Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

  1. #1

    Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Hej alla Saabkunniga! Idag handlade jag en billig 900S LTT -90 med ett par fel som jag hoppas kunna lösa med eran hjälp.

    Bilen startar bra när den är kall. Men startar knappt när den är varm, endast med plattan i mattan och 5 sekunders nötning. Då hoppar den igång och blöddrar en liten stund för att sedan gå rent igen. När man kör bilen så känns det att den tändmissar...Tappar effekt tillochfrån..Antar att det är mer än en del som ska bytas, för att den ska både starta när den är varm och inte tändmissa. kan tändningen ställa om sig med tiden??

    Vad ska jag byta/göra/kolla??

    Alla svar uppskattas och det ska bli kul att få fart i den gamla klenoden

  2. #2

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Ingen som har en aning?

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Hej!

    Har haft precis samma fel på min röda, visade sig vara tempgivaren mellan tvåan och treans cylinder, skruvad i insuget, som var trasig.

    Detta ledde till att sprutet ibland tyckte det var -20grader typ... när det i själva verket var kanske 40grader vattentemp. Resultat: svartrök som en max påställd gammal Merca-diesel vid start...

    Lösning: byta tempgivare, finns nya på Speedparts för under 200kr. Skroten är annars ett alternativ. I mitt fall lyste dock check engine lite då och då, men inte alltid. Trots detta så ville den nästan aldrig starta när den var varm.

    Testa koppla ur givaren när motorn är varm och se om den startar lättare då. Startar den lätt så kan man misstänka givaren ännu mer.

    MVH

  4. #4

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Tack för svar, ska genast kolla det imorgon Jag har löst problemet att bilen gick ryckigt och tappade kraft. Det var tändningen som stod fel. Startproblemet när den är varm är såklart kvar, så jag ska kolla tempgivaren.

    En fråga till: Hur kan jag trimma min 900s med enkla medel så jag iallafall kan få ut runt 200hk?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Citat Ursprungligen postat av danielsson87
    Tack för svar, ska genast kolla det imorgon Jag har löst problemet att bilen gick ryckigt och tappade kraft. Det var tändningen som stod fel. Startproblemet när den är varm är såklart kvar, så jag ska kolla tempgivaren.

    En fråga till: Hur kan jag trimma min 900s med enkla medel så jag iallafall kan få ut runt 200hk?
    Installera APC och montera intercooler av lämplig art (9000IC/Kina IC) i fronten.
    Höj laddtrycket
    Uppgradering av avgas: dimension, batteriböj, katalysator..
    Borde ge runt 200 om annat är i bra skick.
    Glöm sedan inte att kolla över växellådsoljan och bromsarna så de är i bra skick!

    Ett OBS är dock att högre laddtryck leder till ökat slitage av motorn mm och tätare serviceintervall är att rekommendera.

  6. #6

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Tack Lindh för detta exempel..ska kolla runt lite... MVH

  7. #7

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Går det att montera pysventil på en 900s som den är eller krävs modifieringar?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Citat Ursprungligen postat av danielsson87
    Går det att montera pysventil på en 900s som den är eller krävs modifieringar?
    Går gör det ju, men jag hade tänkt ett par gånger till innan jag gjort det. Du har ingen knackningsdetektion som kan reglera ner laddet t ex.. Om jag skulle pystrimmat min S skulle jag lagt mig på lite lägre laddtryck, haft snäll tändning och satt dit en rejäl IC för att känna mig trygg. Men visst det går ju, vet en fin OG900 som gick så och den gick riktigt bra.. Men jag vet fler OG900 med APC som går minst lika bra

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Här har du en APC-inkopplingsguide, så ser du hur lätt det är!

    http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=62

    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av danielsson87
    Tack för svar, ska genast kolla det imorgon Jag har löst problemet att bilen gick ryckigt och tappade kraft. Det var tändningen som stod fel. Startproblemet när den är varm är såklart kvar, så jag ska kolla tempgivaren.

    En fråga till: Hur kan jag trimma min 900s med enkla medel så jag iallafall kan få ut runt 200hk?
    Installera APC och montera intercooler av lämplig art (9000IC/Kina IC) i fronten.
    Höj laddtrycket
    Uppgradering av avgas: dimension, batteriböj, katalysator..
    Borde ge runt 200 om annat är i bra skick.
    Glöm sedan inte att kolla över växellådsoljan och bromsarna så de är i bra skick!

    Ett OBS är dock att högre laddtryck leder till ökat slitage av motorn mm och tätare serviceintervall är att rekommendera.
    1990 bryter ju vid 0,6 bar.
    Så ett bränslechipp är väl nödvändigt?


    Jag laddar 1 bar med pysventil. Det funkar bra.
    Bilen går riktigt bra.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S LTT -90 (HJÄLP)

    Visst ja, bränslechip behövs till MY90

Liknande ämnen

  1. Ang. Vattenpump till Saab 900s -95 *HJÄLP*
    Av Thellaan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 19:37
  2. Hjälp!! Saab 900S -91 Check engine (Dålig gång i motor)
    Av Sannefjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:00
  3. Hjälp med spännande fel på Og Saab 900s -90
    Av Aerosol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 16:03
  4. 900s -95- växellåda till 9-3 2,0 hjälp
    Av jeppe_79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 15:27
  5. styling hjälp saab 900s
    Av tjomme_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •