen på batteriet nån minut, satte tillbaka batteripolen och sen gick den hur fint som helst igen. Nån som kan komma på varför den skulle hamna i limp home för att den stått länge utomhus? Är de jättekänsliga på fukt/kondens som bildas?
    Nu låter detta som ett riktigt enkelt "fel" som just du beskriver beror på fukt, om det är vidare vanligt eller ej tror jag inte. Då jag också haft en 9-5:a stillastående en längre tid.
    Men i med du nollade den med batteriet kan man ju inte se varför den gick i limp home..

    Men återigen tror jag bara de berodde på en tillfällighet .
    Ja jag behövde använda kärran och hade inget annat sätt att nolla den på.
    Har en svag misstanke om att mitt spjällhus kanske inte är helt 100, kan ju vara det som är orsaken till svajet i laddtrycket också. Om det händer igen så får man kanske ta och leta sig ett annat spjällhus.... men ska som sagt börja med stift och soppafilter tänkte jag.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Jag hade svajande laddtryck på min talladega 900 -97.
    Bytte hela motorn, och hade fortfarande svajande laddtryck

    Bytte ut bensinen mot etanol och vips så försvann det. Kanske var skit i något filter, och så löste etanolen upp det eller liknande....

  9. #29

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Jag hade svajande laddtryck på min talladega 900 -97.
    Bytte hela motorn, och hade fortfarande svajande laddtryck

    Bytte ut bensinen mot etanol och vips så försvann det. Kanske var skit i något filter, och så löste etanolen upp det eller liknande....
    Fifan va surt
    Kan ju vara värt att prova en tank E85 bara för att

  10. #30
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Jag hade svajande laddtryck på min talladega 900 -97.
    Bytte hela motorn, och hade fortfarande svajande laddtryck

    Bytte ut bensinen mot etanol och vips så försvann det. Kanske var skit i något filter, och så löste etanolen upp det eller liknande....
    Bytte du hela motorn för svajande ladd?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Svajande Laddtryck Saab 9-5 Aero - 02

    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Jag hade svajande laddtryck på min talladega 900 -97.
    Bytte hela motorn, och hade fortfarande svajande laddtryck

    Bytte ut bensinen mot etanol och vips så försvann det. Kanske var skit i något filter, och så löste etanolen upp det eller liknande....
    Bytte du hela motorn för svajande ladd?

    Hehe, nej. Blåste toppen, och med tanke på att det redan fanns en del defekter, bl.a. svajande laddtryck, så rev jag ur hela spisen istället

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Hej,
    Bumpar tråden lite.

    En sak jag märkt på båda mina 9-5:or är att potentiometern i spjällhuset blir skitig/glappig. Den ena fastnade på förhöjt tomgångsvarvtal, den visade dessutom delvis nedtryckt gaspedal i OpenSID utan att pedalen var nedtryckt… Den andra var klart orolig i laddtrycket vid nån viss driftpunkt, typ 50 knyck och lätt uppförsbacke. I båda fallen hjälpte det att med motorn avstängd pumpa gaspedalen en massa gånger för att få rent oxid/smuts/glapp på spjällhusets potentiometer. Samma sak som man gör med en raspig volymratt på stereoanläggningen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av PukLars den 2023-03-25 klockan 09:11.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck saab 9000 aero
    Av Wopper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 11:08
  2. Svajande laddtryck 9-3 Aero - 01
    Av TomasO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 23:35
  3. 9-3 aero kokar och svajande laddtryck
    Av Henkan.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 19:43
  4. Svajande laddtryck 9000 Aero
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •